VAROKAA! Huonolaatuisia polttoaineletkuja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Adventurer, 25.8.2012.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    [​IMG]

    Tässä varoittava esimerkki nykyisin myytävästä polttoaineletkusta jolla voi polttaa autonsa sekä tallinsa.
    Ostin ko 8 millin vahvistettua 6.3 barin letkua n. 3-4 vuotta sitten Joensuulaisesta kumiliikkeestä ja se myytiin polttoaineletkuna.

    Letkut meni Mersuun jossa on d-jet ruisku (polttoaineen paine 2 baria)
    Autolla ei ole ajettu metriäkään mutta onhan siinä paineet päällä aina kun virratkin käyvät päällä. Tänään käyttelin autoa lämpimäksi ja tein koeajoja ensi viikoista katsastusta varten. Ajattuani talliin tunsin voimakasta bensan tuoksua ja tästä kylmäkäynnistys suuttimen letkusta purkautui ruiskuten polttoainetta.

    Alkuhärdellin jälkeen sain letkun irti ja tarkempaan syyniin. Letkussa oli halkeama klemmarin alla. Letkun sai sormilla vääntämällä poikki kun siihen teki pienen naarmuun (kuva). Kumi oli enemmänkin kuin silikonia tai sikaflexiä kuin kumia, hyvin pehmeää murenevaa höttöä, ikäänkuin bensan pehmeäksi liuottamaa ja turvottamaa. Vahvistekuiduista ei ollut mitään hyötyä.

    Nyt tätä samaa paskaa on varmasti myyty ympäri suomen polttoaineletkuksi! En ihmettele yhtään jos alkaa rakennetut/entisöidyt autot siellä täällä pötsähtelemään tuleen varsinkin jos tätä on laitettu painepuolelle!

    Varokaa!
     
  2. v-v

    v-v Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Samaa vikaa kaikissa polttoaine letkuiksi myytävissä kumi letkuissa, mikää kuminen letku ei tunnu nykyään kestävän. Samaa ollaan työnpuolesta pähkäilty.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Juurikin näin.

    Viimesimpää projektia tehdessä kävin paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä teettämässä polttoaine letkut.

    Ainut materiaali josta suostuivat tekemään oli teflon.

    Kalliimpaa kuin kumi mut ainut jolla on direktiivien mukaiset laput.

    Nykyiset kumimateriaalit eivät kestä nykypolttoaineita, varsinkin näitä alkoholeja.

    Kauankohan menee kun vakuutusyhtiö hylkää korvaushakemuksen tai vastaavasti nostaa korvausjutun kun taas jonkun talli palaa...
     
  4. v-v

    v-v Gearhead

    Re: VAROKAA!

    niin ja ne kun ei kestä löpöäkään
     
  5. rodhot

    rodhot Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Kuinka muilla on goodridgen (an6) letkut kestäneet ? Letkut oli 4-5 vuotta vanhat ,kun sit tällä viikolla lykkäs 1.5barin voimalla bensat lattialle. Mikään ei ole ikuista ...
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Pitää varmaan ottaa varaosakoneen letkut käyttöön, jotka ovat vuodelta seittämänkymmnetäkirves ja kuokka. Koviahan ne ovat mutta lujia.
     
  7. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Re: VAROKAA!

    Suurkiitokset varoituksesta ja muidenkin lisäinfoista! Näin pitääkin menetellä, jotta vahinko ei toistuisi ja paskat tuotteet saataisiin pois markkinoilta.
     
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Olinpas unohtanu koko jutun. Kesäkuussa kurkkasin talviauto 240 Volvon alle, ni huomasin että vähän reilu vuosi sitten laitetut Bilteman bensaletkut oli aivan läpeensä halkeamilla. Älkää vaan puuttuko niihin! Onneksi oli vain tankin ja painepumpun väli, ja paluuletkun pätkä tuota. Täytyy varmaan lähettää ihan Biltemalle kuva niistä letkuista jos vaikka tekisivät asialle jotain..

    Tuli laitettua jotain muuta perus bensaletkua tilalle, mutta tuollasta vois varuiks laittaa seuraavaks. Ainakin ilmottavat kestävän viinaa.
     
  9. HÖTSÖ

    HÖTSÖ Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Huomio. Nykyään käytetään runsaasti muoviseosta kun se kumi on niin kalllista. Vaimo on tällä alalla. NM. kortsut ilmaisia
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Juu se pitää nykyään olla semmosta mihin on präntätty päälle teksti MULTIFUEL FUEL HOSE.

