Vanteen leveys vs renkaan leveys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja jankinnu, 26.4.2006.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Onnistuuko 255/55R16 kumin laittaminen 6,5" leveälle vanteelle? Eivät suostuneet moiseen palloviritykseen rengasliikkeessä. Jos tämä ei onnistu, niin onnistuuko 215/65R16 renkaan laittaminen 7,5" leveälle vanteelle? Talvirenkaat olivat 225/55R16 ja tuntui olevan tuskaa saada ne tuolle 7,5" leveille vanteille.
     
  2. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Rengasliike on väärässä, katsokoon esim. 1993 Rengasnormit-kirjaa (jollainen taatusti rengasliikkeessä on), sivulta 121, jossa on USA-renkaiden vanteet.

    P255/55-16 on juuri ja juuri laillinen 6,5" vanteelle, vanteeksi käy 6,5"-10".

    P215/65-16 on 7,5" vanteelle samoin OK, vanteeksi käy 5,5"-7,5" vanteet.

    P225/55-16:lle on suositus 6-9" vanteet, ja paras lienee 7,5"
     
  3. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Kiitoksia vastauksesta. Pitänee käydä huomenna toisessa rengasliikkeessä paremmalla menestyksellä.
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    mulla oli 245 6,5" vanteella. ei hyväksytty katsastuksessa. olisi pitänyt olla vähintään 7" vanne...
     
  5. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Omaakin järkeä saa toki käyttää. Itse en laittaisi yli 235:sta 7 tuuman vanteelle. Kyllähän sen varmaan sinne saa survottua, mutta onko siinä enää mitään tolkkua? Missä ovat mahdolliset ominaisuudet?
    Omat ovat 235/7,0" ja 255/8,0". Ihan tarpeeksi on kumeilla paksuutta niissäkin vanteeseen nähden.
     
  6. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    tarkoitus oli käyttää noita 255 leveitä kumeja 6,5" vanteilla sen aikaa, kunnes saan uudet kumit. Ongelma on jo ratkennut, tilasin uudet kumit ja ajan sen aikaa kitkakumeilla.
     
  7. jaketin

    jaketin Gearhead

    syy, miksi 245 on 6,5 vanteilla, on sattuman kauppaa. kaveri osti nuo vanteet nyström racingitä aikoinaan 7 tuumaa leveenä. niiden päälle ympättiin 245 renkaat. hänen projekti venyi ja myi renkaat erikseen ja mä ostin vanteet pois. päälle laitoin 245 ja katsastukseen. kukaan ei missään vaiheessa tarkastanut vanteiden kokoa. muutos katsastuksessa tuli sitten ilmi vanteen koko ja en päässyt läpi. seuraavaksi kerraksi lainarenkaat alle...

    tuosta kaupasta oli niin paljon kulunut aikaa, että nyströmkin lakkasi olemasta, joten valitusta ei voinut tehdä..

    mutta hyvin ovat pysyneet vanteilla..
     
  8. ajw

    ajw Gearhead

    meikän mielestä renkaat on paremman näköiset kun on nk eurooppalainen tyyli eli rengas "kapeampi" kuin vanne > vetää reunat hiukan vinoon ja ajo-ominaisuudet paranee. näin ainakin hommastelin kuplawaagenin kanssa, mutta jenkurassa tarpeeksi vanneleveyttä jotta kumi on nätin näköinen siinä päällä. siitäpäs tulikin mieleeni jotta kesävanteet puuttuu vielä alta...
     
  9. raunoh

    raunoh 3rd gear

    1971 Shelby Europassa kuten myös 1970-1972 Mustangeissa on yleensä 235/60-15" renkaat 15x7" vanteella. Tämä vanneleveys on erittäin sopiva tälle renkaalle.

    Renkaan profiili hieman vaikuttaa, mikä on vanteen leveysvaatimus.
     
  10. Stone

    Stone 3rd gear

    Mielipiteethän ovat kuten...no tiedätte varmaan. "Vetää renkaat vinoon, niin ajo-ominaisuudet paranee"??? Tätä voisit ehkä perustella hieman.
     
  11. makke

    makke 1st gear

    STRO normistosta kannattaa katsoa mikä on millekin rengasprofiilille tarkoitettu vanneleveys skaala ja mikä se optimaalisin vanneleveys.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kovin on kapea vanne toi 6.5" 255:lle ja etenkin 55-sarjan renkaalle... :eek:

    Paras olisi varmaan 10.0" vanne,sillon rengas/vanne yhdistelmä näyttää kulutuspinnan suunnasta katsottuna "tiiliskiveltä".

    Vastaavan profiilin 235 - 245 renkaalle joku 8 - 8.5" vanne...

    Mitä matalampi profiili renkaassa on sitä tarkemmin vanteen leveyden pitää vastata renkaan leveyttä...ajatelkaa nyt jotain 30-40 sarjaa.

    Jossakin 60 - 75 sarjan renkaissa sillä ei ole niin paljon merkitystä ja leveämpi rengas sopii paremmin kapeahkollekin vanteelle.
    Itselläkin on ollut joskus 245/60 kumit 7.0" vanteilla...ei kovin kaunis,mutta ei mitään ongelmiakaan.

    Matalaprofiilinen rengas jonka sivu pursuaa vanteen yli on karmean näkönen ja varmasti myös huono ajoltaan.

    Kaveri laitto just omaansa 225/45 renkaat 8.0" vanteille ja ei voisi näyttää paremmalta...täysin "tiiliskiven" näkönen,renkaan sivu ja vanteen reuna täysin suorassa,ei pullota yhtään.
    Silti vanteen reuna jää vielä renkaan sivun erikoisen huulloksen (Michelin Sport Pilot) alle suojaan... 8)

    Tuolla hyvä laskuri joka myös näyttää tuloksen -> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Nyrkkisääntönä rengas tuuman leveämpi kuin vanne..

    Vanteissa on eroja mutta yleensä vanteen kokonaisleveys on noin tuuman suurempi kuin ilmoitettu nimellisleveys joka siis mitataan siitä pinnasta jota vasten rengas tulee.
     
  14. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    huomioon kannattaa ottaa myös rengasvalmistajien ja rengasmallien erot esimekiksi kumin ns. kanttisuoja (olka alue) on vähän erillainen ja myös kuvion reuna on joillain erilainen (pyöreä/kulmikas)
    ja mitä matalemmaksi profiili menee sitä tarkemmin saa miettiä leveyksien yhteen sopivuutta(vanne-rangas)

    ps.itellä 245/60r15 8x15 ja 295/50r15 10x15 8)

    pps. usein erot kumien malleissa johtuu käyttö tarkoituksesta tai siis minkälaiseen mikäkin kummi on suunniteltu (kauppa kassi/tyyninki kinderi/amerikkalainnen muskeli)
     

Kerro tästä muillekin!