Vanin takapyörän laakerin vaihto, apua!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vannika, 6.11.2005.

  1. vannika

    vannika 1st gear

    eli minkälainen homma on vaihtaa, vetarin joutuu ilmeisesti irroittamaan, miten lähtee irti?Autohan on Chevy van -90 6.2D
     
  2. GMC VAN25

    GMC VAN25 1st gear

    Oliskohan samanlainen homma ku hiacen peräski, en ihan varma oo mut kuitenkin. Eli pyörä pois samoten käsijarru vaijeri ja jarruputki. Ja sitten jarrukilven takaa mutterit auki. Pitäis lähtee ihan vetämällä pois koko klöntti eli jarruosat ja vetari. Sitte pitäis näkyy jo laakeri. Niin lähtee ainaki hiaces. Muut valistakoon joku lisää jos on väärin. :odroll:
     
  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Eikös näissä pikkuvaneissa G 20 vetari ole kiinni C-klipsillä tasauspyörästön sisällä? Eli öljyt pois takakopan irrottamalla perästä, ristitapin kiinnitysruuvi irti, jonka jälkeen ristitappi lähtee pois. Tietenkin tässä vaiheessa perä on jo nostettu sekä tuettu ylös! Rengas pois, samoin jarrurumpu. Veraria työntämällä sisäänpäin lähtee C-klipsi pois vetarin sisäpäästä. Laakerissa on vain ulkokoolinki joka on akseliputkessa kiinni. Sisäkehänä toimii vetari.

    Jatkakoon joku joka tietää hommasta jotain. :odroll:
     
  4. KJii

    KJii Gearhead

  5. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Laakerin vaihto

    Turaaminen ja väärät ohjeet seis. Oletan, että kyseessä olevan vanin perän takakoppa on 10-pulttinen.
    - pyörä ja jarrurumpu pois
    - perän takakoppa auki.
    - tasauspyörästön keskitapin lukituspultti pois (sivusuuntainen pieni pultti)
    - keskitappi pois
    - työnnä vetoakselia sisäänpäin
    - ota vetarin tasauspyörästön puoleisesta päästä c-lukko pois
    - vedä vetari ulos.
    Stefa ja laakeri lähtee vetovasaralla. Vetoakseli on laakeripinta, joten mikäli se on kulunut, hanki ns. korjauslaakeri vaikka US-partsista. Se jää ulommas ehjälle vetarin pinnalle. Sieltä saa myös uusia akseleita, mikäli korjauslaakerikikka on jo käytetty.
     
  6. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Re: Laakerin vaihto

    Tuohan olis omalla kohdalla ollu hyvinki yksinkertaista mutta kun se lukituspultti katkesi/oli katkennut sinne sisälle... No, onneksi se saatiin jonku ajan tuheroinnin jälkeen sieltä pois.
     
  7. V.Kutvonen

    V.Kutvonen 1st gear

    laakerin vaihto

    Se lukituspultti katkeaa todella helposti jos ei oo ennen tai pitkään aikaan irrotettu.Varovaisuutta!Saattaa olla mielenkiintonen porata pultin jämä pois.Laakeri on yleensä aivan helevetin tiukassa.Hyvä liukuvasara helpottaa.Astrosta hakkasin kolme tuntia ulkokoolia pois kunnes ajoin vingulla koolin halki.Oli aamulla hiukan ranka kipeenä huonon työasennon takia, vaikkakin auto oli nosturilla.
    Niin joo, ja vetari on yleensä kanssa jo kulunu kun laakerin joutuu vaihtamaan.Kuluvat noissa laakerin kohdalta.Uudet on kalliita mutta on noita löytyny käytettyjäkin ehjiä.
     
  8. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Miksi pyörä ja jarrurumpu pitäis irrottaa????? Mäkin vaihdoin 2vuotta sitten uudet takapöyränlaakerit ja homma oli tosi äkkiää hoidettu, 2:lla tunkilla taka akseli ylös (molemmin puolin), sitten perämurikasta öljyt pois ja takakansi auki, sitten pyöritellä tasauspyörästö sellaiseen kohtaan että se taka akselin lukkosokka näkyy, kaveri painamaan pyörää renkaasta autoonpäin (että sokkat tulee kunnolla näkyviin tasauspyörän sisältä), Sokkat pois ja akselit tulee pyörineen, jarrurumpuineen, kaikkineen irti (mitään turhaa purkamatta), sitten vain nypätä stefat ja laakerin ulkokehät irti, uudet tilalle ja lykätä akseli takaisin paikalleen..... jne. aikaa menee n. 30min.
     
