Vesi/metanoli ruisku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja gremlin, 25.9.2009.

  1. gremlin

    gremlin Gearhead

    Muistasin etta tasta oli jo jossain juttua mutten loytanyt sita. :oops:

    Mutta tassa kysymys tietajille:
    Noita ruiskuja kun loytyy montaa eri mallia ja merkkia niin mika semmosista olis hyva/riittava?
    On Aqumist, AEM, Snow Performancea etcetc. Ja tietenkin eri ''stageja'' loytyy joka lahtoon.
    Helevetin moisia hinnaneroja ainakinnayttas olevan.

    http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... les&_rdc=1

    Vehje mihin tata nyt suunnitellaan on moottoripyora(HD), kone ~1.5l ja tehoja hajetaan johonkin 200-250hv turpolla ja bensalla.
    Toinen vaihtoehto olis etta mennaan isompaan luokkaan ja koneesta tulee 2.5l ja tehoja tarvittas sillon jotain 4-500.
    Toi ruisku ymmartaakseni hieman eliminoisi valijaahdyttimen tarvetta? Ei silla etta sen laittaminen probleema olis mutta jos ei tarttis niin...
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossa yksi vaihtoehto...noilla ainakin tehokkaampi pumppu kun muilla ->> http://www.katuauto.fi/index.php?cPath=77

    Myös tuon ohjaus on aika järkevä...mukautuva, voi ohjata vaikka pakolämpötiloilla, erillisellä tai alkuperäisellä MAP-anturilla...löytyy myös integroitu malli jossa MAP itsessään...lisäksi fiksut suuttimet/pidin ja muutkin asennustarvikkeet.

    Tuli hommattua itelle tollanen, tiedä sitten tarviiko, toistaiseksi selvitty ilman... :eek:
     
  3. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Kaikki noi normaalin pumpun näköiset ja kokoiset riittää tuotoltaan, ja painettakaan ei olla vissiin ottamassa dieseltyyliin? Noi yli 200 psi versiot on tarpeellisia lähinnä dieseleiden kanssa joissa ahdot ovat yleensä aika paljon suurempia kuin bensakoneissa. Tietty jos sitä nestettä pitää ajaa paljon, niin tehokkaampi pumppu on aina parempi.
    Pyörässä mulla on Aquamistin ruisku, mutta se jää auttamatta pieneksi isommilla tehoilla, tuotto ei riitä alkuunkaan tuolla +500 hp ilmamäärillä.
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Näyttäis siltä että liimaamalla hieno tarra kylkeen saadaan muuteman kympin osat myytyä hintahaarukkaan 300-700. Ei toi rakettitiedettä ole. Tuulilasinpesunestettä pyritään ruiskuttamaan n20-25% polttoaineen määrästä. Mieluummin sumuna. Hp vs litraa bensaa tunnissa taulukoita löytyy netistä ja vesiruiskun tuoton(vai vietön) voi mitata limupullolla ja kellolla. Jos systeemissä ei ole välijäähdytintä, en näe syytä miksi pumppu pitäisi laittaa painepuolelle painimaan ahtoa vastaan. Siis yksinkertaisimmillaan säiliö, pumppu, suutin, painekatkaisija, magneettiventtiili, letkua, klemmareita ja iloista mieltä. Noita monen sadan hintaisia 12v surflo pumppuja myydään amerikan agrimarketissa kasvihuoneen sadetinpumppuina sopuhintaan.
     
  5. gremlin

    gremlin Gearhead

    Nii, siis jollei tosta mun sekavasta sepustuksesta selvinnyt niin ihan kiihdytyskayttoonhan toi setti olis tulossa.

    Toi Devil setti vaikutti aika asialliselta, lahinna ton poksin takia. Ei noissa sarjoissa yleensa taida tommosta progressiivista ohjausta taida olla?

    Kait sita painetta tarttis joku 2 baaria ainakin tunkee etta tommosesta separaatorista mitaan tehoa ulos saa :odroll:
    Tai toisaalta ei kai ton 200 hepan saaminen mitaan hirmusia tommosesta pienestakaan koneesta ihan mahottomia vaadi, suht helpolla noista kuitenkin saa 100 heppasia vapareita.
    Mutta sita aattelin etta sais tommonen setti sitten heti olla sellanen etta se sitten riittaa kun nalka kasvaa tehojen kasvaessa.

    Aqumistin ohjeissa horistaan tosta suuttimen paikasta etta se pitais olla valijaahyn jalkeen, jos sita vetta syotetaan kovin kuuman ilman sekaan niin on mahdollista etta vesi hoyryyntyy(pisaroituu?) ja silloin hyoty koko laitteesta vahenee.
    Mutta toisaalta jos ei ole laikaan tota valijaahya niin aika kuumaa se ilma sillon on joka paikassa, ja ohjeissa suositellaan laittamaan suutin niin pitkalla lapparunkosta kun mahdollista.
    Jotenkin sekavaa horinaa noi ohjeet :odroll:

    Tosta hinnasta oon sita mielta etta jos tommosen toimivan setin saa 2-300e niin ei se mikaa ihan mahoton hinta ole, siis mun mielestani.
    Tommosta 5-700 sarjaa en osta missaan tapauksessa, ennemmin laitan vaikka katetrin ja kusen kaasariin matkalla :eek:

    Mutta aika paljon on muutakin voimisteltavaa ja siihen kun rupee rakentelemaan itte tommosta(kin) niin hyotyyko siita oikeesti mitenkaan.
    Ei se tietankaan huono juttu ole jos tommosessa saastais saddunpari.
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tosta ahtimen ulkopuolle laittamisesta, meilla suoritetaan noitten Wartsilan isojen diisseleitten turbojen pesu tommosella vesiruiskutuksella, perustuu ns. shokkiefektiin.
    Taydella hoyrylla sita ei kuitenkaan saa tehda vaan kuorma pudotetaan ~25% kintaalle ja sitten vesihana auki 30s, noin se kait meni :odroll:
    Painetta tossa systeemissa ei varmaan oo kuin pari baaria, en oikeen tieda kun siina mittarissa on vaan l/h asteikko, mutta normi vesijohdosta se tulee.

    Sita en oo huomannu ikina kysya etta miks ei taydella kuormalla saa tota tehda, onk syyna tasapaino juttu vai liiallinen/akillinen lampotilan vaihtelu :odroll:
    Petri K varmaan tietas ton, jos sattuu tata katteleen???
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Sen veden tehtävä onkin höyrystyä, mutta jos se vesi syötetään ennen kooleria, se pisaroituu sinne koolerin pintaan eikä silloin systeemi pelitä. Ilmiöö sanotaan kastepisteeksi ja lopputulos voi olla nakutusta, männänsulamista, tms.
    Toi yks selitteinen mahdollisimman kauas läppärungosta vähän kummaksuttaa, kun onhan se ihan eri asia onko läppärunko ennen vai jälkeen ahtimen. Että sikäli kai tapauskohtanen juttu.
     

Kerro tästä muillekin!