veivien(alu) välys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja tonsku78, 21.4.2005.

  1. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    Mitä välyksiä olette käyttäneet aluveivien kanssa?
    kirjankin olen hankkinut, mutta luotan silti kokemukseen enemmän...
    ensimmäistä kertaa touhuan tällasten(alujen) kanssa, eikä millään viittis räjäyttää konetta sen takia että välykset jäi pieneksi!
    varsinkaan nyt kun hankin DART pro-1 kannet tänään...
    Veivit on childs ´n´albert 5.7", ja tehtaan teräsakseli.
    siis lähinnä välys veivien välillä, kampuran päässä.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

  3. blown540

    blown540 1st gear

    tuumat milleiksi=tuumaluku x 25.4 eli bme minimi vertikaali laakerivälys 0.003x25.4=0.0762mm
     
  4. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    n.0.3-0.4mm vois.olla aluveiveille sopiva päittäisvälys.
     
  5. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    veivit

    Kiitos, kiitos.
    taas projekti etenee...
    ton kaavan mukaan sain kylläkin päittäisvälykseksi 0.406mm?
     
  6. Petri K

    Petri K 1st gear

    Onko nyt millit vai tuumat kyseessä?
     
  7. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    välykset

    nyt kävin läpi molemmat edellä mainitut sivut...
    outo juttu, toinen sivusto sanoo että sivuttaisvälykset (side clearance) pitäisi olla, kun molemmat veivit on paikallaan min. .016"=0.406mm.
    Ja toinen sivusto sanoo:
    .030"=0.762mm
    Ero on tuplat! mihinkähän sitä pitäis uskoa?
     
  8. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    kyllä tuo 0.4 on lähempänä totuutta.
     
  9. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    välys

    tohon 0.4:seen minäkin kallistuisin...kyllähän nyt toi melkeen 0.8 välys nyt kuulostaa aika hullulta! Toki siellä mainittiin että arvot sopii kaikkien valmistajien aluveiveihin... tainneet ottaa varman päälle?
     
  10. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    voisko tulla katsastamaan nuo pro 1 kannet.jos vaikka itelle
    hommais samanlaiset.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Re: välykset

    oioskohan noi linkittämäni side clearance per veivi...sehän tekisi tuon 0.40 mikä itsestä tuntuu jos suht sopivalta mutta inan verran kireältä
    ..itse vetäisin hatusta noin puoli milliä kun sulla kuitenkin on yläkerrassa mekaaninen rullanokka ja öljynkiertoa voi rajoittaa yläpäästä.
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Re: veivit

    Anna mä hoidan sun matikkapuolen jatkossa.... :rotfl:
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    millit kun Tontolla kuitenkaan mitään muuta rakotulkkia [lainassa] ole vielä kun millinen...mä tuon sitten niputukseen tuumaisen kun kerran meikälaäisen halusi avuksi.
    Ja toki nostalgiaraaseri on kadulle saatava nykytason mukaisena.
    Tosin jannu ei halua vielä kaaria autoonsa mutta kyllä mä sen ylipuhun...vai mitä blown540 :rotfl:
    eihän se ole Street Racer eikä mikään enään ellei vähintään kaarien vaatima aika tollasella patilla tule.
    Desktop Dragikin lupaili samanlaisia 60ft aikoja kun nykyäänkin tekee ja alle 11 aikoja konekombinaatiolla.
     
  14. blown540

    blown540 1st gear

    joo,kaaret pitää olla.mullakin on vaan 2 malibua joihin pitäs kaaret updeitata.tai siis jonkun joka osaa hitsata ja taitella 45 millistä.onneksi saatiin tnt:ltä ilmaset reissut suomi-ruotsi-suomi niin voi käydä sveduissa ajamassa.siellä kummatki kaaret kelpaa.526:ssa joka nyt on malibun nokalla säädettävänä ja testattavana on brooksin 65 aluveivit ,eli järeet eli paljon laajenevaa massaa.laakerivälys 0.05mm(mitattu lab.olosuhteissa 20 c lämpötilassa).öljynpaineet ihan normaalit aluveiveille.kuumassa koneessa 30-35 psi tyhjäkäynnillä ja nopeesti nousee kierroksien mukana.eilen vedin puolen tunnin lenkin ennen ku öljyt lämpes kunnolla.sivuttaisvälys 0.50mm.mä ku ajan tolla kadulla niin saa vähä öljy roiskuakin nostajille ja mennä ihan vapaasti kansiin että 250 lbs jouset vähä jäähtyy. :eek:
     
  15. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    kannet

    Saahan niitä kansia tulla katsomaan, mutta en tuu turkuun kun vasta vapun jälkeisenä viikonloppuna näillä näkymin...
    voihan se kyllä olla että kun kannet on sylissä keskiviikkona, ni alkaa kaasujalka kutisemaan sihen malliin että vapunvietto muuttuu talliviikonlopuksi!
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Vappuna on sitten turha mulle soitella talliviikonlopun merkeissä...joko olen töissä tai kännissä....tai sitten syyhyää omat uudet projektit liikaa....
    Tonto tietää kyllä mikä :rotfl:

    Ai tästä tulikin nyt kolmen koplan projekti.....elikkä Camaro 70 mun ja Tonton...nooh on ainakin sitten kuski tiedossa raggarismin ylläpitämiseksi omalla autolla mulle ja juhalle :pinup:
     
  17. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    heh,heh

    kaks kertaa olen kuskina ollu, ja siitäkin on jo pian 10v. aikaa! Enkä ole ajatellu tahtia parantaa!!
    mike voi siis jatkaa haaveilua :rotfl:
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    jaahas jätkää kutsuu takapaksi.... :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!