Vanhoja valokuvia ameriikan raitilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja tinareki, 21.12.2013.

  1. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    Marklin ja esmi tykkäävät tästä.
  2. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    faikku66 tykkää tästä.
  3. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.
  4. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    1968
    [​IMG]
     
    redneck1 ja Marklin tykkäävät tästä.
  5. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  6. esmi

    esmi Gearhead

    Näyttää samalta Buickilta kuin ylempänä, kilvet ei ihan kuitenkaan täsmää!
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Pistänpä taas muutamat Drag Race kuvat tähän, nämäkin on George Klassin kokoelmasta.

    NHRA esitteli kaudelle 1962 uuden kisaluokan. Factory Experimental oli käytännössä Super Stockin kaltainen luokka, mutta säännöissä oli muutama oleellinen muutos Super Stockiin verrattuna. Toisin kuin S/S luokassa, Factory Experimental luokissa moottorin sai vaihtaa sellaiseen jota ei tehtaalta kyseisen auton keulille saanut. Rajoituksina oli kuitenkin se, että oli käytettävä samanmerkkistä tuotantomoottoria ja moottorin oli oltava S/S sääntöjen mukainen. Tämä mahdollisti esimerkiksi isokorisen Pontiac Catalinan tekniikan istuttamisen huomattavasti pienempään (kevyempään) Pontiac Tempestin koppaan.

    Toinen merkittävä sääntömuutos oli takarenkaat, S/S luokassa leveys oli rajattu 7", ja kulutuspinnassa täytyi olla kaksi uraa pitkittäissuunnassa. FX luokassa maksimissaan 10" leveitä slicksejä sai käyttää, mikäli ne mahtuivat orkkis pyöräkoteloihin. Lisäksi konehuoneeseen sai tehdä hieman lisätilaa isomman moottorin asentamiseksi. Muita oleellisia muutoksia ei saanut tehdä, vaan autojen piti muilta osin vastata Super Stock kilpureita.

    Yksi tunnettuja kilpureita oli "Dyno Don" Nicholsonin B/FX '62 Chevy II Wagon. Pellin alle oli istutettu Corveten 360 hp 327 pikkulohko ja 4-speed manuaali. Parhaat ajat taisivat liikkua 12.30 alueella.
    [​IMG]

    Dick Rutherfordin A/FX '62 Chevy II 4D Sedan liikkui ruiskulla varustetun 327 pikkulohkon voimin. Winternationalseissa kyseisellä laitteella päästiin hieman yllättäen A/FX luokan finaaliin, jossa vastassa ollut Mickey Thompsonin kahdella nelikurkkuisella ruuditettu 434 Cid '62 Tempest oli kuitenkin liian kova pala.
    [​IMG]

    Chevy II oli kohtalaisen suosittu kohde Factory Experimental luokissa, mutta harva rakennelmista oli vanhalla W-isolohkolla (348, 409, 427). Syynä saattoi olla konehuoneen ahtaus, koska isolohkolla nämä olivat melko kilpailukykyisiä. Bruce Gowland Canadasta ajoi kuitenkin 427 moottorilla omassa '65:n kopassaan.
    [​IMG]

    Dick Harrelin laite ei ollut NHRA laillinen FX-kilpuri, mutta siitä löytyi kuva konehuoneesta:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pontiacin kilpailukykyisin laite oli pienikorinen Tempest. Arnie Beswick ajeli tällä '63 Tempestillä A/FX luokkaa, tekniikkana Pontiacin 421 Super Duty.
    [​IMG]

    Kaikki FX kilpurit eivät kuitenkaan aina olleet pienikorisia. Dick Boynton ajeli B/FX Dodge Pickupilla jossa pellin alla 426 Max Wedge.
    [​IMG]

    Kaudelle '62 Dragmaster Chassis putiikin rakentama A/FX '62 Dodge Lancer 413 Wedgellä oli ensimmäinen isolohkoinen Lancer joka nähtiin varttimaililla. Laite tehtiin kilpailemaan pääasiassa Mickey Thompsonin Pontiacia vastaan.
    [​IMG]

    Ford yritti kisata Factory Experimentalissa aluksi Galaxiella jota oli kevennetty muun muassa lasikuituisilla keulanpelleillä. Siitä huolimatta isokorinen auto oli kuitenkin liian painava eikä ollut kilpailukykyinen pienikorisia kilpakumppaneita vastaan.
    [​IMG]

    Kaudelle '63 Tasca Ford teki reilusti kilpailukykyisemmän laitteen asentamalla 427 tekniikan pienikorisen Fairlanen keulille. Koska kyseessä oli dealerin tekemä laite, sillä ei ollut asiaa Super Stockiin vaan autolla ajettiin FX luokkia.
    [​IMG]
    Seuraavana vuonnahan tehdas teki mallin mukaan riittävän määrän Thunderbolteja, jotta niillä sai ajaa myös Super Stockissa. Thunderboltit pärjäsikin S/S luokassa erittäin hyvin.

    Mercuryn ykköstykki FX luokkiin oli Comet, jonka konehuoneeseen oli tungettu 427 isolohko. Tässä Paul Rossin kuskaama laite.
    [​IMG]
     
    faikku66, Mr J, StoneSour09400 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Mija ja Raider Japa tykkäävät tästä.
  9. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Mija, esmi ja tinareki tykkäävät tästä.
  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Los Angeles, kuvia 40-luvulta ja 50-luvun alusta
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Raider Japa, Marklin ja esmi tykkäävät tästä.
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Gilmore "kylmä asema" L.A. 1948
    [​IMG]
     
    esmi, Raider Japa ja Marklin tykkäävät tästä.
  12. tinareki

    tinareki Double Gearhead

  13. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Lincoln Zephyr mainoskuva
    [​IMG]
     
    Marklin tykkää tästä.
  14. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Raider Japa tykkää tästä.
  15. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  16. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    Rane 66 tykkää tästä.
  17. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.
  18. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    Marklin ja esmi tykkäävät tästä.
  19. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  20. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!