Vauhtipyörään uusi jako

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 15.6.2017.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pitkästä tai lyhyestä pinnasta ei ole apuuva jos mitta on väärä. Harppi taas ei ole kala vaikka sillä voi tollaset reijät merkitä satkun tarkkuudella.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Luulin kans että kampiakselin pulteille kaivataan uutta pulttijakoa, asetelmahan se olikin.

    Kyllä sen asetelman siihen saa ihan perinteisilläkin työkaluilla, kun on huolellinen:

    -asetelma vauhtiksen päälle ja parilla vingalla puristaa senverran että se vielä liikkuu vasaralla koputtelemalla.
    - mittaa ja koputtele niistä ohjurintapinrijistä mittaamalla sen astelman tönärillä niin tarkkaan kun pystyy siihen vauhtipyörän ulkoreunaan tai muuhun koneistettuun pintaan.
    -kun asetelma on keskellä vauhtista niin lisää muutama vinka/lukkopihti tms. puristamaan asetelmaa vauhtikseen.
    - poraa asetelman läpi pienet merkit vauhtipyörään, jos vaikka asetelmassa on 8,5mm pultin reijät niin sellaisella sit merkkaatkin. Jos ohjurin reijät on vaikka 6mm niin sen kokoisella merkkaat nekin eli poraat muutaman millin matkan.
    -jos asetelman kierteet tulee olla M8 niin vaihdat 6,8mm poraan ja poraat ne kaikki samaan syvyyteen ja kierteytät M8:lla ne reijät.
    - laita asetelma kaikilla ruuveilla kiinni vauhtikseen ja poraa ne ohjuritapin reijät vaikka kympin pienemmällä terällä kuin tapin halkasija on. Tai sit samalla halkasijalla olevalla poralla mutta pikkusen tiftaat pistepuikolla reijän reunoja ennen kuin laitat ohjuripinnat paikoilleen. Loctite erittäin suositeltavaa pinnojen lopullisessa asennuksessa.
    -näin menettelemällä asetelma on varmasti keskellä vauhtipyörää, tai jos ei ole niin se on lähtenyt irti kesken operaation tai mittaus on alkujaan ollut pielessä.

    Näin jos haluaa harrastaa, ja tehtykin on. Tän kirjoittamiseen tais mennä enempi aikaa kuin sen vauhtiksen modaamiseen meneeo_O
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Varo vaan se on kohta sun ovella vauhtipyörän kanssa :poff:
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kohdistus tapitkaan ei osu sinne minne alunperin, missään suunnassa joten arveluttaa niistä mittaus.


    Myöskin pitäs fundeerata mihin kohtaan uudet reiät laittaa kun on kehän suunnassa 2-4cm liikkumavara + asetelman kääntö.


    Eli muistaakseni jos yritti turvallisen lähelle vanhoja niin jostain kohtaa meni vanhan päälle osittain eli pitää pyörittää asetelmaa.


    Sitten tuo asetelman ulospäin tuleva reunakin vähän.....



    Itse teko ei kyllä ole poissuljettu...
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Oon tehny pylväskoneessa ja ajettiin sillä vajaa 200t. Jos minulta se onnistu niin keltä vaan.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo 4d sedanin ohje on hyvä, itsekin noin olen yhden tehnyt ja kun poraa pylväsporakoneella, niin tulee reiät suoraan. Jos ulkoreunasta ei voi keskitystä mitata, niin keskireiästä sitten. Helppo homma.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voikos tuon tasapainottaa vinoon niin ettei ns epäkeskosuutta huomaa?
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Nuo osat on tasapainossa erikseen eli symmetrinen akselin suhteen, ei tilanne muutu jos ne yhdistää. Toki valmistustoleranssin puitteissa.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Meinaan vaan kun tappi katkes ja muutenkin ne tulee eri paikkaan kuten myös koko asetelma. Vanhat reiät vielä sotkee ym.?
     
