Veneen osto/remppavinkit kusilaitu/V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Powerstroke, 29.4.2011.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Halpaa paattia olen etsimässä enkä tiedä niistä mitään. Mitä niistä pitäis yleensä osata katsoa?

    Yhtä katsoin tänään, suunnilleen tollainen vanhempi kusilaitu kippo veekasilla.
    http://boats.iboats.com/1983-sun-runner ... 30650.html

    Pohja olis aika hyvä, yksi syvempi naarmu muttei mitään kuituja repsota. Haittaako?

    Vetosysteemissä lukee "OMC", mistä tietää toimiiks se koko roska?

    Kone marinoitu letukan pikkulohko kaasarilla, missä kuulemma jotain "laittoa". Siitä pitää vielä kysellä tarkemmin.
     
  2. v 100

    v 100 1st gear

    Kyllä noi kuitupaatit on mun venekokemuksen mielestä aiva
    ookoo vehkeitä vanhemmatkin ja kasilla, mutta aikoinaan
    ymmärsin niinkuin meidän perheessäki oli finmarin commodore
    gm:n bensa kasilla sisä perä moottori ja se satsi ku
    höyrystyy siellä konetilassa niin ei palio tarvi virhe syttyjä
    ku palaa koko paatti ja siihe paikkaha.
    Niin ja sitte paattihinki sopii aiva sama asia ku
    neli ja kaikki pyärääsihin koeaja jos vain voit.
    Vene vesillä voi olla aiva ku paska auto huonolla tiällä
    vaikka ulukonäkö olis priimaa.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo, tämän päivän yksilö oli trailerilla eikä koeajoon pääse, ja kuulemma koneesta on sitten alakerta tasaraha. Että en ehkä tota yksilöä edes otakkaan, mutta edelleen kysymys kuuluu että mitä noista yleensä pitäis katsoa, miten arvioida vetohässäkän toimivuus, rungon kunto, voiko konetta edes käynnistää vene kuivilla, jne jne :eek:
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Finmar Commodore on yksi parhaiten tehtyjä veneitä, että sellainen nyt ainakin on rungoltaan lähes ikuinen.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vetohässäkän kuntoa on jokseenkin mahdoton arvioida ilman ajoa.
    Kuivilla ei voi käyttää ilman veden syöttöä vetolaitteeseen, paitsi jos on
    päättänyt uusia vesipumpun kuitenkin. Se kumisiipi kärähtää. Jos saa vesiläpät
    vetolaitteeseen, niin sitten voi varovasti käyttää myös vaihteita käynnissä.
    Kuulee ainakin rohiseeko pahasti.

    Runko onkin vähän hankala, kun maalilla voi peittää vaikka mitä. Ei tietenkään
    saa olla halkeemia, reikiä, eikä koputtelemalla pehmeitä kohtia. Kuituhommat
    ei sinänsä ole vaikeita, kyllä pikkuviat korjaa helposti, jos eivät ole näkyvällä
    paikalla.
    Jos on pieniä kuplia pohjassa, niin sen pohjan kunnollinen korjaus on
    aika iso duuni. Maalin kuplat ei oo iso juttu, mutta jos ne on gelcoatin alla,
    niin sitten yleensä on.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Jos saa vesiläpät
    vetolaitteeseen, niin sitten voi varovasti käyttää myös vaihteita käynnissä."

    Tai asettaa vetolaitteen 100 litran saaviin, jossa on kylmää vettä.
    Sillä keinolla ei kyllä vetolaitetta voi testata, mutta moottoria hyvin voi käyttää..
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä saavikin käy, pitää vaan olla tarpeeks iso. Tavalliseen saunasaaviin
    useimmat ei mahdu.
    Vaihdetta siinä tosiaan ei voi kokeilla. Tai no :lol:
     
  8. Biltema yms myyvät "korvaläppiä" joilla saa vetolaitteeseen syötettyä vettä , myös vaikka saavista kunhan ensin ryypyttää järjestelmän täyteen , että pumppu saa vettä tiivistyäkseen.

    Näin pääsee vaihteet kokeilemaan , vaijerit yleensä vanhempana temppuilee kun kuluvat väljiksi ja tämä aiheuttaa ongelmia satamapyörittelyssä kun vaihteiden pitäisi loksahdella nopeasti ees taas. Ainakin Merckkarin vaijerit maksaa hunajaa, ja meleko vittumaiset vaihtaa kun kilven läpi menevää kohtaa ei yleensä näe eikä kuule.

