Vani henkilöautosta pakettiautoksi?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 1.10.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Osaisko joku kertoa että onnistuuko tollanen ollenkaan? Pystyykö rekisteröimään esim 2+3 pakuksi vai mitäh? Yritin AKEn sivuilta kattoo mutta ei ymmärrä ni ei ymmärrä!!! Jos sen haluu pakuksi ni mitäköhän pitäis tehdä? :eek:
     
  2. MuscTor

    MuscTor 1st gear

    Mahtaako enää maksaa vaivaa, lainsäädännön "porsaanreikä" kun aiotaan tukkia piakkoin...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olis sun pitänyt hoitaa homma vuoden 1993 loppuun mennessä..

    Sen jälkeen lankkupenkkejä ei ole saanut asentaa pakuihin..

    Tosin kerta biili on henkilöauto ja vero on maksettu, niin kaipa siitä verollisen pakun saa tehdä ihan pehmeillä penkeillä? Dieselveroon yms. ei siitä taida jatkossa olla apua.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest



    Niinpä, mutta saako ollenkaan pakettiautoksi? Niinku kaksi- tai kolmepaikkaiseksi... Mikä juttu toi on et lisäpaikoista joku vero nousee, koskeeko kaikkia pakettiautoja vai vaan jälkeenpäin muutettuja?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest


    No jos se on vani, niin saa kyllä pakuksi, sillä pakutyypityshän sillä on. Samalla ha van - muuttuu turvattomammaksi, ja joudut liimaamaan 80-lätkän perseeseen :soosoo:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulle se on ihan sama onko 80-kympinlätkää vai ei. Sitä vaan mietin et oisko joku kolmepaikkanen vani nyt niin kannattava. Halvemmaks se tulis ku nykynen auto ku joutuu ajaa jonkun verran kuussa ja opiskelija ku on niin bensa on aikasta kallista, diisseli on vähän halvempaa...... ainakin vielä :-?
     
  7. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Siis onko se dieseli vai bensa se sun vanis ? :eek:
     
  8. Kelju.K

    Kelju.K 3rd gear

    Ajoneuvoverolain porsaanreikä tukitaan

    Torstai 30.09.2004 14:07 STT

    Ajoneuvoverolakiin sisältyvä porsaanreikä dieselmoottorikäyttöisten henkilöautojen muuttamisesta pakettiautoiksi aiotaan tukkia. Tarkoituksena on, että pakettiautoksi rekisteröity auto, jossa on kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuinten lisäksi muita istuimia, :soosoo: verotetaan vastedes henkilöautojen tapaan. :soosoo: Muutos koskisi lähinnä dieselkäyttöisten autojen käyttövoimaveroa eli ns. dieselveroa.

    Tieliikennesäännöksiin viime vuoden alusta voimaan tulleiden muutosten ansiosta monia mm. farmarimallisia henkilöautoja on voinut rekisteröidä pakettiautoina joko semmoisinaan tai vähentämällä jonkin verran takana olevia istuinpaikkoja. Pakettiautoluokituksesta huolimatta tämmöinen auto rinnastuu käyttömahdollisuuksiltaan lähinnä henkilöautoon.

    Muutoskatsastuksia on tehty lähinnä tämän vuoden aikana, ja autoilijoiden tavoitteena on ollut välttää erityisesti henkilöauton pakettiautoa korkeampaa käyttövoimaveroa. Pakettiautona saman ajoneuvon vero on suunnilleen seitsemäsosa siitä, mikä se olisi henkilöautona. Henkilöauton käyttövoimavero on päivältä 6,7 senttiä auton kokonaismassan 100:aa kiloa kohden, kun pakettiauton vero on vastaavasti 0,9 senttiä päivältä kokonaismassan 100:aa kiloa kohden.

    Hallitus antaa esityksen ajoneuvoverolain muuttamisesta eduskunnalle perjantaina, ja muutos pyritään saamaan voimaan mahdollisimman pian. Muutos on tarkoitettu koskemaan voimaan tulosta alkaen kaikkia lisäistuimilla varustettuja pakettiautoja riippumatta siitä, milloin muutoskatsastus pakettiautoksi on tehty. Poikkeuksina ovat kuitenkin ne pakettiautot, joissa on ennen vuoden 1998 syyskuuta voimassa olleiden tieliikennemääräysten mukaan hyväksyttyjä istuimia. Myöskään autoverolaissa mainitut tilapäisistuimet eivät aiheuta veron kantamista henkilöautona.