  9. malonari

    malonari 1st gear

    Siis mitä ? :eek: takapyörä ja vetari hässäkkä pelkän sokan varassa ?
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jep!!!

    Ja samaa systeemiä käytetään Jeepeissä 90 ja uudemmat. 90-luvun lopulla palasivat takaisin vanhaan systeemiin, laakeri kiinni vetarissa.
     
  11. thomaso

    thomaso Gearhead

    Näinhän toi homma menee. Kyllä mä silti irroittasin renkaan ja rummun. Toi ei kummiskaan nyt hommaa sen pidemmäksi tee. Laakerin vaihto ei ole aloittelijalle mikään puolen tunnin homma. Ei sinne päinkään. Puhutaan tunneista. Kannattaa hankkia kunnon korjauskirja esim Alfameriltä ja mielellään vaikka kaveri vielä tueksi. Kirjassa sulla on kuvat nenän edessä. Korjausopasta tarviit joka tapauksessa vielä myöhemmininkin useaan otteeseen.
    Lopuksi vielä varoitus: Kun olet irroittanut keskitapin niin perää ei saa pyörittää yhtään. Muuten ne tasauspyörästön rattaat putoaa pois! Muista tämä kun pistät vetaria takas paikoilleen. Jos vetari ei mene loppuun asti työntämällä niin älä hae oikeata kohtaa pyörittämällä sitä kun se on sisällä. Ota vetaria reilusti ulos vaikka 5 cm, pyöräytä pari milliä ja sit takas.
    Jos rattaat pääsee putoamaan niin tuloksena on muutaman tuhannen kilometrin jälkeen huutava perä.
     
  12. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    perä

    Ja noi ed.mainitut hommat toimii myös 12-bolt perässä(unohda hiacen perä).

    nim.merk: Kokemusta on! parhaimmillaan(vai pahimillaan) vetari ulos kolme kertaa viikon sisällä!! Piti säästää, enkä raskinut ostaa kunnolla tehtyjä vetareita, jonka johdosta suoristeltiin/hitsailtiin uudelleen vanhoja lyhennettyjä...
     
  13. piippis

    piippis 1st gear

    eli lähteekö kuskinpuolen vetari samaan tyyliin kun saa tuon c-klipsin irti? perä samanlainen kuin ylhäällä linkissä oleva.
     
  14. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Lähtee, mutta se unohtuu sanoa että sokka ei tule näkyviin eikä sitä saa irti jos kaveri ei paina renkaasta akselia sisäänpäin (autoa kohti) niin sokka tulee murikassa "piilosta pois". Tässä homassa siis tarvitaan 2 äijää eli jokin kaljasieppo nojamaan kummiin, niiltähän se nojaaminen käy :rotfl:
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Liuku/vetovasaran voi korvata esim 2m pätkällä sopivaa hydrauliikka putkea, minkä pujottaa koko perän läpi puolelta toiselle.
    Putken päähän moskalla hakaten iroaa vastapuolen laakeri. Joskus tulee rulla kerrallaan ja joskus kokonaan. :)
     
  16. piippis

    piippis 1st gear

    hyvä homma, pitää saada joku retku sinne nojailemaan :D kiitos kiitos
     
  17. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Ja jos auto on G30 niin perää ei tarvitse avata (voi ehkä riippua perästäkin). Nuo vetarit lähtejät irti kun ottaa pyörän irti, avaa keskiökupin takkaa ne pultit ja vetäsee vain vetarin pois.
     
  18. hukkis

    hukkis Gearhead

    Vielä vinkki ulkokoolin irrotukseen.Kopistele rullat veke ja migillä koolin sisäpintaan vastapuolille sentin verran hitsiä ja kooli lähtee helposti vaikka sorkkaraudalla.Supistuu sen verran hitsatessa.

    T:Jari
     
  19. Turnn

    Turnn Gearhead

    Piru kun tuonkin olis tiennyt (olis varmaan pitäny kysyä täältä :lol: ),
    oli kehä niin tiukassa että biltsun liukuvasaran "kynsi" nöyrty,
    lopulta lähti rautakangella kampeemalla.
    Uudet laakerit meni nätisti paikalleen pakastimen kautta.
     
  20. Prosessor

    Prosessor 1st gear

    Sinnehä se pultti katkes!! Huomenna kattoa saisko jollaki pois.
    Pitääkö tuo keskitappi olla pois että akseli tulee enemmän sisään jotta c-sokat saa pois? ainakaan tappi paikoillaan ei millään ilmeellä mahtunut tulemaan vai kka 2 juoppoa painoi akselia sisäänpäin.... :rotfl:
    Toivottavasti saan sen katkeennen lukkopultin pois...
     

Kerro tästä muillekin!