    Tuo gel coatin alla oleva kupla on ns vesiruttoa joka johtuu osmoosista , eli vesi pääsee tunkeutumaan lasikuituun gelcoatin läpi , ei mikään maailmanloppu mutta isotöinen korjattava ja pitkässä juoksussa heikentää rakennetta veden jäätyessa ja sulaessa lasikuidun sisällä.

    Yleinen siisteys kertoo käyttötavoista aika paljon.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Aika paljon näkee vetolaitteen kunnosta, jos myyjä antaa valuttaa öljyt pois vaihteistosta. Jos öljy on saanut vettä itseensä ("maitokahvia piimällä"), vetolaitteen vaihteisto tai proput eivät ole tiiviitä ja siitä seuraa nopeasti se, että pääsee ostamaan uuden vetolaitteen tai vähintään laakeroimaan vanhan.

    Mä sanoisin että jos halpaa lasikuituvenettä ostaa, tärkeimmät kriteerit on halpa hinta jos vene rungoltaan on ehjä, sekä moottorin puolelta ehjät pakosarjat, merivesipumppu, mahdollinen lämmönvaihdin, kaukohallintalaitteet, vetolaite ja trimmipumppu. Moottorin kunto sinänsä on melkeen samantekevää, koska pannun vaihtaa kohtuullisella vaivalla ja rahalla ihan autopuolen tarjonnasta pikkumuutoksilla, mutta vetolaite on yllättävän kallis, varsinkaan kun hyviä käytettyjä ei oikeestaan löydy kuin tuurilla.

    Uusi vetolaite maksaa ihan riittävästi, merkkarilla noin 8000€ ylöspäin kilvestä evään.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kiitoksia paljon kaikille vastauksista tähän asti, on nuo perusasiat tullu selväksi.

    Olen sitte kuitenkin tekemässä tarjousta tosta konevikasesta yksilöstä, eli tyylikkäästi koeajamatta ja käyttämättä.

    Ohjeita seuraamalla pällistelin runkoa ja en nähnyt mitään ruttoa tahi halkeamia. Mitään ei ole maalilla peitelty pitkään aikaan, joten se lienee ok. Yksi korjatun näköinen kohta mutta se oli kovan tuntuinen.

    Puuosat on kaikki lahot ja menee uusiksi. Toivottavasti niitä ei ole rungossa tai jossain muualla piilossa????????

    Koneen kuntoa ei tartte miettiä, se on kosahtanut.

    Vetolaite on mysteerio, ellen sitten tosiaan valuta öljyjä ennenkuin laitan kättä taskuun. Samoin kaikki apulaitteet on kysymysmerkki.

    Hinta on niin halpa (satasia) ja sisältää kärryn että ei siinä paljoa häviä jos ei voitakaan.

    Pari nettipuljua tarjoaa osaa ihan prkleesti. Lohko on vanhemmalla kaksiosaisella takastefalla mikä rajoittaa autopuolelta soveltamista, mutta tuntuu noita olevan tarjolla.

    http://www.halemarine.com/index.php?mai ... Path=42_24
    http://www.marinemanifold.com/
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kannattaa kokeilla meisselillä kuinka hyvin ruuvit on kiinni rungossa, siis ihan pikkuruuvit. Löysät ruuvit tarkoittavat sitä, että on räimitty menemään aallokossa ja / tai vene ei ole kovin hyvälaatuinen.

    Jossain vanhoissa jenkkivessoissa on puukaaria jäykisteinä sisä- ja ulkokuoren välissä. Jos muut puut on sipuleita, niin todennäköisesti nämäkin. Vaihtamine ei ole vaikeaa, vain työlästä. Samoin laminaattien välissä ( sandwich ) voi olla puuta. Se kun lahoaa / vettyy, niin veneellä ei tee mitään.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sitä kerrosrakennetta ei yleensä onneksi käytetä rungon puolella, vaan
    kansissa, ja ehkä laipioissa. Jos kansi kestää kulkea tarkoitetulla alueella
    rusahtelematta tai pahemmin notkumatta, homma lienee ok.
     