    Bilteman letkusta samoja kokemuksia... Hienoo oli metallipunoksineen ja katologin tekstin mukaan kestää wiinaa... Pätkin sitten pätkiä ja ihmettelin ku on ku purukumia!!! Ja löyty vielä lappu että made in turkey, roskikseen vaan koko letku. Tai no, kaasarin tuuletukseen laitoin pätkän.
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Moottorikelkoissa olen nähnyt, että letkut menee yhden talven aikana aivan mössöksi, muutaman sadan kilometrin aikana. Korvaava Wurthin letku kesti kaksi päivää. Letkut näyttävät todellakin ihan lakritsanauhalta!
    Muistaakseni Hi-Flexiltä löytyy letkua joka kestää.
     
  12. hlappis

    hlappis Gearhead

  13. unknown

    unknown 3rd gear

    Re: VAROKAA!

    Ymmärsin, että tukkuri oli tuonut suomeen tätä sontaa ja letkijen myyjät joutuu myymään "maailman parasta". Eli syy on maahantuojassa, joka on lisännyt katetta ominaisuuksien kustannuksella.
    Tottakai ne letkujen ominaisuudet tuntee ja alkoholi on muualla maailmassa ollut pidempää tankin pohjalla, eli ei pitäisi olla vieras ongelma.
     
  14. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Re: VAROKAA!

    Tollaisista letkuista joutaisi nostaa suurempikin haloo johonkin lehteen tai tv:een. Jos bensaletku halkeaa, siitä ei tule kivaa pientä käyntihäiriöö vaan voi palaa koko paska ja ehkä talli tai talo mukana.
     
  15. Kine

    Kine 3rd gear

    Re: VAROKAA!

    No huhhuh..

    Ostin bensaletkuksi projektikoslaan Gatesin letkua. Ja ihan posliinia, siis _ilman_ karvapeitettä. Tämä juuri siksi, että näkee heti päältä jos alkaa pykimään. Suhteellisen kallista, ~5e/m (8mm), mutta tosi laadukkaan tuntuista verrattuna biltema/motonet -letkuihin. Vanhat letkut oli karvapunoksella kuorrutettu, ja kun rupesin niitä repimään niin kaikki murtuivat sisältä pinnan jäädessä ehjäksi. Onneksi en edes kokeillut käyttää vanhoilla letkuilla.

    Tota Gatesia myy ainakin osaset, taitaa siinä lukea juurikin multifuel.
     
  16. tyly

    tyly Gearhead

    Re: VAROKAA!

    pari viikkoo sitten palo kaverin harrasteauto totaalisesti just bensaletkun takia. Letkussa oli sininen viiva kyljessä ja teksti FUEL, ja ei ollu vanha letku kyseessä.
     
  17. ilu

    ilu 1st gear

    Re: VAROKAA!

    Mä oon ainakin huomannu et letkussa kun lukee Made in USA niin ei ole ongelmia, mitään muuta en ole ostanutkaan.
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Ei tuo ongelma alkoholista johdu. Nimittäin nyt kun kaverin kilpuri e85 aineelle muutettiin niin letkut on ruvennu kestämään paremmin. pumppujen imupuolella on jotain tuollaista paskaa letkua mikä bensasta meni aivan ihmeelliseksi mössöksi parissa kuukaudessa, nyt samasta kelata otettu letku kestäny koko kesän alkoholia ilman havaittavia muutoksia koostumuksessa. Dieseliä osa noista nykyletkuista ei tunnu kestävän yhtään, tihkuu jopa ehjästä letkusta läpi, niin että ulkopintakin tuntuu limaiselta.
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Mulla on ollu monta vuotta jotain hydrauliikan matalapaineletkua pinta siitäkin vähän halkeilee mutta nesteet pysyy kyllä sisäpuolella 3kk E85 liotuskaan ei vaikuttanu mitenkään. Maksoi jotain 20e/metri 1/2 tuuman reijällä
     
  20. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Re: VAROKAA!

    Itelle ostin Gates:in letkua tyyppiluokitukselta SAE30R9,kestää etanoolin ja biodieselin.Jos tarvii tankin sisään(bensapumpun ja pa-putkiston väliin)niin silloin SAE 30R10 luokituksen omaavaa letkua.
     

Kerro tästä muillekin!