VARAOSIEN HINTAEROJA..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja speedy, 7.11.2003.

  1. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Niissä on kate kohdallaan...puolituttu isäntä kävi ameriikin ihmemaasta hakemassa bräänd nyyn silveraadon kotosuomeen...kaikkine kuluineen maksoi alta 35000€ suomen kilpiin...siis hintaan sisältyy kaikki verot (toi tosin firman nimiin niin alveja ei maksella vai saako lie niitä siten vähennellä miten lie) rahdit, valojen/lasien/turvavöiden uusimiset jne jne...sama kippo karvahattuvarusteilla kotomaasta kuitennii 69000€...
     
  2. rasse

    rasse 1st gear

    Kyllä itse olen todennut etten juurikaan mitään enään varaosia "kekkoslovakista" hommaa kun pääsääntöiseti aina tulee halvemmaksi rapakon takaa. On tullut ostettua paljon ja kallista sekä vähän ja halpaa.
    Aina on pärjännyt "kekkoslovakian" hintoja katellessa.
    Ehkä jotkut suodattimet yms. joita paljon menee on sitten erikseen....
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kyllähän se tilaaminen jossain tapauksessa lyö leiville. Sitten vaan pitää ottaa se riski jos tulee väärää tavaraa niin paljonko amerikan jimmyä kiinnostaa yksittäinen harrastaja jostain f...n Euroopasta.

    En tiedä onko omalle kohdalle sattunut sellaisa osia että pääosin kotimaisista firmoista olen osani hankkinut. Rahti, tulli, alv päälle niin ollaan lähes aina +- 0 tilanteessa.
    Ja se Riihimäkeläinen vauhtipaja josta olen kilpailutuksen jälkeen pääosin osani hankkinut on hoitanut osuutensa hyvin.
     
  4. rokki383

    rokki383 Gearhead

    pitää myös muistaa että tää netistä tilaaminen on vaikuttanu kauppiaitten tuloihin paljon, totuttu saamaan hyvät voitot ennen nettiä ja pitäs saada vieläkin vaikka paljon osia tilataan itse, mutta olen kylllä samaa mieltä siitä että oma moka kun pidetään katteet niin kovina että väki rupee tilaamaan netistä koska siinä säästää helvetisti rahaa, mutta jos tilaat esim pelkän moparin lataus säätimen rock autosta 5 taalaa ja sen saa heti käteen paikallisesta varaosapuljusta 15 eurolla niin onko siinäkään mitään järkeä, hiukan pitää tukea näitä kotimaisia kauppoja, muuten niitä ei kohta enää ole
     
  5. tha022

    tha022 Gearhead

    Rokki383:lla on kyllä pointti.
    Hain just virtalukon pohjan oltsiin paikallisesta hintaan 22€ rockautolta sama olis ollut 15.45usd eli ei oikein järkeä lähtee tilaamaan.
    mutta mutta, olis vielä melkoinen lista hepeniä mitä tarvisin, esim hehkurele joka on rokilla n.400% halvempi kuin paikallisessa plus muut herkut niin se jo kannattaa tilata.

    Odottelin vuoden suomalaisen vauhtiputkan kautta turvaverkkoa kilpurin ikkunaan hinta pyynnöllä 120€ kaikkineen.
    Meni hermot ja sain Summitilta sen alle 2 viikkoa hintaan 55€ rahteineen veroineen ja nafta rahoineen ku piti tullista hakea.
    Joo, se on SFI hyväsytty eikä se halppis malli. olis kumminkin joku väittänyt :)
     
