Vanin -98 6.5TD lakkasi käymästä, PMD hajosi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja aesvi, 13.3.2012.

  1. aesvi

    aesvi Gearhead

    Moottoritiellä ajelin ja yhtäkkiä vauhti alkoi tasakaasulla itsekseen kiihtyä, painoin jarrua, hölläsin ja taas kiihtyi. Tätä teki muutaman kerran ja sitten sammui tienposkeen, eikä enää käynnistynyt. Hinautin kotiin, jossa vielä kokeilin käynnistystä. Virran ollessa päällä alkoi tuntua käryä - arvelin PMD:n käpsähtäneen (mittarissa 240 tkm) - viimeksi se meni v.2003, silloin oireet oli toiset, eli sammui kerralla 'kiihyilemättä'.

    Avasin moottorikopan ja irrotin PMD:n, joka onkin ollut imusarjan päällä isolla jäähdytyssiilillä - no siinä oli lämpiämisen merkkejä - liittimen alta oli tehovastus pullistellut ja toinen transistori oli oikosessa.

    Laitoin uuden PMDn tilalle ja olihan sieltä se FSD-sulakekin palanut. Tarkistin vielä OBDstä koodit ja nyt tuo mulla oleva PC-ohjelma kyllä näyttää, ettei koodeja ole. Auto ei kuitenkaan käynnisty - kokeilin vielä avata suuttimen putkea, eikä sieltä mitään tullut.

    Siirtopumppu käy, sammutussolenoidi naksahtaa...

    Mitähä kannattais seuraavaksi tarkistaa? Tuo mulla PC:ssä oleva ohjelma kyllä näyttää, että MIL on päällä, eikä siellä mielestäni ole mitään millä sen sais pois. Mites tuo valo normaalisti käyttäytyy, voiko siellä olla joku joka estää PMDn ohjauksen? Onko muuten noita pumpun annostelusolenoideja hajonnut?
     
  2. Caideman

    Caideman 1st gear

    Ota kaveri avuksi ja kokeile tuleeko startatessa naftaa siitä pumpun päällä olevasta ilmausruuvista. Öljytikkujen vieressä sellainen pieni kierrettävä korkki, jonka alla on rengasventtiiliä vastaava nippa. Siitä painat ja käsket kaveria starttaamaan. Sillä selviää, tuleeko polttoaine ruiskupumpulle asti...
     
  3. kojo

    kojo Gearhead

    Todennäkösesti sulta on kypsyny nimenomaan se pumpun annostelusolkku, eli pumpunvaihdoks menee.
     
  4. downtown

    downtown 3rd gear

    kerran on käynyt samantyyppisesti itelle silleen että oli mystisesti vetänyt ilmat jostakin :eek: syytä ei koskaan löytynyt mutta ilmasin ja toimi sen jälkeen moitteitta :lol:
     
  5. Kheininen

    Kheininen 1st gear

    Nyt täällä täysin vastaava tilanne! Mikähän mahtoi olla vikana? Oliko annostelusolkku paskana?
     
  6. tst

    tst Gearhead

    Oliko akunkengät irti kun pmd:n vaihdoit?
     
  7. aesvi

    aesvi Gearhead

    No ko. versio PMDstä vikaantui niin, että päätetransistori meni oikosulkuun, jolloin annostelusolenoidissa oli jatkuva virta, jota se ei kauaa kestä. Kuumuu ja eristelakat sulaa. Onhan sille sulakekin, mutta ei se palanut. En tiedä olisko solenoidi pelastunut, jos ei olisi yrittänyt käyntiin enää vikaantuneena.

    Solenoidin varaosahinta taisi olla 180e luokkaa, mutta laitto olis tullut aika kalliiksi. Sain sitten ostettua käytetyn, toimivan pumpun Ebaystä, jonka sitten laitoin paikalleen, niin ja tietysti PMD meni vaihtoon.
     

Kerro tästä muillekin!