Vanhoja autokuvia Vanhasta maailmasta ja vähän muustakin maailmasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 11.7.2019.

  1. T&T:ssa kerrotaan aikansa suurimmasta maantietunnellista:

    Maaliskuussa 1964 valmistui maailman siihen saakka pisin maantietunneli, joka yhdisti Sveitsin ja Italian. Se kulki St. Bernhardin Alppien läpi ja oli valmistuessaan Alppien ainoa pohjois-eteläsuuntainen tietunneli.

    Tunneli lyhensi matkaa Rhonen laaksosta Aostan laaksoon vain kymmenen kilometriä mutta varmisti liikennöinnin läpi vuoden.


    [​IMG]
    Kovaa ajoa. Vuonna 1964 avattu tunneli yhdisti Sveitsin Italiaan. Tunnelin läpi ajoi kuudessa minuutissa.KUVA: ZUMAPRESS
     
    kerkko ja leivonharri tykkäävät tästä.
  2. IS:n jutussa Aarikkaa:

    [​IMG]
    Kaija Aarikka vuonna 1968 Kööpenhaminan myymälän edessä. KUVA: AARIKKA/TAIDEHALLI
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa esitellään jokkismiesten suosikki:

    AUTOTEOLLISUUDEN kriisin heijastuminen uusissa malleissa ei ole mikään yllätys. Autot pienenevät ja yksinkertaistuvat — halpa hinta ja käyttö syrjäyttävät hevosvoimat ja ylellisyyden.

    Seat 133 on kriisin luoma ajoneuvo. Se on Fiat 850:n jatkajaksi tarkoitettu auto, jota tullaan markkinoimaan Fiatin myyntiorganisaation kautta myös nimellä Fiat 133.

    Ajomukavuuteen vaikuttavaa halpuutta edustivat musta muoviverhoilu, minimimittaristo, kiinteät etuistuinten selkänojat ja ristikudosrenkaat. Selvää parannusta oli renkaiden äänen huomattava väheneminen karkealla asfaltilla.

    Kun Seat (tai Fiat) 133 tulee maksamaan ehkä alle 12 000 markkaa, löytynee sille paikka Suomesta — vieläpä listan kärkipäästä.


    [​IMG]
    Sukulaisuus Fiat 127:n kanssa on ilmeinen. Säleikkö vain puuttuu, kun kone on takana. KUVA: MATTI JANSSON

    [​IMG]
    Hallintalaitteet, ajotilat, lämmitys, tuuletus ja pikkutavaratilat menettelevät, mutta mustat muovi-istuimet ovat ikävät kesät talvet. KUVA: MATTI JANSSON

    [​IMG]
    Moottoriin pääsee käsiksi takapään ”postiluukusta”. Kaupunkiautomaisuutta ovat isot ikkunapinnat ja alle 3,5 metrin pituus. KUVA: MATTI JANSSON
     
  4. Seiskan jutusta kuva prinessa Annen kaappausyrityksestä:

    Keväällä 1974 työtön työmies Ian Ball yritti kidnapata lunnasrahojen toiveessa prinsessan Annen. Hän hyökkäsi palatsin ulkopuolella tämän limusiiniin, kun prinsessa oli seurueineen palaamassa teatterista. Ball ampui autonkuljettajaa, Annen turvamiestä ja tilanteeseen puuttunutta toimittajaa.

    [​IMG]
    Annen kidnappausyritys tapahtui Buckinhamin palatsille johtavalla The Mall -kadulla. Aseistautunut Ian Ball ajoi kuvassa näkyvää valkoista autoa. Ammuttu toimittaja matkusti taaimmaisessa taksissa ja prinsessa ensimmäisessä autossa.
     
  5. IS:ssä kerrotaan DDR:stä länteen loikanneen jalkapalloilija Lutz Eigendorfin kuolemasta, jossa Stasilla oli näppinsä pelissä. Siitä kuva:

    [​IMG]
    Lutz Eigendorfin ajama Alfa Romeo romuttui pahasti kohtalokkaassa törmäyksessä. Kuva: Rust/ullstein bild via Getty Images
     
    Ford67 tykkää tästä.
  6. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Myöhäinen RIP vapautta halunnut palloilija ja Alfa Romeo GTV6:(. HarppiSaksan patologisen valheen kuviot tuo juttu avaa hyvin...
     
