Venetrailerin takavalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Tuukka, 28.7.2007.

  1. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Eli siis asiahan on semmonen että mulla on venetrailerissa takavalot siinä rungossa takana. Kun pakitan sen järveen niin ne uppoaa veteen. Saako ne valot siirtää niihin lokasuojiin ja nostaa ehkä vähä ylemmäs vai onko ne pakko olla siinä takaosassa? Lokasuojista on trailerin perään n. puoli metriä
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Yleensä noissa venejutskoissa on irrotettava perälauta, missä valot ovat. Totta, sitäei kannata peruuttaa hukuksiin...
     
  3. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Periatteessa kyllä saat, pykälissä ei ole määritelty takavalojen sijoitusta pituussuunnassa, MUTTA näkyvyyskulmien tulee silti täyttyä. Rekisterikilvenvalosta voi tulla ongelma koska senhän täytyy olla tietysti kilven läheisyydessä. Joillain on irroitettavia takavalopaneeleita, siten ongelman ovat ratkaisseet. Kannattaa poiketa konttorilla, sieltä kyllä neuvovat miten toimia.
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Niin, jos siirrän ne valot niihin lokareihin, joudun siirtämään sinne myös kilven. Vaihtoehtoina on rakennella pikakiinnitys niihin valoihin tai tiivistää ne vedenpitäviks
     
  5. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    jokunen satakertaa on tullu traileri perutettua järveen (kun on tullu tota vetouistelu cuppia harrastettua) toki töpseli irroitettuna, vesi valuu pois lamppujen ala osan reijistä. ei valojen siirtäminen lokareihin mitään ratkaise kun usen traileri uppoaa aksilaa myöten veteen. viimmeisen seitsemän vuoden aikana en oo vaihtanut yhtää poltinta ja vieläkin palaa"pitänee koputttaa puuta eli päätä". akseleiden laakerit tuntuu olen löysempiä kun valot.
     
  6. Quest

    Quest Gearhead

    Sama täälläkin, 6mm reiät koteloiden pohjiin, polttimot hyvin "rasvaan".
    Tärkeämpää on, ettei ole piuha kiinni tai polttimot kuumina kun dippaa kärryn veteen. Jos yrittää tehdä tiiviiksi niin saman vedet lilluu siellä koko kesän.
     
  7. Fargo

    Fargo Gearhead

    Joo, itse askarrellut irtoavan perälaudan valoineen ja kilpineen. Yhdessä kärrissä laitettiin runsaasti salvaa liittimiin ja reilut reijät pohjiin. Kesti kaksi vuotta, enempää en tiedä kun myin vaunun. Sähköt irti siksi ettei polttimot rikkoidu lämpötilan vaihtelusta, oikosulkua ei vesi tee tuossa tapauksessa.

    Enemmän (huomattavasti) murheita aiheuttaa pyöränlaakerit. Eivät tykkää huuhtelusta, vesi menee sisään ja aina jää hieman laakerin sisään joka ruostuttaa kaiken.
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Joo, eli taidan antaa olla tuollainen. Se vesi valuu niistä pois, ja kun näin moni jo sanonu ettei vesi niissä haittaa. Tuon pyöränlaakerihomman huomasin myös :mad: :mad: :mad: n. 15min. sitten vaihdoin sinne yhden laakerin rikkoutuneen tilalle. Vaseliinit oli kadonnu eikä ihme että laakeri oli hajonnu. Ei varmaan edellinen omistaja ollu tarkistellu sitä rasvausta, täytyy itse muistaa jatkossa
     
  9. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Onhan niitä vaseliineja mitkä ei liukene veteen, sellaista vaan kehiin. Muuten, tavallinenkaan vaseliini ei kovin nopeasti veteen liukene. koittakaa vaikka.
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Joka tapauksessa se laakeri oli jostain syystä ihan kuiva eikä toisella puolellakaan oikein kunnolla rasvaa ollu
     
  11. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    jossain näin juuri mainoksen takavaloista jotka on oikeesti tarkotettu sukellusvenekäyttöön. Oiskohan ollu www.maritim.fi jossa ne oli???
    Periaattees reikä pohjaan ja vesi valu pois... joo.. paitsi, itse tiputan veneen n.99,9% varmuudella mereen. Onhan mössät yms. jelpanneet hieman mutta merivesi on kumminkin melko ankara kapistus, ei hajuakaan toimiiko merisuola myös näitten mössöjen kuivattajana kunnes suola pääsee jokapaikkaan.
    Ite suosin TIIVIITÄ valoja, ostin juuri uudet joissa kittasin wurstin tiivisteliimal joka ikisen läpiviennin jolla saa aikaseks sen että vesi ei oikeesti pääse sisään joten sen ei tartte päästä myöskään ulos, kondesio vesi on taas sen verran armollisempaa että normaalit suojausmenetelmät toimii.
    Pyörän laakereihin on aineski joskus ollut myynnissä laakeripesiä jossa on kaasupainen sisällä, sen voi myös itse tehä. heittäisin hatusta että trailerin ei tartte ikinä olla metriä syvemmällä joten veden paine on silloin maksimissaan 0,1bar, voit tehä siihen sitten jonkun säiliön jota täyttää jossain, rakentaa pienen vipumännän tai sitten siihen tekee omatekemän takaiskun jossa palkeen jousi on niin kevyt että poskivoimat riittää kumoamaan sen. Oikein kunnolla kun pinnistää, pyllistää ja puhkuu niin ihmisen keukot riittää tekemään riittävän huimat paineet laakereihin (oma puhallus 0,28bar virallisella polartestin digimittarilla). Joten ei muuta ku väsäämään.
     

Kerro tästä muillekin!