vanhan maalin päälle maalaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 14.3.2005.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuollainen homma olisi edessä, navetan vintillä suburban minkä väri ei miellytä silmää, joten ajattelin vetää mattamustan päälle. Tai kiiltävänkin mahdollisesti, mutta tod. näköisesti matta.

    Eikös nuo -80 luvun jenkit ole maalattu thermoplastisella maalilla? Voiko siihen päälle vetää tällaisen nykyaikaisen värin? Ja mikä olisi hyvä, mutta edukas maali?
     
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    Elikka kylmasti hienolla paperilla vesihionta ja peraan kiilloitus vahalla?
     
  4. samip

    samip 1st gear

    Thermoplastinen maali on vähän riskaapelia jättää uuden maalauksn alle, mieluiten hio pois se mut jos et jaksa/viitsi niin vanhan pinnan mattahionta mut ei puhki pellille mistään ja päälle DUPONTIN transparent sealer ja päälle pintamaali märkää märälle menetelmällä. Jos hiot puhki jostain niin niihin kohtiin tarttee vetää pohjamaalia jonka päälle hiontaväri.

    Sitten tuosta hiontavärin päälle nitrokittauksesta sen verran että mikäli pohjat on tehty OIKEIN ja HYVIN niin ei kyl tarvitse enää hiontavärin päälle kittailla. Hiontavärillä saadaan kyllä pienet heitot ja huokoiset sekä hiontanaarmut peitettyä, mutta kaikki isommat virheet pitäisi huomata ennen hiontavärin ruiskutusta jos siis homma tehdään ammattitaitoisesti.

    Ruiskukitin kestosta sen verran että mikäli se on ruiskutettu oikeiden tuotteiden päälle eikä sillä yritetä saada liian syviä vaurioita piiloon eli kerrospaksuus ei ylitä suosituksia (0,8mm) niin enpä usko että senkään kanssa tulee ongelmia. Ruiskukittä ei myöskään pidä mennä ohentelemaan vaan se on sellaisenaan ruiskutusvalmista, kovettimen lisäyksen jälkeen tietty.

    Hiontaväriä pitää aina!! käyttää pohjamaalin päällä jos hyvän lopputuloksen haluaa sekä ulkonäöllisesti että korroosion eston suhteen, ja monet pintamaali värisävyt on niin heikosti peittäviä että alle pitää ruiskuttaa oikein sävytetty hiontaväri jotta pintavärillä saadaan peitto oikeilla kerrospaksuuksilla. Myöskin kittauskohdissa saattaa tulla pintamaalissa himmentymiä jos ei ole hiontaväriä käytetty.
     
  5. vasaranaama

    vasaranaama 1st gear

    Itselläni on yksi projekti joka olisi kohta valmis maalattavaksi.Kysyisin hiomamaalista sitä että kuinka paljon haittaa jos pinta on mennyt osasta kohtaa puhki,maalikaupassa sanottiin että yksi kerros hiomamaalia riittää.
    Eli olen hionut sitä 400 paperilla ja muutamasta kohdasta on mennyt väkisinkin puhki,pinta on kyllä yhtä siloinen joka kohdasta.
    Alla tietenkin on happomaali puhtaaksi hiotuissa paikoissa ja paklatuissa.
     
  6. samip

    samip 1st gear

    Eli oletko siis hionut puhki pellille asti vai pohjamaaliin? Jos pohjamaaliin/kittaukseen asti niin siihenhän voit tupsauttaa vaikka kerroksen pari spray-filleriä jonka annat kuivua ja hiot varovasti reunat pois.
    Jos puhki menneitä kohtia on paljon ja ovat vaikka esim. samassa lokasuojassa niin itse käyttäisin tuohon loksuun dupontin non-sanding filleriä eli ruikkaat sitä koko lokasuojaan ja annat haihtua ja sit pintamaali niskaan. Tätä non-sanding filleriä ei sit tartte läskittää paksusti vaan pintamaaliruiskulla yksi märkä kerros ja haihdunta niin avot tulee hyvä pinta.

    Pellille asti jos hio puhki niin olis hyvä suhauttaa primeria niihin kohtiin ja sit jatko siitä kuten yllä...
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Itse vastaan tähän ikuisen vanhaan kysymykseen, johon sain vastauksen tänään ihan ammatilaiselta.

    Siis liuotinmaalit säilyvät oikeassa lämpötilassa pitkään. Mitään tiettyä rajaa ei ole mutta vuosikausia, kunhan ei tietenkään ole sotkettu muita aineita sekaan.

    Vesivärit kuulemma parisen vuotta, sittenkään ei mene vielä pilalle mutta alkaa vesi käydä maalista vähiin ja puuroutuu.
     