  6. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Asiassa on monta puolta. Varmasti pienessä Suomessa pieneen, mutta monen kirjavaan jenkkiautokantaan osien varastoiminen ja suoraan hyllystä myyminen pitää hintatason paljonkin kovempana kuin amerikan maalla huomattavasti suurempaan asiakaspohjaan myyvillä. Ne kaikki varastossa olevat osat on maksettu, rahdattu, tullattu ja niille on hommattu varastotilaa ja osaavia myyjiä. Ja sitten vaan odotellaan, että löytyisi joku tarvitsija joka ei ole huomannut, että niitä on myytävänä myös maailman toisella laidalla. Ei sitä kukaan viitsi hyväntahtoisuuttaan talkoilla tehdä. Mutta entä sitten kun auto leviää juuri ennen kesän parasta tapahtumaa, eikä ole aikaa odotella edes nopeaa vajaan viikon toimitusta meren takaa? Tai ei ole halua nähdä itse vaivaa varmistuakseen juuri oikean osan löytämisestä ja halua jännittää mitä saa ja milloin ja millaisilla kuluilla. On se vaan hienoa, että näihin leluihin edes jotain saa ihan täältä Suomesta.
    Ja mitä tulee siihen, että joku osa sitten on loppu varastosta keskellä kesää. Ei niitä varastoon tilattavia tavaroita vaan kannata tilata yksittäin lentorahtina, koska edes niitä pikkulohko Moparin vesipumppuja tässä maassa ei ihan älyttömiä määriä vuosittain myydä. Varsinkaan kun suuri osa tarvitsijoista on valveutuneita ja tilaa itse jenkeistä edullisemmin.
     
  7. TommiA

    TommiA 1st gear

    Mutua: Rockauto ei osta mitään, koska se on vain www-sivu ja hyvin kevyt yhteistyöorganisaatio joka kokoaa yhteen monet toimittajat ja myyjät. Siksi esim. joskus useampia osia tilatessa pienetkin nökköset saattavat kukin tulla aivan eri paikoista isoissa laatikoissa.
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Osaavia myyjiä? :lol: Minä ainakaan en ole missään muualla saanut niin paskaa palvelua ja niin paljon vääriä osia kuin jenkkien osiin erikoistuneissa liikkeissä. Ja on aika monesta liikkeestä tullut ostettua tavaraa. :-?
     
  9. testaaja

    testaaja Gearhead

    Joo, viime keväänä hain kun oli kiire paikallisesta autovaraosaputiikista Buickkiin öljynsuodattimen, niin makso vaan 18€ :eek:
    Sitten tilasin rokkikaaralta 5 kpl alkuperäisiä öljynsuodattimia niin makso posteineen 26€. :rotfl:
     
  10. transport01

    transport01 3rd gear

    Ei taida olla ihan prosenttilasku hanskassa :odroll:

    Jos osa maksaa 10€, niin 400% halvempi on 10€-10€*400%=-30€, eli rokki maksaisi sulle osasta 30€.... Sori oli ihan pakko kommentoida :oops:

    Ja sitten itse asiaan:
    Itse ostan ensisijassa suomalaisista putkista, koska tällä saan parannettua sitä todennäköisyyttä, että myös silloin kun osaa tarvitaan ns heti, niin sitä löytyy hyllystä.

    Toinen syy on kyllä myös laiskuudessani. Ajelen aina silloin tällöin kaupan ohi ja jos muistan tarvitsevani jotain, niin pysähdyn sen ostamaan. Ei tarvi kaivaa netin syövereistä sitä sopivaa. Tiskillä voi tarkistaa näyttikö myyjän tarjoama osa oikelta ja joskus saatan jopa käydä kaupan edessä seisovasta autosta vertaamassa onko osa oikea.

    Osat suomessa toki maksaa hiukan enemmän, mutta omalla kohdallani erotuksessa on kyse kympeistä tai korkeintaan satasesta vuositasolla. Sen hinnan olen valmis maksamaan siitä, että osaa löytyy helpommin hyllystä silloin kun sitä tarvitsee.
     
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    No mutta sitä suuremmalla syyllä hinnoittelussa on tuo mainitsemani ilmiö. Tosin mun käsitys on ollut se, että RockAuto ei kuitenkaan ole tuollainen yhteistyöoragnisaatio vaan ihan tavallinen perheyritys, mutta joka juurikin netin kautta tarjoaa myyntiin useamman eri valmistajan/tukkurin tuotteita ja asiakkaalle tavarat lähtee suoraan valmistajan varastosta/tukusta jolloin hinta on edullisempi -> jää myyjien/myymälän/varastotilojen kulut pois eikä myöskään ole firman pääomaa kiinni hyllynlämmittimissä.

