Elikkä on tuo oma 4.3 ruvennut työntämään sinistä savua reippaasti kaasua annettaessa eli kumien vaihto olisi edessä joten onko mitään konstia tai työkalua jolla ne saisi vaihdettua ilman että tarvitsee kansia irroittaa???
n 20v sitten vaihdoin foordin 289 mottiin kumit. rikoin yhden vanhan sytytystulpan, hitsain siihen paineilma liittimen, tulpanreijästä paineilmaa sisään, venttiilit pysyi ok ylhäällä, sitten vaan painoin jotenkin jouset sisään, ja lukot veks.. mutta auttaako, jos on motissasi isompaa ongelmaa ??? lähinnä käynnistyksessä ainakin foordin mottia kiusasi sinisen savun päästely.
Juurikin edellä mainitulla menetelmällä paineilmaa sylinteriin että saa venttiilit pysymään kiinni. Vasaralla kevyt napautus jousilautaseen ja sopivalla painimella jousi kasaan ja magneetilla kiilat pois. Noissa ihan tavallista että kumit kovettuu imupuolelta ja alunperin pakopuolella ei oo muuta kuin o-renkaat varren ympärillä. Kun vaihdat hanki kaksi sarjaa imupuolen kumeja esim. Fel-Pron valmistamia sinisiä joissa useampi huuli. Vanhat korput o-renkaat pois ja kumit imu- ja pakopuolelle niin toimii. Niin ja kumeja asentaessa kannattaa käyttää kumien mukana tulevaa kirkasta suojusta varren päällä ettei kiilaurat leikkaa kumia rikki. 8)
joo, tai sitten narusysteemillä. Tommosta 9 mm köyttä/narua- ei muovipäällysteistä- esmes veneilykäyttöön tarkoitettua ohkasella punoksellä päällystettyä, joka on sopivan tymäkkää. Siis siten, ettei littaanu kuten esmes silkkipunosnarut. Si vaan ko. mäntä alas ja 1,5 tms. metriä narua tulpanreiastä sisään ja konetta käsin pyörittämällä mäntä ylös kunnes stoppaa. Tietty on hyvä kattoo, ettei mene narun mukana likaa sylkkään. Jousen irrotustyökalu sen mukaan mimmonen on venakoneisto ja mimmosta työkalua mahtuu käyttämään huomioiden tulipellit ym. koneen ympärillä olevat rekkuleet.
Eikös tuo oireilu viittaa alakerran vuotoihin? Venttiilinvarsien vuoto pölläyttää käynnistyksessä ja/tai moottorijarrutuksen jälkeen. Itse olen käyttänyt myös kuormaliinaa köyden sijasta tuossa hommassa.
ja alakerran vuodot ovet lähinnä "Kulunut poraus" / määnän renkaat ??? Vai muualtakin öljyä palotilaan ?
Venttiilinvarrenkumit oireilee enemmänkin käynnistyksen yhteydessä mutta ei oo mahdotonta että suoltavat myös jatkuvaa sinistä savua. Mut sit toi seikka et erityisesti kiihdytettäessä savun määrä lisääntyy reilusti viittais siihen et ois männänrenkaat rikki, sylinterinseinämät urilla tai mäntä rikki. Tota ohipuhallusta voi koittaa testata sillä et otat korkin irti öljyntäyttöreiästä ku auto tyhjäkäynnillä ja kato tuleeko paljon savua / koita puhaltaako paljon ilmanpainetta. Jos sieltä tulee ajoittainen ilmanpaine nii saattaa pari pyttyä vaatia lähempää tarkastelua.
Pöläyttää kyllä käynnistäessäkin vähän.Ajattelin noita kumia koska auto on seisonut pari vuotta tallissa ja ruvennut sen jälkeen savuttamaan.
esim. motonetistä saa Venttiilijousityökalun 76-5203 , tuommosella oon yhteen paikallaan olevaan 305 koneeseen vaihtanu.......
siniseen savuun ja hajonneisiin ohjurinkumeihin voisin heittää kommenttia, yks bx-sitikka savusi sinistä niin että silmiä kirveli. gummit vaihdettiin konetta avaamatta ja savutus loppui. meinasin alkaa samaan operaatioon tuon capraissin 307:an kanssa kun sinistä pölähtelee mutta ei huohota öljyntäyttöputkesta. mutta enpä taida jaksaa. jos sitten talvella ottais kannet irti...tai laittaisi jäykempää öljyä...tai antaa takanaroikkujien yskiä ja siristellä silmiä 8)
Voihan noi savutukset tosiaan olla pirssikohtaisia juttuja, mutta ainaskin mulla on kokemus, että parissa koneessa ei ole venttiilinkumeja ollenkaan, eikä ne pöllytä sinistä ölkkisavua kuin startatessa. Toinen noista on bensakone, toinen taas on diesel. Jossain vanhassa V8 magaziinissa oli muistaakseni ohje, jossa vikaa haettiin justiinsa pölläytyksen ajankohdasta. Eli vika olis eripaikassa, jos starissa pöläyttää, eri paikassa kun kiihdyttäessä pöllyttää ja moottorijarrutuksen aiheuttama savutuskin vois indikoida vähän erilaista probleemaa. Mä en nyt muista siitä kuin ton starttipölläys = venttiilinkumi ja kiihdytyspölläys = männän tiiviyspulma, mutta voin muistaa väärinkin. .
Esim.Pontiacin koneessa (-70 lukua)ei ole kumeja ollenkaan eikä sinne oikein mahtunut mikään normikumi tai olis sitten pitänyt ohentaa ohjureita. Olen tämän jo jonnekin ketjuun laittanut mutta laitetaan nyt uudestaan:tein kuvassa olevasta SB Chevyn kumeista leikkaamalla tuollaiset "lätkät"venttiilin varsiin(siis Ponun koneeseen) ja nyt parin vuoden ajalta kokemus on että systeemi toimii,aiemmin startatessa syntynyt sininen savupilvi on poissa ja näin sai kätevästi siirrettyä kansi remonttia "tulevaisuuteen"
Itellä kans 350sb meinaa savuttaa ku käy tyhjäkäyntiä ja sit polkasee. Savuttaa myös ku kiihdyttää. Tasakaasulla ja pikkukieroksilla ei sit huomaa mittään. Ostin uudet varrenkumit mut en oo vielä vaihtanu. Ajattelin käyttää kans tuota paineilmaa tuossa vaihtotyössä. On yks vanha puristuspaine mittari jossa tulee tulpanreikään sellainen adapteri jossa on letku ja siihen päähän vaan paineilmanippa et saa letkuliittimen siihen. Onko kellään tietoo minkälaista painetta kannattaa käyttää?
öööh...eihä ne jouset asiaan vaikuta. Jos käyttää vääntörautamallia niin se herkästi painaa venttiilin auki jos kiilat on jumissa retaineriin--> vasaralla herkistys. Ruuvimalli on mun mielestä helpompi muutenkin. Painetta sen verran kun kompurasta irtoo :lol:
Joo ei jousi periaatteessa vaikuta mutta tuntuis kiilat olevan kovempaa kiinni ja ei niin herkällä irtoamassa kovilla jousipaineilla varustetussa. Tai sitten johtuu muista tekijöistä, vakiovehkeistä sit vaan irronnu helpommin, sillä ns. vääntöraudalla...