VAROITUS Autonostimesta Steyrtek ST-402C

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Korento, 29.8.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    joskus tuli tästä mieleen että mulla oli vuotava tunkki kun oldsia perämurkulasta nostelin, siinä oli sellanen pitkä se varsi mistä pumpataan jollon pistin sen varren sinne auton alle siten että aina kun auto laski alaspäin se tunkkas autoa ylöspäin
     
  2. Korento

    Korento 2nd gear

    Teit ikiliikkujan;)
     
    rane58 ja palontie tykkäävät tästä.
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Siinä vaan käy helposti silleen että tunkaa perämurikasta ylös ja nappaa renkaat pois, niin laskeekin silleen että ei saa enää tunkattua ylös kun puskuri painaa tunkin varren ala-asentoon. Tosin tuo on mulla teoreettinen tapaus, kun oldsista ei saa takarenkaita pois tolleen, pitää laskea rengas tyhjäksi vaikka taka-akseli roikkuisi vapaana.
     
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vanhoja peltivanteita kun kertyy nurkkiin, niistä saa yhteen hitsattuina kestäviä pukkeja. Liukumisenkin saa estettyä sopivalla pultilla tai tangolla.
     
  5. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Ketjun aloittajan kanssa jutelleena, tuli itsellekin pieni kammo vaikka nosturi ei ole sama, mutta tuli laitettua vaihdelaatikkonosturi kohtaan jossa tein hommia eilen ja tänään:confused:
     
  6. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Kiinalaisten valmistajien yksi iso ongelma on materiaalitekniikka, sitä ei joko osata tai välitetä. Käytetyn teräksen lujuus voi olla ihan mitä sattuu, niille riittää yleensä että joku näyttää oikeelta. Yhen kiinalaisen pikkukanttikoneen hitsaussaumat ei kestäny mitään, mutta ne olikin osaksi jotain massaa joka maalattuna vaan näytti hitsatulta!
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Lukasin nopeesti mitä kaikkea oli pielessä

    Ite ihmetellyt niitä jalkateränsuojia, eli ne raudat jotka on koko ajan haitolla, kun jotain tekee

    Tosin jos onnistut jalan jättämään nostimen alle, jotain olet väärin tekemässä


    Paljonkohan maksais jos ostais kiinalaisen nostimen ja siitä ottais sähköt ja hydrauliikan, ja tekisi kuormaa kantavat osat ite oikeesta raudasta joka kestääkin
     
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    Sen verran että ostaa laadukkaan käytetyn.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tossakin se sama kuin eukossa kukaan ei vaihda ehjää käytettyä

    Sit eriasia jos jostain firmasta saa ostettua, aika poistoon menevän, mutta onko niissä käyttöaika rajoitusta ja uskaltaako sellaisen alle, mennä mikä tehtaan mielestä on jo loppu
     
    Saetkae tykkää tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Tulee vaihtoon yleensä ennen 10v tarkastusta. Jos ottaa urakan vanhat pois kuleksimasta niin voi saada monta nosturia halvalla köntässä.
     
  11. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Ei se tehtaan puolesta ole loppu vaan suomalaisen lainlaatijan, 10-vuotistarkastus maksaa liki saman kuin uusi nostin niin miksi leikkiä. Meillä firmassa kun tulee nostureille tunnit täyteen niin olen eturivissä ostamassa yhtä itselleni. Olen nähnyt sen koko 10 vuoden käytön, vikoja on ollut hikoillut hydrauliikkaletku, katkennut turvavaijerin kahva ja ajoittain jumivat käpälien korokekierteet...
    Tosin nää on hydraulisylintereillä, niihin kierretanko/nostinmutteri vempeleisiin suhtautuisin epäluuloisemmin.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Meillä tallilla hyde/ketju nostonen ja ne ehkä paremminkin on käytetynä turvallisempia

    Liukupalat ja ketjut/laakerit väsähtää ja sitten tallojen metalli ja ehkä puomit
    Riippuu kuinka iso se nostin on

    Joku 2000kg nostava ja 10 vuotta ammatiksi käytetty saattaa olla jo melkosen väsähtäny, kun aina maksimeilla käytetty

    Tai sitten ei, jos nostaa 3 krt päivässä jokaisena arkipäivänä tulee toistoja alle 10 tuhatta

    Ees jonkun näkösellä huollolla eihän se ees kerkee kuluakkaan, mutta kuinka se on laskettu. Onko tehtaan insinööri laskenu keston 10tuhanteen nosto kertaan täysillä massoilla vai 30tuhata kertaa puolella massalla