  7. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Harppi-Saksan hallinnon hölmöilyyn ainoana syynä oli ryssä miehittäjänä. Kunnon väkeä Ossit silloin ja nyt. Mielenkiintoista, että niissä olosuhteissa ja ryssän varastettua suuren osan tuotannontekijöistä, edelleen tehtiin maailmanluokan teollista tuotantoa ja tiedettä. Esimerkkeinä nyt vaikka Carl Zeiss Jena sekä Schott. Myös Kulturzentrum vei omista lähtökohdistaan ihan tyylikkäästi Goethe Institutin jalanjäljissä germanismin ilosanomaa.
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ryssä ei alunperin edes halunnut, että itä-saksasta tulisi mikään itsenäinen valtio. Kiihkokommunistit ossit sen vaatimalla vaativat ja loivat sen järjestelmän.
     
  9. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Joo, mihin veli venäläinen antoi resurssit ja luvan, varmasti osasivat. Vapaita käsiä ei varmasti annettu tuotantoon. Autoa ei varsinkaan isoveljeä parempaa saanut olla. Miettikääpä absurdi ajatus,että jenkit, britit ja ranskikset eivät olisi antaneet wessien tehdä omiaan parempia autoja myöskään Länsi-Saksassa:cool:.
    Vaikka ajan mainoskuvissa näin monikäyttöinen Trabi olikin;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.9.2024
  10. Eikä pidä unohtaa tärkeintä:

    [​IMG]
     
    eeko tykkää tästä.
  11. Olin jo näköjään unohtanut tämmöisen olemassa olon. HS:n 50 -vuotta sitten sarjasta:

    Audin edustuksen siirtyessä vuodenvaihteessa Veholta Wihuri-Yhtymälle, saa viime mainittu heti markkinoitavakseen uuden pikkuauton – Audi 50:n.

    Alle 3,5-metrinen uutuus edustaa Saksassa samaa hintaluokkaa kuin halvin VW Golf, mutta ilmeisesti hinta putoaa Kuplan luokkaan tulevaisuudessa – pienemmällä koneella varustettuna ja nimenä Volkswagen.

    Uusi Audi 50 on perusrakenteeltaan hyvin lähellä VW Golfia. Se on kuitenkin luokkaa pienempi. – –

    Uuden Audin hinta vain osuu niin lähelle Golfia, että ostajan on annettava koko lailla arvoa ketteryydelle ja pienille mitoille valitakseen Audin.


    [​IMG]
    Uusi pikku-Audi on ilmeisesti mini-Volkswagenin edeltäjä. Se on tyypillinen etuvetoinen nykysuuntauksen mukainen pikkuauto. Kuva: Sanoman arkisto
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Olympia-Poloksi joskus,joku en muista missä ja kuka kutsui:)
     
    kerkko ja hantta tykkäävät tästä.
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Taisi sitten Audin mallista tulla Fox ja Volkkarista Derby.
     
  14. Audista en tiedä, mutta Derby oli porrasperä. Wikipediasta:

    Volkswagen Derby (Typ 87) on Volkswagenin vuosina 1977–1985 valmistama henkilöautomalli, joka oli Volkswagen Polon sedan-korinen rinnakkaismalli. Vuonna 1985 mallin nimi muutettiin Poloksi, minkä nimisenä autoa valmistettiin vuoteen 1994 saakka.
     
    hantta tykkää tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joo, niinhän se olikin, eli Audi oli pystyperäisenä 50 ja Volsu Polo, konttiperäiset Fox ja Derby.
     
  16. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Audi A1 ja VW Polo taitavat edelleen olla samat vaunut?
     
  17. Kyllä kyllä..Wikipediassa on listattuna muutkin sisarmallit. Tämäkin sopii sieltä tänne:

    Audi A1 on Audin vuodesta 2010 lähtien valmistama pieni henkilöautomalli. Se on vuosina 1974–1978 valmistetun Audi 50:n jälkeen ensimmäinen pikkuauto Audin mallistossa.
     
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Entä jos? Audi olisikin rallipoluille tuonut Audi 50 Quattro Turbon:D
     
    hantta tykkää tästä.
  19. Harmittavasti valmistus loppui ennen kuin rallitouhut alkoi..Mutta näyttää silti luokittelukirja olevan A-ryhmään vuodelta 1975.
     
  20. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa Portugalissa kuohuu. Kuvaan on päässyt FD Vauxhall ja joku brittisportti?

    [​IMG]
    Lourenco Marquesissa jatkuivat mielenosoitukset maanantaina kolmatta päivää valkoisten kapinaliikkeen puolesta. Kuva: Lehtikuva
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!