    Ajoneuvoverolakiin tulee jälleen käsite "kaksikäyttöauto". Sillä tarkoitetaan lakiesityksen mukaan ajoneuvoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuinten lisäksi muilla istuimilla tai istuinten kiinnittämiseen tarkoitetuilla laitteilla.

    Kaksikäyttöauton määritelmän puuttumisen vuoksi henkilöautoista pakettiautoiksi muutettujen verotus on tänä vuonna toimitettu pakettiauton veroperusteiden mukaisesti. Näin verotuotto valtiolle on ollut tuhatta autoa kohden noin puoli miljoonaa euroa pienempi kuin sovellettaessa henkilöautojen veroperusteita.

    Lisäistuimilla varustettuja pakettiautoja on kuluvan vuoden aikana otettu aivan laillisesti käyttöön useita tuhansia, joten esityksen vaikutus verotuottoon on useita miljoonia euroja. Näiden autojen määrä oletetaan myös kasvavan, jos kaksikäyttöautoa ei määritellä.

    Hallitus antaa myös samaan asiaan liittyvät esityksen arvonlisäverolain muuttamisesta. Kaksikäyttö-määritelmä tulee myös arvonlisäverolakiin. Sama rekisteriotteeseen merkittävä tieto palvelisi sekä arvonlisäverotuksessa että ajoneuvoverotuksessa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo, taitaa olla aika turha mitään rupee muuttelemaan. Ton perustella ainaskin.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käsittääkseni lakeja ei voi muuttaa takautuvasti!!! Eli mahdollinen uusi veropäätös koskisi vain uusia "piilovarkkuja". Veroasiantuntija vahvisti saman asian. Mutta kateushan tässäkin jyllää, joten odotamme valitsemamme eduskunnan päätöstä...
     
  11. Stargraft-91

    Stargraft-91 1st gear

    Olen myös sitä mieltä, että ei lakeja voi muuttaa takautuvasti. Ajatelkaas mitä se merkitsisi noin laajemmalti.
    Käsittääkseni se merkitsisi valtion lähtemistä anarkian tielle, ja kun yksi laki muutettaisi takautuvasti, niin mikä takaa sen ettei mitä tahansa lakia joskus muuteta samalla tavalla.

    Käsitykseni on että länsimaisessa oikeusvaltiossa yksinkertaisesti ei voi toimia noin.

    Jos todella tapahtuu tällainen takautuma, niin luottamukseni valtiovaltaan loppuu totaalisesti.
     
  12. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Ei muuten olisi ensimmäinen kerta... muistaako kukaan milloin aloitettiin suomessa päästöjen mittaaminen autoissa ? Ei ollut muuten vuonna 1978 joka on ensimmäinen päästömittausten piiriin kuuluva autojen vuosimalli. :-?

    Tämä vain esimerkkinä... ei ole ainoa takautuvasti muutettu laki.
     
  13. Kelju.K

    Kelju.K 3rd gear

    Kattopitkien kanssa oli kans aikamoista pelleilyä, ensin ne sallittiin vain nokattomiin "bulldoggi" -mallisiin ajokkeihin, myöhemmin kaikkiin ajoneuvoihin ja sit vielä myöhemmin ne piti kaikki raksia pois, elleivät ole etuakselin etupuolella. :argue:

    Muistaakseni laktekstissä sanotaan, että niitten valojen pitää olla auton etuosassa, mutta ei ole määritelty "auton etuosaa"... Taisi olla katsastuskonttoreiden keksintöä että vain etuakselin etupuoli lasketaan auton etuosaksi... :oops: ...muistaakseni!!!???... :oops:
     
  14. Harri

    Harri 1st gear

    Joo, kyllä nyrppii toi valtiovallan takinkääntely...kun kuulin ko. lakimuutosesityksestä niin laitoin reippaasti kiitoskirjeen sähköpostilla eduskuntaan, tosin eipä ole vastausta kuulunut :mad:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pakettiautojen veromuutoksesta:

    Kävin tänään katsastamassa autoni ja törmäsin katsastusaseman seinällä olevaan ilmoitukseen (virallinen).Ilmoituksessa kerrottiin että tuleva lakimuutos koskisi 1998 jälkeen muutoskatsatettuja kaikkia "pakettiautoja". Ennen 1998 muutoskatsastettuja ns. 2+3 yms. versioita muutos ei koskisi.
    Nimim. Chevy Van -90 2+3
     
  16. Harri

    Harri 1st gear

    Voi helkkari, mun vani on muutettu tänä vuonna...milläs konstilla sais parisataa kiloa lisäpainoa että sais muutettua kuorma-autoksi :lol:
     

Kerro tästä muillekin!