vani -89 ja th 700 ongelmia turbiinin lukituksen kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 2.4.2003.

  1. wili

    wili 3rd gear

    No kun en perkules ehtiny mitata. Pukkas toi katastrofaalinen Suomi-Ruotsi peli päälle. Mittasin eilen ton D-liittimen jännitteen: oli noin 0.08V. Eli solkku sökö ?
     
  2. capriceman

    capriceman Gearhead

    Solenoidi on sökö jos resistanssi A-D(vaihteiston liitin) välillä on suurempi kuin 50ohmia.
     
  3. wili

    wili 3rd gear

    A-D näyttää 25-30 ohmia. Olisikohan sittenkin vaan jumissa toi solenoidi. Hmmm...
     
  4. capriceman

    capriceman Gearhead

    Solenoidi on jumissa, solenoidi saa sähköä mutta mitään ei tapahdu>>solenoidin mekanismi on jumissa. Tsekkasitko että mekanismi toimii vapaasti solenoidissa ?
    Solenoidissa ei ole kovinkaan paljoa voimaa, jolloin moska junttaa solenoidin varsinkin
    kun loota on kuuma. Ota solenoidi pois lootasta, puhdista mekanismi alkoholilla >> kuivaa>>testaa mekanismin vapaa liikkuminen>>testaa toimivuus 12 V jännitteellä (HUOM! A-liittimeen +12V ja D-liittimeen maa)ei toisinpäin tai solenoidi on entinen...>>kokeile toiminta, kun solenoidi on paikallaan, solenoidista pitäisi kuulua pieni klax ääni, jos ei kuulu niin jumissa on taas...
     
  5. wili

    wili 3rd gear

    Jatkoajatkoajatkoa...

    Mitattu A-F nyt ajossa: näyttää 12v ja kun nopeus nousee 70km/h putoaa nollaan. Eli kunnossa ? Solenoidi käytetty irti ja kun virran kytkee niin naksahtaa eli kunnossa ?

    Silti lukko ei kytke. Joskus tuntuisi satunnaisesti menevän päälle (ylämäkeen kierrokset ei nouse) mutta yleensä ei. Kun kaasuun löysää putoavat kierrokset yleensä heti tyhjäkäynnille. Onko enää muuta vaihtoehtoa kuin itse turbiini ? prkl...
     
  6. capriceman

    capriceman Gearhead

    Selvä. Nyt tiedetään, että:
    ECM = ok
    VSS = ok
    TCC solenoidin resistanssi ok
    Ennen kuin annamme tuomiota muuntimelle, tarkista vielä TCC solenoidin johdotus
    ettei se ole hapettumut, kaikki liitokset tsekkaa vielä...
    Tee vielä koeajo, yhdistä (A - F) nastat kun vauhtia on 25km/h (laita vaikka kytkin jolla voit kokeilla). Sitten paina kokoajan 10% kaasua ja sitten A-F nastat yhteen>> kierrosnopeus laskee . Tsekkaa 3-vaihteen vaihto joka on 35-45km/h, kun loota vaihtaa kolmoselle niin lisää kaasua(ja kokoajan A-F kytketty yhteen), jos tuntuu että ei tunnu kiihtyvän kunnolla niin lukko on kiinni(motin kierrokset ei nouse kunnolla). No sitten voisi kokeilla seuraavaa, aja normaalisti ilman lisäkytkintä "päällä" A-F välillä, vaihde OD asennossa, vauhtia 60km/h, kytke vaihde lennossa pakko kakkoselle ja kytke A-F välillä oleva kytkin päälle >> moottorin kierrokset tulee nousta suuriksi(2500-3000rpm), ja ilman lukkoa kierrokset eivät nouse niin suureksi(1500-2000rpm).
    Muuntimesta>> voi muuntimen kytkinlevy kulua niin ettei se ota kiinni kuormitettuna.
    Siis "kytkin luistaa"
    Nyrkkisääntönä >> kun TCC on päällä niin normaalissa ajossa motin kierrokset laskevat, sen ei tule nousta jos TCC on päällä muuten kuin moottori jarrutuksessa, näin ollen joskus voi tuntua kun ajaa ylivaihteella jyrkkää ylämäkeä ylös ettei kone ota kierroksia ( no se ei voi ottaa kierroksia jos turbaani on lukossa(auton nopeus vakio). jos lukon irrottaa niin kierrokset nousevat...)
     

Kerro tästä muillekin!