Vauhtipyörässä pieniä halkeamia, mitäs raati on mieltä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Ratrod34, 16.7.2015.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kytkin remppa menossa ja nyt vasta kun tarkemmin katsoin niin tossa kytkinlevyn vastapinnassahan on pieniä halkeamia.
    Googletin vähän aiheesta ja jossain oltiin sitä mieltä et vanhoissa on aina halkeamia ettei haittaa mitään ja toisaalta taas oltiin vaihtamisen kannalla.
    Niitit on pienen railon tohon sorvannu, mutta onko noista hiushalkeamista syytä huolestua vai pistääkö vaan nippuun tollasena, vai alkaako etsiä uutta vanhaa vauhtipyörää mahdollisesti jälleen halkeamilla varustettu, vai mitäs raati on mieltä ?

    Tossa kuva potilaasta ja toinen kuva pahimman halkeaman "mikroskooppi" suurennus.

    http://aijaa.com/qhvSuh

    http://aijaa.com/fPkkM8
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Koneistamolle hiontaan...
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No ainahan noita kait on jos on yhtään enempi ajettu. Enemmän mua huolestutais toi niittien sorvaama jälki, toisaalta jos sen käyttää koneistamossa hiottavana että ura lähtee niin siinähän lähtee useimmat halkeematkin. Tai sit vaan uutta kehiin. Suoraan tollasenaan en laittais omaan autoon paitti ihan hätäremonttina.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei vaadi mitään koneistamolle rahan kantamista :lol: ....Hioo vaan lasittumat pois tuosta pinnasta,johon kytkinlevy ottaa....Pienistä halkeamista ei kannata välittää hepanvittua :wink: ...Toki,jos haluaa pilkkua nussia,niin sittenhän se on tilattava jostain uusikäyttämätönvirheetön vauhtipyörä :lol:
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Käsin hiomalla ei taida kovinkaan tasaista pintaa saada?
    Mitä noita kytkimiä on tullut pällisteltyä, pintojen suoruus on asia mitä yleensä tavoitellaan.
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei sillä käsin hiomalla muuta poistetakkaan,kuin se lasittuma siitä pinnasta,ja se riittääkin normaalikäytössä,jos auto on jäämässä itselleen käyttöön :-? ....Toki,jos auto on menossa samantien vaihtoon,niin siinä tapauksessa ei tarvitse tehdä muuta,kuin vaihtaa se uusi kytkinpaketti paikalleen...Hiomiset voi huoletta unohtaa :p ....Ja ei ne yleensä kieroiksi mene ne pinnat normikäytössä :-?
     
  7. spede

    spede Gearhead

    Aika useinhan noissa valupyörissä näkyy halkeamia. Jos olisi oma niin ottaisin sorvilla lastun ja asetelman kohdalta 0.1-0.2mm alemmaksi niin pitää levykin paremmin.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos toi on joku kiertoon lähtevä käyttisdatsuni, niin tuskin halkeemia täällä kyseltäis. Kovemmassa käytössä tietty olis kiva ettei halkeemat oo niin syviä että niistä lähtee repee maksimikierroksilla. Siitä on sit pilkunnussinta kaukana kun vauhtipyörä räjähtää.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tota mä just aloin miettimään et kuinka yleisiä noi halkeamat ovat kun ei ole pahemmin tullu näiden manuaalien kanssa touhuttua.
    Eli koneistamon kautta ja toivoa ettei ole pintaa syvempiä halkeamia, turbo konehan tossa tosiaan on et sitä kovempaa käyttöä.
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ei ne halkeamat haittaa, mut jos on yhtään koholla niistä kohdin (yleensä ovat) heikentää kytkimen käyttö ikää ja herkemmin luistaa. Ja saattaa vähä alkaa ravistaa.

    Parhaan saa jos vaihtaa uuteen.

    Mut kyllä normi ajon kestää vaikka ei vaihda. Rälläkällä varovasti patit pois :)
     
  11. rakkari

    rakkari 3rd gear

    vie se koneistamolle eikä maksa kun muutaman kympin niin kiekko on kuin uusi sen jälkeen..:)ps,eikä tärise/luisuta enään
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tietysti jos joltain täällä löytyy virheetön / halkeilematon vauhtipyörä noin koneistuksen tai vähän päälle hinnalla niin saapi tarjota, pörrään tässä Lahden alueella.
    Paineasetelman ja kytkinlevyn saaminen menee ensiviikolle eli on tässä aikaa vielä, kyseessä siis Volvo B21A koneella ja 215mm kytkin, eikä ole poissuljettu ajatus vaihtaa 228mm koko homma.
     
