Vanhoja valokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.11.2006.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    Noita "kotimaisia taidetakomo osia" oli monessa sodan kokeneessa autossa ja vielä 50-luvullakin. Osia ei saanut vielä maahan tuoda ilman lisenssiä, niin kuin ei autojakaan. Siksi meilläkin oli vähän "kuubalainen kulttuuri" vallalla, eli korjattiin sillä mitä oli saatavilla. Aikoinaan oli duunikaverina 30-luvulla syntynyt peltiseppä. Kertoi tarinaa omasta oppipoika ajastaan. Kuinka hän oli vanhemman sepän apuna ollut oikaisemassa juurikin "hävittäjä-hopan" konepeltiä. Pellille oli pudonnut rakennuksella jotain tosi painavaa ja se oli muttunut "lintulammikoksi". Uutta kun ei mistään löytynyt, niin hän oli saanut päivän ajan oppia "kuumien" tekoa pillit kädessä, kun vanhempi seppä oli mestaroinut pellin takaisin muotoonsa. Oli ollut seppä tarkkana mistä kohtaa milloinkin kuumotetaan ja kuinka paljon, ettei pelti veny piloille.

    Noiden tuontilisenssien rajallisuuden vuoksi meille tuotiin noita Gazejakin aivan liikaa, mutta muutakaan ei ollut saatavilla. Samoin takseista liki puolet oli Volgia ja Pobedoja. Vasta 60-luvun alkupuolella Taksarit kävi itse hakemassa Mersuja Saksasta ns. "taksirallien"muodossa. Muistan kun meillekin tilattiin puhelimella joskus taxi ja jos kadulle ilmestyi Volga-taxi, niin ventattiin et se lähtee veks ja sit tilattiin uusi auto. Välillä saattoi käydä kolmekin Volgaa putkeen tyrkyllä, ennen kuin tuli joku meille kelvollinen auto johon hypättiin kyytiin. Siihen aikaan kun ei kukaan nähnyt numeroa mistä puhelu tuli, poliisia lukuun ottamatta (ehkä?), niin kehtasi moisen "jullikan" tehdä.

    Mutta hienoja kuvia, kiitos

    t. AM
     
    rane58, mikkis83, tinareki ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. miguelo

    miguelo Gearhead

    Hempalla oli kova mieltymys Ford - autoihin, tässä pari kuvaa vuosien varrelta.

    Onneksi on hieman "järkiintynyt" ja myöhemmin siirtynyt Volvo-mieheksi ajansaatossa, jollaisella herra yhä nykyisinkin liikkuu.(Volvo S70)

    Takavuosina oli tosiaankin muotia asentaa keulan täydeltä lisävaloja, joskus tuo toi mukanaan myös lämpö-ongelmiakin, kun maski oli "tukossa", eikä jäähdytys tahtonut pelata riittävällä tapaa.

    Ylpeä omistaja poseeraa autonsa vieressä:odcool:

    [​IMG]

    Hieman myöhemmin kalusto vaihtui astetta uudempaan, josta kuva alla, lisävaloista ei tuolloinkaan tingitty, kuten ei tyylistä ylipäätään!

    [​IMG]

    Mutta kerran sattui harmittava tapaus kohdalle, kun sivutieltä eteen tullut Mosse pamautti suoraan Fordin keulaan.

    Mosse oli valmis suoraan romuttamoon, Ford puolestaan myytiin kolaroituna uudelle omistajalleen Jyväskylään, joka oli ilmeisesti vielä tehnyt siitä myöhemmin ajoauton, korjattuaan mittavat vauriot.

    Tässä yksittäinen kuva kolarin jäljiltä auton keulasta:

    [​IMG]

    Onneksi kellekään tuossa yhteentörmäyksessä kuin ihmeenkaupalla ei käynyt pahemmin, kun ajonopeus kuulemma oli ollut melkoisen reipas kolarihetkellä, sekä auto täynnä porukkaa, joten autoharrastus pääsi jatkumaan yhä Fordien parissa...
     
    Pöllyttäjä-73, Acelius, rane58 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hienoa, kun kuvien kera on tarinaa kertoa!
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kuva on enempi ja vähempi niin tai näin mutta Per-Allan Skinnars ja Jaakko Husso naurattavat nakkeja Räyskälässä kesällä 1983

    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, Acelius, cdv70 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Fyyran näyttelyn 1983 parkkialueelta bongattu De Soto

    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, cdv70, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ari Paajasen Modified Standard Chevelle Räyskälässä 1983

    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, Acelius, cdv70 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Muokattu: 9.6.2018
    FuryIII '71, Pöllyttäjä-73, miguelo ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. ramman

    ramman Double Gearhead

    kappas. "pitkäesso" chevelle. tuo oli pitkään lappeenrannassa kiihdytysvuosien jälkeen, pitkän linjan harrastajalla. tuohan oli spinnerissä silloisen omistajan aikaa esittelyssäkin. olin paikalla kun lappeenrannan lentokentällä museo Mig- hävittäjän vieressä tosta otettiin kuvia juttua varten.
     
    Muokattu: 8.6.2018
  9. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Nykyään tekohengitettynä naapurikylällä.
     