    Tätä taustaa vasten on siis epäreilua verrata ihan suoraan kotimaisiin puljuihin ja sanoa, että kotimainen kauppias vetää välistä reilusti - kyllä mä yrittäjänä veikkaisin että ei niissä hinnoissa kuitenkaan "ilmaa" ole vaikka ne RockAutoa 20% kalliimpia olisikin. Yrittäminen Suomessa on vaan niin hemmetin kallista =I
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tossa olisi Suomen vauhtikaupoille peiliinkatsomisen paikka, hyvin harvoilta sivuilta löytyy edes murto-osaa osista joita on kaupan. Jos vertaa amerikan serkkuihin Rockautoon ja Summittiin, ei ole ihan kauhean vaikea keksiä miksi moni osansa ison veden takaa tilaa, se vaan on paljon helpompaa. Niiden sivuilla on järjestyksessä osat hintoineen, valtaosasta vieläpä kuvakin mukana. Ja rahdinkin hinta selviää suoraan ostoskorista, joten hintapuoli on tarkkaan tiedossa tilausta tehdessä. Kotimaan vauhtikaupoilla taasen lukee netissä vain soita ja kysy. Usein mä surffailen netissä illalla ja viikonloppuina jolloin soittaminen ja kysyminen on melko vaikeaa, enkä muutenkaan jaksaisi soitella renkaanpotkintapuheluita jos tarvitsemaani käikälettä ei olekaan tai se on aivan tuhottoman hintainen.

    Toimiva nettikauppa maksaa toki rahaa, mutta sen avulla sitä tienataankin. Ja onpa paljon pienemmilläkin puulaakeilla toimivia nettikauppoja, joten pelkästään hinta tuskin on esteenä. Joten vauhtikaupoissa kannattaisi varmaankin alkaa panostamaan intterveppiin, siellä sitä kauppaa enenevässä määrin kuitenkin käydään. Joko kotimaisen tai sitten ulkomaisen firman kanssa.

    Tähän aika osuva vertauskuva löytyy nettipokerista. RAY:llä ei nettipokeria ole tarjolla, joten tulot siitä ovat 0€. Ruotsissa taasen Svenska Spel, vai mikä se nyt oli, alkoi nettipokeria tarjoamaan, jolloin niiden tulot nousivat tuosta samaisesta nollasta hieman isompiin lukemiin.
     
  13. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Joo, tässä ollaan asian ytimessä. Nettisivut on useimmiten yritysesittelyn asteella ja jos nettikauppa löytyy, niin siellä on osia vain rajallisesti vaikka niitä olisi mahdollista RockAuton tapaan listata nettisivuille, jos olisivat kohtuuaikataululla toimitettavissa asiakkaalle vaikka tilauksen perusteella.

    Toinen asia mihin olen törmännyt on se, että jos asiakas sitten lähestyy kauppaa palautelomakkeen tai sähköpostin välityksellä niin ehkä yhteen tiedusteluun viidestä saa vastauksen. Yrittäjän resurssit ei ilmeisesti aina riitä netin kautta tulleiden kyselyjen vastaamiseen - varmasti monta "renkaanpotkijaa" sinne joukkoon mahtuu, mutta vastaamatta maileihin voi menettää monta tosiasiakastakin.

    Jotenkin on jäänyt sellainen fiilis, että ihan kaikki pidemmän linjan alan kauppiaat ei ota nettiä vakavasti tai pitää netin kautta markkinointia ja netin kautta tulevia asiakkaita jotenkin toissijaisina.

    Tietysti on paljon sellaisiakin firmoja, joilla on hyvät nettisivut mutta asiakkaat ei löydä niitä kun sivuja ei mainosteta (vinkki ;) ) ...
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikä sen webbikaupan tietenkään tartte olla miljoonalla mainostoimistossa suunniteltu, kuten just joku summitti tai rockauto. Esim. www.nippelit.fi on mun mielestä ihan toimiva webbikauppa. Yksinkertainen ja selkeä ilman turhia krumeluureja.

    Toki siinä ylläpidossa on sitten homma jonkun verran tai ihan helvetisti, riippuen vähän siitä että miten se on toteutettu.
     
