Vauhtipyörään uusi jako

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 15.6.2017.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Paras ois kun tän topicin neuvojat tulis yhteistuumin lyömään mua moskalla lyttyyn kun meni reisille ja vähän housuillekkin tää homma :poff:
     
  2. Kalu

    Kalu Gearhead

    Ei se aina mee niinko stömssöössä. Vai miten noi tuulipukuihmiset pruukaa sanoo...
    Jos ei jokin homma ole joskus mennyt vituiks, niin et ole koskaan mitää tehnytkään...
    Jos ei ole käytettävissä pelejä ja vehkeitä ja koneita ja laitteita ja rahaakaan ei niiden käyttäjille ole hirveesti varaa antaa, niin sitten on tehtävä itse...
    Minä ainakin kehtaan myöntää, että olen tehny aika montakin juttua ekalla kerralla suteen ja loppujen lopuks tulee kalliimmaks kuin teettäminen, mutta oppiipahan siitä ainakin sen että miten ei pidä tehä..... Harrastamistahan tämä vaan on
     
    wilburi ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Kyllä tehdessä tulee susiakin, ei mahda mitään.

    Sillä tota tyyliä suosittelin kun kerran itekin sillain tehnyt, ja nyt harmittaa jos vauhtis pilalla. Jotenkin vielä kyseenalaistaisin että onko se pilalla?

    Omia kuvia kaivelin vauhtipyörän/kytkimen teosta mutta ei oikein löytynyt tuosta vaiheesta. Kaikki muu tuossa ite tehty mutta kytkinlevyn pinnoituksen teetin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nämä kuvat ihan sillä että kyllä noita juttuja tehdä voi, huolellisuutta vaatii kyllä.
     
  4. DX

    DX Gearhead

    nuista tulee enemmän tai vähemmän yksilöitä, mutta tekkeehän jotkut käsipelillä parhaat kellotkin, käsittääkseni täydellisin pallokin on hiottu käsin, näppituntuma jatkoi siitä mihin koneilta loppui tarkkuus,
    eli huolellisuus, huolellisuus ja vielä kerran huolellisuus.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ei mua limpun pilaus vituta, lähinnä pihassa turha lootajumppa.


    No, ens kerralla se sujuu ja tunkkikin on kunnollinen + kaveri auttamassa niin ei mene turhaan työhön turhaa aikaa :)
     
    Saetkae ja DX tykkäävät tästä.
  6. f34

    f34 Gearhead

    Ei ulkokehän avulla kohdistaminen iso virhe ole jos ajatuksella tekee. Asetelman pultin reikien kohdalta vaan tarkastaa, että asetelman pellin reuna on sama pultin reiästä. Ja viilalla sipasee reunan kohdalleen. Mutta tää etänä neuvominen on vaikeata, kun ei tiedä tekijän osaamisesta, tarkkuudesta, koneista ja päättekyvystä juurikaan. Mutta tekemällä oppii...
     
    Muokattu: 30.6.2017
  7. DX

    DX Gearhead

    meniks se edes pilalle, sun porailemas reiät puntitusta juurikaan muuta, poraa uudet eri kohtaan, jos joku tapin paikka osuu suoraan puntitusreiän kohdalle, niin tuskin lienee suuri synti, että jättää vaan tylysti sen tapin laittamatta ja tai poraa vastakkaiselle puolelle pienen kevennysreiän ja
    jos ei halua vauhtikseen kevennystä niin kiertää jenkoihin pultit ja katkoo ylimääräset pois, lyö vielä pistepuikolla lukituksen
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    En tiiä maku meni hetkeks.

    Tänään kun tsas koitin ilmata kytkintä niin ei millään konstilla. Konstit oli: perinteinen pohjaan paine, alipaineimuri, ruutalla sylinteriin päin, etujarrusatulasta letku kytkinsylinteriin.


    No sittenhän se risahti ja nesteet naamalle.


    Silloin suljin hiljaa Volkswagenin konepellin. Siellä se pukeilla lepää nyt. Levätköön.
     
  9. mpower

    mpower Gearhead

    Joo,kyllähän Suomesta tuumaisiakin työkaluja saa.Mun mielestä metrinen järjestelmä silti helpompi.Kai ne Amerikassakin pikkuhiljaa siihen siirtyy,jostain aikoinaan luin,niin armeijakin
    jo millisiin siirtynyt,ei enää 6" haupitsia vaan 155mm!Juu,ja onkos
    noi vierintälaakerit kanssa nykyisin enimmäkseen jo metrisiä.
    Noo,vähän ohi aiheen taas meni,haitanneeko tuo!:D
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Juumutku 15/64" on 5.95mm :odwink:.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite oon samalla kannalla et metrinen järjestelmä on helpompi se nousee loogisesti ilman laskemista
    Jollekkin imperiaalille vois viisastellessa kehoittaa että lausuppa puolen millin nousuilla alusta tuumaan asti, melkosen varma ettei kykene suoriltaan lausumaan milli, puoltoista, 2 milliä 2,5mm jne jne kun seassa on jokunen jotain osaa ja seuraavassa on enemmän osia jostain osasta ja sit pomppaa molemmat pienemmäksi jonka jälkeen molemmat 3kertaistuu
     
  12. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    puupölvästi
     
  13. DX

    DX Gearhead

    kytkytin tipunoi

     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead




    Vähän liippaa läheltä. Pitäskö Terolle soittaa että nyt ois yks paska vauhtipyöräkin?
     
    Saetkae ja wilburi tykkäävät tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Joo ei taida kone kaikessa vieläkään ihmistä "pestä". Jos en persiilleen muista niin osa kiväärien piipuistakin tarkastetaan silmällä. Kokenut silmä huomaa "taipuman" isku puupulla kumitettuun alasimeen tarkastus jne...
     
  16. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    eiks se vauhtis käyny sorvissa putsattavana lainkaan?
     
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ei. Oli se pinnalta suora ja teräslaikalla puhdistin.


    No se oli mikä oli.
     
  18. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    saahan tosta vielä kalun. Kääntää pikkusen eriasentoon ton asetelman ja tekee uudet reiät.

    Paskalla pylväskoneella on kyl tosi vaikee saada oikeeseen kohtaan, joutuu tekee pienemmällä terällä ensin.

    Ite tekisin vaan yhden reiän + kierteen ja pulttaisin asetelman kii ja sen jälkeen loput. Joka reiän välissä kattoo että on edelleen kohdillaan. Jos olis sorvi käytössä niin sillä merkata etäisyys keskikohdasta.
     

Kerro tästä muillekin!