    Ja se on varma, että laskematta niitä ei ole tehty
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä näkisin et uusi laatukampe on halpa henkivakuutus. Itekkin meinasin tilata siltanosturiin kiinalaisen kaken mut ostin sit paikallisesta hbc radiomatikin. Voihan sekin olla Kiinasta mut näkisin et tuo on turvallinen. On siinä joku toiminto et jos kompastut niin pysähtyy toiminnot. Eihän tollasta laatunosturia tarvi ostaa ku kerran elämässä niin ei paljo tee vuotta kohti ja meneehän se raha huvempaakin.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos pankin rahalla niin ehdottomasti laatulaitetta

    Jos 500e;n vuosi budjetista, silloin pitää miettiä kunnolla, lähteekö kiinalaiseen ja ostaa niin ison kuin lompakko kestää tai sitten arvaamalla käytettyä

    Sellaisenkin käytetyn nähnyt missä oli melko uutena laitettu prikka varoventiiliin, että jaksaa nostaa
    Sit yhessä harrastetallissa kattelin, et oli rautalangalla joku sulake tai vastaava jumittu päälle

    Noi jos tehdään jo uutena, niin ei se käytetty kovin laadukas ole, vaikka ne viritelmät poistettaisiinkin

    Sekään ei takaa että on huoltofirman leimat kyljessä huollosta, jos se tehdään aukioloajan ulkopuolella, takaako kukaan että se huolto on oikeesti tehty kuten pitää


    Ja en mitenkään ole käytettyä vastaan, onhan meilläkin tallilla oleva käytetty, se on ollu jo vuosia
    Tosin koskaan ei ole niin painavaa autoa saanu sisälle ovista, että 4000kg raja ois tullut vastaan


    Niijjoo jossain muuten näin kejulenkin laitettuna siihen tallojen viereen, et saa tallat lukittua toisiinsa ja ketjun auton alta, eipähän ainakaan niin kauas putoa, tai tule niskaan jos talla lähtee alta
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mites noita oman/harrastetallin nostureita katsastetaan. Ei kai oikein mitenkään.
    Varmana jonkunlainen omavalvonta olis paikallaan. En tiä.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei mitenkään, jos et katsastusta tilaa ja maksa. Mulla 3000 kilon Mahan sakemanni, ei tarvii katsastaa kun vain yrittäjä käyttää, jos olis palkollisia käyttämässä, niin kerran vuoteen pitäis. Yrittäjä on vapaata riistaa, omavalvonnalla ja tuurilla mennään :rotfl::rotfl::rotfl: Ei ole kyllä mitenkään oireillut että olis hajoomassa, varolaitteet on olemassa ja ne estää käytön kun mutterit liian kuluneet, sitten on pakko tehdä jotain....

    Olisin ostanut uudenkin, mutta Maha kieltäytyi tekemästä samalla jalkakaaviolla, mulla kun ei pysty siirtämään paikaltaan sitä vähintään 5 senttii johonkin suuntaan, että sais uudet kemialliset pultit lattiaan ja se on ehdoton edellytys, että ei saa laittaa yhtään uutta pulttia alle viiden sentin sisään vanhoista... Jäi ostamatta uusi. Tosin harkinnassa on että vaan kysyis taas että paljonko se oikesti maksais, että tekisivät nyt samalla kaavalla....
     
  17. unknown

    unknown 3rd gear

    Mitä tuossa on oikein tapahtunut?
    Onko puomi lähtenyt luiskahtamaan auton ollessa ylhäällä, vai antanut periksi yllättäen?
    Jos olen ymmärtänyt oikein, noiden pulttien katkeaminen vaatii vääntävää momenttia, suorassa nostossa noin ei voi tapahtua.
     
  18. Korento

    Korento 2nd gear

    Niin kuin aiemmin tuonne kirjoitin ne pultit on ajan kanssa löystyneet väärien mitoitusten ynm. takia.
    Sovite on tehty 10mm pultille mutta 8mm sinne on laitettu.
    Poraus on 10.7mm ja 8mm pultin kannan halkaisija on 12.2mm.
    Ei ne siellä näin jälkiviisaana voi toimiakaan.
    Pulttien materiaali on?4.4?
    Ja löysä liitos jossa ei ole ollut kitkalla pitävää voimaa vaan leikkaava voima pultteihin
    Lopulta ne antautuvat.
    Kaarien päissä kun olisi edes stopparit joka ottaisi voiman vastaan.
    No ehkä oma moka kun en tuota huomannut ja korjannut jo aikaa:confused:...
     
  19. Korento

    Korento 2nd gear

    Kannattaa lukea se STM päätös ajatuksella jos kyseisen nosturin omistaa tai tietää kenellä sellainen ono_O
    Tämä vika on vaan yksi monista.
    Varsinkin sivulla 3 on voimaantulomääräys vaikka päätöksestä voi valittaa.
    Eli se päätös on voimassa 16.6.2017 alkaen.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kääntää mutterit, prikkoja alle ja hyvänä käytettynä myyntiin
    Tai sitten hitsaa rajoittimeen lisää tavaraa että kulkee taas
     

Kerro tästä muillekin!