  13. late

    late Gearhead

    Kerrosrakennetta käytetään myös rungoissa, tosin se tulee vahvistamaan rungon laitaa, eli palteesta ylöspäin ja tämä yleensä vain isoissa venemalleissa. Ainakin niissä mitä itse olen ollut tekemässä, on laitettu sellainen puupohjainen materiaali, mitä Palsaksi kutsuttiin ja myöhemmin kuvioihin tuli Divinycell-vahvike. Materiaalina Divinycell on kevyempi, eikä varmaan ime itseensä niinpaljon vettä mikäli jokin vaurio sattuu tulemaan. Ja ainahan kaikki kuitupinta kannnattaa maalata, koska pelkkä kuitupinta päästää veden läpi.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Paatti on sitte ostettu.

    Seuraavaksi ihmetellään mitä helevettiä sille pitäis tehdä. Runko ainakin vaikutti lopulta olevan ok, vaikka mistä pirusta siitäkin ottaa selvää. Kone-osaston seinät ei ollukaan lahot, mutta voihan ne olla vaihdettukin.

    Peräpäädyssä on tikkaat mitkä ei ainakaan hievahtaneetkaan vaikka niissä yli satakiloinen karju hetkuttaa, eikä ne ole kuin pienehköillä ruuveilla kiinni. Tiedä sitten.

    Vetolaitteesta meinasin että jos sillä on kerran saatu ajettua kone paskaksi niin kai se jotain vetää :lol: .

    Vetolaitteen "korvalaput" tuli mukana jos vaikka innostuis koittaan sitä käyntiin, vaikka myyjä teki selväksi että kankia tai mäntiä tms on silppuna.

    Konetta siitä pitäis kai alkaa nosteleen pois.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  16. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Vetolaitteesta

    Nyt on sinulle annettu kyllä TODELLA väärää informaatiota vetolaitteesta. MerCruiseriin tehdään jo aftermarket vetolaitteita ison joen toisella puolella. Hintaa on vajaat 1500 amerikan taatelia joten nuo kommentit 8000 euron vetoilaitteesta voit kyllä pyyhkiä pois. Vaijerit maksaa joitakin kymppejä ja voin sanoa että jos minä saan vetolaitteen ja vaijerit vaihdettua niin sitten saa kuka vaan.

    Testaa nyt vetolaite ensin. Mun mielestä oli hyvä vinkki että pudotat perästä öljyt pois ja katsot miltä tavara näyttää. Sinuna ottaisin vetolaitteen joka tapauksessa irti ja vaihtaisin vesipumpun siipirattaan tai vaikka koko paskan kun se nyt ei maltaita maksa. Laita viestiä jos tarttet lisätietoa mistä tilata tms.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Vetolaitteesta

    Paas linkkivinkki tollasesta 1500taalan vetolaitteesta.
     
  18. paja1

    paja1 Double Gearhead

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCRUIS ... 35aade738b
    mulla on kaks kesää ollu toisessa koneessa tollain alpha1:en "kiinankopio" alapää ja vielä on pelittäny. toisenpuolen vastapäivään pyörivästä alapäästä korkkas rattaat kun toinen kone leikkas kiinni täydestä laukasta.oli vissiin vastusta vähän liikaa jo siinä kohtaa. siinä oli tosin sellasta lastentautia ennen tota hasardia jo niin nykyisin siellä on ihan mercury marinen oma counter rotation alapää. oon kyllä kuullu huonoa palautetta noista halvoista SEI kopioista. eipä nuo mitään maksakkaan. toi normiperä tais olla 650$ ja vastakiertoperä oli 850$. halvimmillaan noita täydellisiä periä sai 1100$

    ps:mudracer,käys laineelta kysymässä mitä mieltä ne on noista kopioista... :lol:
     
  19. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    taitaa saada jo mercuryn xr1 vetolaitetta n. seittemällä tonnilla. mut riittää tuonne "pienepikin"
     
  20. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    On todella halpa hinta.
    Oli hieno fiilis pääsiäisenä pultata uutta mercuryn bravoa 20v vanhan tilalle, lähes bolt-on homma. Näyttää olevan sama juttu kuin jenkkikoneissa ja -askeissa, parikyt vuotta valmistusvuoden erona ei ole iso juttu
    8)
     

Kerro tästä muillekin!