  8. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Tekeekö näillä spray hiontaväreillä ja eristeväreillä yhtään mitää.. VIANOR myy 1K spray filleriä ja eristeväriä ja essonbaari kertoi että toimivat.. Ei olis niin iso maalaus mulla edessä.. :eek:
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Kyllä niilläkin tehtyä saa pieniä/nopeita kisakorjauksia. Esim koko lokasuojaa en alkais, kiintoainepitoisuus on aika pieni.
    Olen sprayfillerillä joskus yksittäisiä naarmuja/pieniä kittauksia peitellyt.
     
  10. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Alla oleva maalipinta on kuitenkin kunnossa yhtä kitattua kohtaa lukuunottamatta ettei siinä ole ruostetta eikä sellaisia.. Joten tarviiko siihen kaikenlaisia happopohjia ja täyttäjiä tms kunhan hiois pinnan tasaiseksi ja jotain "pohja"maaliksi ja sitten pintaväriä??
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Ehjän japskimaalipinnan saa uudelleenmaalattua suoraan vanhan kevyesti matatun pinnan päälle. Pysyykö?, yleensä.

    Mut jos on paikkailusta kyse:

    Ensin karkea hionta kitattavista kohdista peltiin asti, pakkelointi, ruosteen estopohjamaali peltikohtiin, hiontamaali, base, lakka.

    Olis hyvä laittaa harso ruosteenestopohjamaalia aina jos hioo jostain peltiin asti, siihen täyttävä hiontaväri päälle, ehjälle matatulle pinnalle asti, 400-600 paperilla hiontavärin/fillerin hionta puhkomatta sitä keskeltä, base ristiinsuihkimalla, eikä sen enempää että peittää ja lakka perään kahvitauon jälkeen.

    Vanhan maalin mattaus reilusti laajemmalle alueelle mihin kuvittelee häivytyksen tulevan, siihen hommaan on saatavilla näppärä hiontatyyny.
    Siitä hienoin versio joka ei "raavi" niin on helppo kiillottaa vaikka käsin sumuraja-alue.

    Tää on tämmöinen typistetty versio siitä miten minä toimin, vaikea laittaa olennaiset asiat lyhyesti.

    Tolviisiin ei pitäis turvota paklaukset/maalikerrokset esiin maalatessa, hiontavärittä kyllä melko varmasti.
     
  12. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    ^aikalailla noin suunnittelin.. Nyt on annettu painepesurilla takaluukulle kyytiä ja noin 45% ruiskumassasta lensi sen sileän tien poies.. Huomenna kokeillaan kuumavesipainepesuria vielä.. jos ei auta niin hiomahommiksihan se menee..
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Koitappa kaapia, vois olla tossa tilanteessa oikea konsti..?
     
  14. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Massan paras irrotuskonsti oli näköjään kuumailmapuhallin ja muovilasta...
     
  15. orvivee

    orvivee 1st gear

    Mun 86 mallista subbaria ei hiottu kokonaan pellille, vaan eristemaalina käytettiin tikkurilan epoksia. Ei kuohunut eikä kiehunut. Kovaa kamaa hiottavaksi mutta pitäis olla suht "reagoimatonta".
     
  16. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei hirveästi inspaa käydä hiomaan, on nimittäin peltipintaa ja paljon. Ja kaikki ovi aukot yms, niin kokeillaan tuota epoksia. Väri muuttui sen verran että tulee tumma armeijan vihreä. Eikä sillä pinnalla niin väliä kun mettässä ajetaan :rotfl:
     
  17. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Hmm - mulle myytiin standoxin 1k füllprimeriä pohjaväriksi, sitten jälkeenpäin luin ettei ole oikein hyvä täyttökyky eikä kelpaa juuri hiomaväriksikään. :eek: No mitä hittoo tällä sitten tehdään? (mulle tämä füll aukeaa jotenkin täytöksi mut ei vissiin sitten tarkoitakaan sitä?)

    Sitä käskettiin vetää vain ohut huntu, mutta voikos sitä vetää sitten pelkästään näihin kittausrajoihin ja muualle missä on puhdas pelti näkyvissä vai tarviiko sitä varten hakea joku muu maali?

    Milläs hiton maalilla sitten noi mahdolliset pienet kittausrajat häivytetään jos ruiskukittikin on persiistä?
     
  18. Guitar83

    Guitar83 1st gear

    Mitenkäs maalipinnan eri kerrokset tulisi maalata? Ensimmäinen kerros niin, että hiontaväri vähän vielä näkyy alta, toinen niin että se lakkaa näkymästä ja kolmas varmistukseksi ettei se taatusti loista sieltä, vai pitääkö jo ensimmäisen kerroksen peittää kaikki alleen?

    Lisäys: Ja sellainen tuli vielä mieleen että millä tavalla osaavat ovat muuten katon autoista maalanneet? Katto tuntuu olevan monesti sellainen paikka, josta löytyy sumurajoja ja vanha maali tuppaa kuultamaan läpi.
     

Kerro tästä muillekin!