  10. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Millaine on se harppi jolla tohon pystyt?
    Ei onnistu tuolla tarkkuudella. Jo pelkkä raamu on enempi kun satku. Puhumattakaan siitä että niitä on kaks ristissä. Ja millä ihmeen vehkeellä meinasit tähdätä poran tämän merkintäsi keskelle?? On tuohonkin laitteet. NC koneen karaan on olemessa "kiikari" jolla tämmöseen merkkiin kohdistetaan nolla piste. Mutta että pylväsporalla (tai harpilla)tehtäs mitään satkun tarkkuudella on leuhotusta.
     
    Rotten tykkää tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    No tuskin se kytkinpaketti nyt on satkun sisään asenettu kun painotettu tehtaassakaan. Kyllä se pylväskone käy hyvin tuohon hommaan.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Satkusta puhumattakaan, tuntuu että äkkiäkös siihen millin parinkin heiton tekee :(
     
  13. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Joo. En varsinaisesti ottanut kantaa kytkimen asennustarkkuuteen. Tai etteikö pylväsporalla saisi hommaa tehtyä.
    Vaan siihen että: satkun tarkkuudella, harpilla ja ehkä lisäksi pylväsporakoneella ei kuulu yhteen lauseeseen.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Koitin jäykästä kartongista tehdä vauhtipyörän levysen pyöreen mallin minkä päälle sitten asettelin asetelman ja tsiigailin mahdollisia reiän paikkoja siihen.


    Ei silti kovin tarkka tuokaan. Vähän käy tyhjäkäyntiä.



    Ebayssakaan ei tietysti just tällä hetkellä ollut. Valmiita paketteja kyllä mutta mulla jo on noi hilppeet ja tavote isommalle nm kestolle.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No kai siinä asetelmassa nyt joku halkasia on joka olis syytä laittaa vauhtipyörän keskiön kans samaan linjaan vaikka ohjuripinnat oliskin hujan hajan?
    Sitä apuna käyttäen mittaamalla saat homman tehtyä, kympin kahden tarkkuuteen joka riittää täysin.
    Katkenneet pinnat saa tyypillisesti pois hitsaamalla mutterin niihin, ja kun jäähtynyt niin avaimella pyöritän ja ruuvarilla kampeat ulospäin mutterista samaan aikaan.

    Laita siitä asetelmasta/vauhtiksesta kuvaa niin kyllä joku jotain keksii, jos siis et keksi poraajaa hommalle.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]



    [​IMG]



    Otan paremmat huomenna.

    Reiät tosiaan tulee lähemmäs kehän reunaa. Yläkuvassa asetelma näköjään "soviteltuna" vauhtipyörän päälle. Itse kytkinlevy pysyy aikalailla kiillottuneen rinkulan mitoissa.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Niinkuin on jo pari kertaa neuvottu...
    Nypi nyt ensin kohdistustapit pois tai katkaise jos et saa irti.
    Keskität asetelman vauhtipyörän päälle. Puristimilla kiinni.
    Poraa asetelman rei,istä uudet reiät ja kierteet vauhtipyörään.
    Kierrä pultit reikiin.
    Poraa kohdistustapeille vauhtipyörään tiukat reiät asetelman reikien läpi. Naputa lukitteen kanssa tapit.
     
  18. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei välttämättä tekis pahaa käyttää pyörää sorvissa että sais ton pinnan suoraks ja puhtaaks
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tapit nypitty ja yks katkottu jo.

    Alhaalla kuvassa vauhtipyörässä kolmen tasapainotusreiän kasa.

    Mistä tiedän mihin kohtaan on optimi laittaa asetelma? Puolenväliin nykyisiä reikiä ois helpon kuulonen mitottaa mutta sitten menee tasapainotus uusiksi.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mää kyllä kans luulin, että sitä vauhtipyörää piti laittaa kii eri kampiakseliin...
    Veneen vetolevyjä oon rei'ittäny melko tarkasti jyrsimellä jakopään kanssa, ja sama varmaan kävis vauhtipyörälle ton asetelman laittoon.
     

Kerro tästä muillekin!