vanhoissa jenkeissä koneen numero rekisteriotteessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja 46Juippi, 19.12.2003.

  1. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Tuli vaan mieleen, että oman 1946 Buickini alkuperäisessä jenkkirekisteriotteessa (title) on VIN-koodina moottorin sarjanumero, eikä suinkaan runkonumero, joka on tyyppikilvessä. Joku muistaakseni kertoi että oli yleinen käytäntö tuohon aikaan. Osaisko joku kertoa miksi näin tehtiin, ja milloin siirryttiin käyttämään runkonumeroa?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Muistaaskeni runkonumeroa ruvettiin käyttämään joskus 60-luvun alussa?
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Se rungon numero tuli sinne silloin kun autoille tuli tyyppihyväksyntä ja identiteetti sitä kautta Suomessa, siksi raja 1.1.1958 ... No, aivan sata-varma en ole mutta muistaakseni noin se men suunnileen samoihin aikoihin muuallakin mm, jenkeissä. Näin ainakin meneteltiin noiden suomi rekisterikirjasten kanssa ...

    Eli ennen tuota päivämäärää tänne raahatut värkit ei ole tyypittettyjä eivätkä tyyppihyväksyttyjä, siitä muuten johtuu se jotta vero ja nykyinen rajapäiväys on juuri tuo 1.1.-58 eikä päivä jolloin alettiin kantaa autoveroa, eli vuonna -62/63 ???

    Eli tuolloin oli tapana merkitä auton identiteetiksi kone ne kun tuppas oleen silloin kalleinta jne, mitä niissä oli, noita koppia ja muita korjattiin ja muuteltiin tarpeen mukaan, lava tai koppi-versioiksi yms. Sillä nykyään ei ole mitään merkitystä vaikka siinä olis koneen numero sen aikaisen tavan mukaan, tai vaikka ko, kone olisi jo verkon painona, se vanha rekisteri kirja tai siitä saatu oikeaksi todistettu kopio identifioi, onpa muuten hauska sana, sen auton kun siinä paperissa on entinen rekisteritunnus. Eli onneksi olkoon jos rekisterikirja on tallessa saa sillä auton kilpiin ilman mitään muuta paperia, ja jos olis vielä pari projekti kuvaan esittää korjauksista yms, on paperit aukottomat jos auto nyt ylipäätänsä on edes sinnepäin mitä sen rekisterikirjassa on mainittu. Ainut este on veroraja 49% eli siitä tarvittis olla org tavaraa tuon verran jäljellä, ja tietty se on hyvin ja sallittun mukaisesti tehty, ja muille on asianmukaiset luvat...

    :-o :-o :-o

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Karva 2003-12-19 17:07 ]</font>
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tais olla toi 60 luvun alku kun sitä numeroa alettiin meistää runkorakenteisiin.
     

Kerro tästä muillekin!