  13. Qjet

    Qjet 1st gear

    TAI
    "...
    sladiaattori 17.07.2015 11:02...
    Vakiokävijä, pohjanmaa, Rekisteröitynyt: 07.02.2006 18:00, Viestit: 574
    https://www.youtube.com/watch?v=L2pz1PkhAo8
    jokainen voi itse miettiä haluaako pitää omia jalkojaan jalkatilassa kun se vauhtipyörä räjähtää että onko tosiaan liian kallis vai muutenvaan vaikia löytää?

    Tekee, kuten (omaksi) parhaakseen näkee, mutta tuosta on huonoja kokemuksia Kalixista jokusen vuoden takaa. Sen verran on kuitenkin aikaa, etten muista mikä oli syy, mutta lopputuloksen muistan...yksilön kannalta tosi huono...Ei kavaunnut kuski enää paiputtamaan rallikansalle....
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Uusi paineasetelma ja kytkinlevy on, enään puuttuu se sorvaamo joka kerkiää sorvaan ton vauhtipyörän nyt eikä ensi vuonna.
    Mites muuten noi ohjaustapit yleensä on parhaiten / ehjänä lähteny irti ? takapuolelta porata pienempi reikä vastaan ja hilti naulalla lyödä irti vai miten ?
    Sellasta virheetöntä vauhtipyörääkin saa vielä tarjota, vaikka Kouvolan rompetorilla lauantaina.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Koneistamo on ne ainakin mulle ne ohjuritapit vetänyt pois ja ne on sitten teipattuna olleet vauhtipyörässä kiinni ja itse olen ne naputellut takaisin paikoilleen...

    Niin ja ei sitä sorvata, se pitää hioa, sorvaus tekee liian karkeaa jälkeä, höylää levyn aika nopeasti entiseksi....
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    No just tossa tänään yhdestä koneistamosta kysyin niin ovat sorvanneet vauhtipyöriä ja tapit pitäisi olla otettu valmiiks irti, eli täytyy siis maanantaina kun jatkaa kyselyä varmistaa vielä työstömenetelmät...onks se hionta kuitenkin sorvilla tehtävissä vai ihan oma laite ?
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vauhtipyörät yleensä tasohiotaan.

    Paljonko maksaa uusi vauhtipyörä?
    Veikkaan että yhden kevyenkaavan baari-illan verran. Eli jos haluaa tuon huolen pois mielestä,
    niin hanki uusi vauhtipyörä.

    Edit: Niin, jos on kovin harvinainen vauhtipyörä, joita ei saa vauhtikaupasta, niin unohda ylläoleva...
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ei nää varaosaliikkeet ainakaan pystyneet uutta myymään ja mun piti käydä tänään Volvon liikkeestäkin kysymässä mut enhän mä sitten muistanut, mut jotenkin tuntuu taas siltä et ne kaattoo vähän kieroon et mitä sä täältä tuut tollasia museoautojen osia kyselemään...
     
  19. spede

    spede Gearhead

    Lautamäki Motorsport myy Volvon vinokoneen teräspyörää 195e,taitaa olla vaan kupari kytkinlevylle.
     
  20. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Kyseessä on Volvon "littu"vauhtipyörä
    Muistaakseni valurautaa?
    4kpl on tulllut hiekkapuahllettua ja särötarkastettua menetelmällä:
    1, ruiskutetaan kappaleeseen jotain nestettä(?)
    2. magnetisoidaan nesteessä olevat hiukkaset liikkumaan kohti säröä
    3. Havaitaan erikoisvalolla(oisko ollu UV lamppu?) säröön kertynyt neste

    Juuri nyt en muista menetelmän nimeä...(?)
    Ne neljä vauhtipyörää jotka testasimme vaikuttivat virheettömiltä

    Kitkapinnalta halkeillut vauhtipyörä ei mielestäni vaikuta riskialttiilta
    Pitävän ja kestävän kytkimen saavuttamiseksi on vauhtipyörä hiottava tasaiseksi
    =säröt poistuu
     

Kerro tästä muillekin!