Venttiilijousen rate, paineet ja asennuskorkeus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FeV-8, 11.5.2020.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Elikkä mulle olis tulossa howardsin rullanokka oldsin isolohkoon, ja suositellut paineet olisi 122lbs closed, ja 353lbs aukipaine, ja rate 425. Nämä arvot tulee howardsin omilla jousilla.

    Tuohon lähelle sopisi Compin 987-16 jouset, joille ilmoitetaan 121 seetille ja 343 open pressure. Rate 370lbs.

    Howardsin jousissa asennuskorkeus vain 1,65" joten ne saa unohtaa, koska mulla on pakoventtiileissä as korkeus 1,84" ja imuventtiilissä 1,71"

    Compin jousissa as. korkeus 1.8" ja coil bind 1,15" Nokassa nostoa 0,581 imu ja pako.
    Olin ajatellut hommata imuventtiileihin +0,06" retaineria nostavat lukot, jolloin imupuolen asennuskorkeus olisi luokkaa 1,76-1,77 Tämähän tarkoittaa, että seetipaine kasvaa, mutta haittaako se? Coli bindiin jäisi matkaa 0,03-0,04". Menee ehkä liian lähelle?
    Pakoventtiileihin ajattelin 0,06" shimmit, jolloin asennuskorkeus olisi n.1,78" ja coilbindiin jäisi 0,049, taitaa olla tuokin liian vähän?
    Imupuolen retaineria on pakko saada tuolle nokalle ylemmäs, sillä se vastaa tuolla nostolla venttiilinvarren kumiin.

    Imuventtiilin jousellle voisin vähän syventää jousen koloa, jos jostain saisi siihen soveltuvan terän...

    Lähinnä mietityttää tuo jousen ilmoitettu rate, että mikä merkitys sillä on asiassa?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jousen rate määrää myös sen toteutuvan aukipaineen, ja ne vaihtelee samantyyppistenkin nokkien jousisuosituksissa jonkin verran. Toisinsanoen se ei ole kovin kriittinen asia varsinkaan kun kierrosluvut pysyvät kohtuullisina.
    Seetipaine on yleensä kriittisempi arvo, mutta saa sitä olla "liikaakin", se ei haittaa mitään.

    Sulle nuo compin jouset käy esitettyjen mittojen perusteella hyvin, mutta hyvä olis saada ne asennuskorkeudet sinne 1.78 - 1.8" paikkeille.
     
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Jatketaas parin vuoden takaista aloitusviestiä, mutta nyt letukan 350 ja 041 loppuiset rautakannet, joita aloittelin kasaamaan.

    Kannet käyneet koneistamolla, uudet venttiilit ja seetityöt+ ohjurit holkitettu, ja koneistettu 0.5" kumeille ohjureiden kaulat.

    Letukan kansia en oo aiemmin koonnutkaan, ja näissä on retainerin alla n. 0.03" paksu pelti "hattu". Ilmeisesti tämän tarkoitus on blokata liika öljy venttilinvarrelta/kumilta? Voiko tämän jättää pois? Kansiin tulee compin peltireunaiset ohjuriin painettavat kumit.

    Asennus korkeus ilman shimmejä vaihtelee välillä 1.895"-1.87" ja jos laitan retainerin alle sen peltihatun, jää asennus korkeudeksi n. 1.865"-1.84"

    Jos oletetaan, ja siksi oletetaan, koska en ole vielä käyttänyt jousia mittauksilla, että haluttu seetipaine saavutetaan 1.8" korkeudella, niin voiko laittaa shimmejä päälletysten, jotta haluttu seetipaine saadaan, 0.06+0.03"

    Vai laitanko esim. 0.06" + 0.03"pelti hattu retainerin alle.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Peltihatut voit jättää pois kun tulee ohjurin päälle tulevat kumit. Peltisten kanssa tulisi käyttää o-renkaita tiivistämään venttiilin ja retainerin väli jolloin ne yhdessä muodostavat sateenvarjon.

    Shimmejä voi käyttää useitakin päällekkäin, mutta jos niitä tulee niin korkea torni että mikään ei enää tue venttiilijousta sivuttain, niin asiaa voi korjata -.050" venttiililukoilla jolloin shimmejä ei tarvi niin paljon.
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Kysytääs täällä kun oma pää ei vastausta kerro.

    Pontiac 455 ja nokkana compin xe284 ja oli taipumus venttiilien leijumiselle n.5500 rpm,no shimmailin tuossa jousia helpottaakseni tilannetta ja nyt ois seetipainetta 135-140lbs,mutta onko mulla tuloksena toimiva moottori vai pyöreäksi kulunut nokka?
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos nokka vaatii tietyt jousipaineet toimiakseen, niin ei sen siitä pitäisi kulua. Koska muuten edessä olisi aika päätön tilanne :D Kunhan ei jousi pohjaa tai retaineri ota ohjuriin.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitäs siinä Pontiacin nokkakortissa sanotaan jousista, closed ja open? Ja millaisia jousia nyt on shimmattu?
    Meinaan että liian löysä jousi voi olla edelleen liian löysä nostolla, vaikka olisikin kiinni asennossa riittävä shimmauksen ansiosta?
    Toki se leijuminen, mikäli sellaista tapahtuu, on kaiken kuluttavinta/vaarallisinta koko venttiilikoneistolle.
     
  8. Tuli vastaan muutama päivä sitten tämmöinen artikkeli:

    Under Pressure: The Importance of Getting the Right Amount of Spring Pressure

    If we were to sum up the role that the valve spring plays in regard to its function as part of the overall valve train with one word, that word would be control. Considering that it is the predominant part responsible for keeping all of the valve train components in constant contact with the camshaft lobe, it’s easy to see how important getting the correct amount of spring pressure can be.
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Edelbrock 5767 jouset edelin kansissa 110lbs ilman shimmailuja.

    Alkaa aika rajoilla olla ilmoitettu max.nostokin noilla 1.65 vivuilla.

    Paljon kirjoituksia maailmalta tuosta nokasta että vaatisi lisää jousta toimiakseen(oma kokemus tukee tätä),toisaalta paljon näitä saatu pyöreäksikin joka ei ole toivottavaa.

    Nokkaahan ei tarvitse ajaa sisään kun on ollut tuolla vuosia joten herkin hetki jää pois.
     
  10. 3964

    3964 3rd gear

    En ole varma johtuuko tuo koneen kuoleminen/sekoaminen venttiilien kellumisesta vai nostimen pump up.ista mutta molempiin lääke ois enemmän jousi painetta.
     

Kerro tästä muillekin!