Vanin etuakseliston puhdistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Vilkuna, 24.9.2012.

  1. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Meidän automme on seissyt jossain vaiheessa pidemmän tovin ja koko etuakselisto tukivarsineen on peittynyt ruosteeseen. Onko mitään keinoa puhdistaa sekä suojata rakennetta ilman puhallusta ja pirunmoista sotkua?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Käsin rapsuttelu, teräsharja, rälläkkä, hiomakone.

    Paras tulos varmaan purku ja puhallus sekä pulverit niskaan.

    Helppo tapa varmaan soodalla puhallus ja 2K maalit päälle.


    Mut jos on vaan pintaruostetta niin ei maksa vaivaa.
     
  3. Quest

    Quest Gearhead

    Sooda ei edelleenkään pure ruosteeseen.
    Ilman puhallusta tai mekaanista hinkkausta -> sitruunahappo/tapettiliisteri seos tai fosforihapolla
     
  4. Quest

    Quest Gearhead

    Sooda ei edelleenkään pure ruosteeseen.
    Ilman puhallusta tai mekaanista hinkkausta -> sitruunahappo/tapettiliisteri seos tai fosforihapolla
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mjoo, jos se ei hilseilevää ruostettakaan poista niin sitten varmaan pelkkä hiekka auttaa...
     
  6. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kiitoksia vastauksista. Onko olemassa jotain ruosteenpysäytystahnaa tai muuta mönjää, jolla sais pinnan päällystettyä hyvin, sitten kun enin irtohipsu on poistettu?
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    on olemassa. ne on fosforihappopohjaisia aineita, jotka passivoi ruosteen rautafosfaatiksi toimivat ihan ok, pitää vain olla melko ripeä liikkeissään niitä käyttäessään.

    tohon vanin etupään osiin riittää kyllä vallan hyvin osien krapsutus irtoruosteesta ja 2x vuodessa esim. talvi-/kesäpyörien vaihdon yhteydessä tehtävän nivelten rasvauksen yhteydessä ylimääräisen vaseliinin hinkkaaminen tukivarsiin.
     
  8. magenta

    magenta 2nd gear

    Annitrol on tuota happoa.
    Rasvat ja irtoruosteet pois.
    Levitetään pensselillä ja annetaan vaikuttaa.
    Lämpö lisää tehoa.
    Neutraloidaan vedellä.
    Rapsitaan irtotavara pois esim. neekerintukalla.
    ja uudestaan tarvittaessa.
    Tiskin alus tavaraa, että pitää osata kysyä esim Motonetissä.

    1K happomaali on hyvä suoja-aine.
    esim. http://www.stirwell.fi

    Mulla olis UUDET G20 alatukivarret
    että laita viestiä jos alkaa kiinnostaa =)

    Mika
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Pellavaöljy imeytyy ruosteeseen hyvin, koska se ei kuivu. Sen jälkeen voi laittaa vahamaiseksi kuivuvaa kotelosuojaa ja vielä sen jälkeen mekaaniseksi suojaksi vaikka alustamassaa. Aina ennen seuraavaa käsittelyä kannattaa antaa aineiden vaikuttaa tai kuivua joitain päiviä. Näillä se ruostuminen pysyy kurissa kun toistaa käsittelyn sillointällöin. Ja noita aineita löyty spraypurkkeina, vaikka ihan sieltä kaupasta jonka nimeä ei saa ääneen sanoa.
    Tuo pellavaöljy tunkeutuu sinne yläpuolen koloihinkin, mm. jousen pesään.
     

Kerro tästä muillekin!