  15. TommiA

    TommiA 1st gear

    Eli tulimme samaan johtopäätökseen paitsi varsinaisen omistajan suhteen.
    :D

    Aivan tavallisen kuluttajan kannalta ei yleensä valitettavasti ole muulla merkitystä kuin hinnalla, ei niinkään sillä miten se muodostuu vaan kuinka matalaksi se muodostuu. Yrittäjien ei siis välttämättä minun mielestäni kannattaisi luottaa mihinkään muuhun tekijään. TOSIN, kyseessähän on kokonaishinta johon voisi kuvitella sisällyttävän myös kustannuksia kuten kuluttajalle tulevia takuuasioiden hoitokulkuja, harmeja jne. Auton osissa lienee muut asiat kuin hinta yhden tekeviä koska ns. saa sitä merkkiä ja laatua mitä tilaa.
     
  16. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Laakkosella (Racersplace) on mielestäni yksinkertaisin mahdollinen "nettikauppa", mutta toimii todella hyvin.
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    Racersplacen sivut toimii hyvin, saa todella kattavasti tarkistettua mitä täällä maksaa osat. Us-partsin nettisivut on aika onnettomat, saa sieltä sentään hinnan tarkistettua ja onko varastossa jos vain keksii miten tietyn tuotenumeron muotoilee hakukenttään.
    Racersplacen kohdalla tietää että osia ei ole hyllyssä mutta osan saa tilattua viikossa yleensä jos tarvii, siellä vastataan puhelimeenkin. Us-parts jaksaa yllättää joka kerran kun siellä käy, turun kioskissa siis, en tiedä mitä siellä myydään kun ei kertaakaan ole kaikkia osia hyllyssä ollut ja nyt kuitenkin ihan peruskamoista kyse mm. caminon alustan osia, chevy 350 kansipahvit ym. listaa voi jatkaa loputtomiin. Nykyään vähän herkemmin onneks vastaa puhelimeen niin saa tilattua valmiiks. Us-partsin toimitusajat on kanssa täys mysteeri mulle, en ymmärrä miten voi kestää 1,5-2 kuukautta saada osaa jos ei löydy suomen varastosta. Itse kun tilaa summitista niin parhaimmillaan 5 päivää siitä kun paketti on lähteny niin se on kotona.
     
  18. rasse

    rasse 1st gear

    Tietysti kannattaa seurailla Suomen hintojakin mutta jos jotain harvinaisempaa tilaa niin monesti kannatttaa tilata rapakon takaa.(samalla tilaa ihan peruskamaa kuten suodattimet yms)
    Sellaisia Suomessa kalliita on esim. apusimpukat, kompura täytteiset iskarit yms.
    Rahtihan yleensä maksaa miltei saman kuin osat mutta siitä huolimatta säästöä voi tulla tullienkin jälkeen miltei 50% (ihan kokemuksesta) :p
     
  19. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Saatan olla poikkeus mutta mitä mä olen tilaillu niin suomesta oon saanu yleensä halvemmalla kun oon ottanu isompia römppiä tavaraa, alustan ja moottorin osaa ja muuta.
    Ja yleensä hoidan isommat tilaukseni niin että lähetän partsille sähköpostia ja kuhan kerkeevät vastata niin teen pikaisen vertailun partsi/summitti/kukkaroon. Päätän sitte mitä ostan ja mistä.
    Tähän asti partsi on voittanu summitin mutta ihan ei vielä olla tasolla että kukkaroa ei tarttisi ottaa mukaan vertailuun
     
  20. jar

    jar Gearhead

    Summitin ja Rockauton lisäksi Ebaysta voi tehdä löytöjä, niin yksityisiltä kuin ebayn kaupoista.

    Itseäni ainakin tympäisee soitella varaosakauppaan ja kysellä osien saatavuutta, varsinkin jos puhelin on varattuna paljon ja niinhän se yleensä liikkeillä on, joilla ei ole nettisivuilla mitään listaa tarvikkeista.

    Jos liikkeellä taas on jotenkin sähköisessä muodossa tieto varastosaldoista, niin ei olisi iso ponnistus, vetäistä listaa kerran päivässä nettisivuille, siten että listassa olisi vaikka tuotekoodi hinta ja varastosaldo. Voisi puhelimessa viettetty aika vähentyä jo tuollaisen ansiosta oleellisesti.
     

Kerro tästä muillekin!