  10. ramman

    ramman Double Gearhead

    mikäs tekniikka siinä nykyään on? lappeenrannastahan toi lähti 383 stroukkikoneella jossa oli megalla ohjattu monipisteruisku päällä.
     
  11. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Muistelen, et perusmoottori on vieläki sama ja olikohan 2 x hx35 ja polttoaineensaantia ohjaa nyt joku hienompi ohjelma, mitä mega. Lähempänä tonnia mennään hepokateissa, mitä nollaa.
     
    miguelo ja ramman tykkäävät tästä.
  12. miguelo

    miguelo Gearhead

    No, nyt kun "mitä bongasit liikenteessä" - topicissa saatiin hieman keskustelua Ford Caprista aikaiseksi, niin jatkanpas samasta aiheesta vielä hieman tässäkin.

    Laitan tähän esille pari valokuvaa, joka olen kaverini Hempan vanhoista paperikuvista kuvannut kännykällä. (kuvien laatu ei tosin ole aivan priimaa, mutta eikös tärkeintä olekin niiden sisältö ja aihepiiri?)

    Hemppa, joka nuoruudessaan oli kiihkeä Ford-mies, hänellä oli omistuksessaan myös Capreja, huomioikaa ajanmukaisten lisävalojen "välttämättömyys", niitä tykättiin tuolloin nokalle laittaa joka autoon.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Laitetaanpas vielä ikäänkuin sokerina pohjalla Angliakuva, jossa Hemppa poseeraa autonsa vieressä oikealla:odcool:

    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, cdv70, Raider Japa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Jokunen Capri-kuva vuodelta 1992. Ensin 2-litrainen Forssasta.

    [​IMG]

    Sitten 3000 GT XL Ahvenistolla 19.9.1992.

    [​IMG]

    Edellisen kanssa samana päivänä samassa paikassa kuvattu Capri II. Trafin tietojen mukaan alunperin 1,6-litrainen, mutta moottori vaihdettu 2,8-litraiseksi.

    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, cdv70, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pitkästä Esso:sta puheen ollen ja vanhoja kuvia sivuten, löytyykö siitä kuvia porukalta...kenties tunnettuja autoja pihalla jne ?

    Oli melkoinen shokki kun Essosta Shell:ksi muuttunut huoltis lakkasi olemasta ja nyt keväällä kun tulin Motoparkista sitä kautta ja ajattelin poiketa kahville, niin Luumäen Teboil:n oli hävinnyt siitä vierestä :odeek:
    Ensin se kutostie on ryssitty watun motariksi ja nyt viedään vielä kahvipaikatkin... :odrealmad:
    Olen ihan varma etta takana on joku watun "salaliitto"...teistä tehdään mahdollisimman tylsiä ja epämukavia, että autoilijat lakkaisivat ajamasta :rotfl:
     
  15. homer

    homer Double Gearhead

    Kun tuota kuutostietä joutuu enemmän ajelemaan niin tuo nelikaistainen tie on enemmän kuin tervetullut. Se kieltämättä viiksettää kun taukopaikat laittavat lappuja luukulle. Teboil perusteli sillä että sinne on kankeampi mennä uudelta tieltä, minusta asia on toisinpäin kun nyt olisi sentään eritasoliittymät. Kuutostien maisemien tylsyydestä ei kyllä voi toista mieltä olla.
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  16. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Forssassa vuonna 1992.

    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, miguelo, Janski59 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Kesähelteillä on porukalla ollut muutakin tekemistä kuin kaivella arkistojaan, joten tähän ketjuun ei ole aikoihin tullut postauksia. Illat pimenevät ja ihmiset hakeutuvat sisätiloihin, joten ehkä taas joku voisi selata kansioitaan ja skannata kaikkien iloksi vanhoja kuvia.

    Itse pistän kuvan, jonka tekninen laatu on heikonlainen sillä tämä on suurennettu 8-millisen kaitafilmin ruudusta. Kesää 1967 eletään. Isä on pysäköinyt Triumphinsa kadunvarteen, mutta minä tarkkailen tilannetta turvallisesti ukin ja mummun pihamaalta.

    [​IMG]
     
    rallikuski, isalmela, miguelo ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. oml

    oml Gearhead

    Cadillac-laatua, mutta ihan pikakuva ei ole ollut kyseessä kun ylihuomiseen saakka on kuviaan pitänyt odottaa.
    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, TwistOla, MJF ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Hieno kuva! Onko ajankohdasta tarkempaa tietoa? Taustalla näkyvä 300-sarjan Volvo määrittelee että aikaisintaan 70-luvun jälkipuoliskolta, mutta mainosten tyylin perusteella voisi olla 80-luvun alkua.

    Kuvan Cadillac on katsastettu viimeksi vuonna 2004.
     
  20. oml

    oml Gearhead

    Veikkaisin että ukki poseeraa Cadillacin vieressä joskus 80-luvun alkupuolella.
    Kuva oli irrallaan muiden 30-2000 luvuilta olevien kuvien seassa joten tarkempi ajan määritys on hankalaa.
     

Kerro tästä muillekin!