Vesitilaan hehkut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 17.11.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan näitä ollut ja omissakin volkkareissa on.


    3x100w tms taitaa tosssa noi hehkut napsasta kun ulkoilma tarpeeksi viileä ja muistaakseni 50astetta kun on koneen lämpötila tai enemmän jenkaa niin lähtevät pois.


    Näin pikkupakkasilla nää on eri kätevät. Sisälle tulee äkkiä lämmintä ja kone saavuttaa ton 50 astetta 2-3km kaupunkiajossa ilman esilämmitystä.



    Entä jos ahnehtis ja laittais yhen satsin lisää noita johonkin päin konetta? Vois luulla että vaikka putken pätkä (ei liian lyhyt) mihin nuo voisi istuttaa ja oma ohjaus niille.


    Muutama kysymys:

    Paljonko mahdettaisiin tarvita lisää että olisi hyötyä?

    Jaksaisiko noi olemassa olevat kolme lämmittää pidemmälle jos ne saisi jäämään päälle?


    Miten lie uudemmissa sotkee arvoja koneesaa?


    Helpoin paikka olisi ylävesiletku mutta eikö mahda olla myös tyhmin? Ennen termaria varmaan pitäis saada.



    Miksei näitä vois joku hullu bensakoneeseenkin laittaa lähinnä jos haluaa äkkiä lämmintä.



    Toki ne virtaa vie, mutta laturitkin aika tanakoita jo näissä dieseleissä ja jos ei pätkä ajoa vedä niin ei luulis akun hyytyvän. Nykyinen systeemi seuraa myös tätä eikä niitä laita miten vaan päälle.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos nyt ihan hatusta vetelee, niin pakkasilla lämppäristä otettava teho on kilowatteja. Siinä ei paljon sadat watit tunnu.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi olla juu. Silti ainakin pikkupakkasilla tuntuu nuokin watit jo auttavan paljon tiettyyn pisteeseen asti.
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jossain pakussa muistan nähneeni ihan irto alumiini palikan lämmitys laitteen letkun välissä missä 3 tulppaa, saattoi olla etuveto transiitti. Sellainen olis helppo jälkiasentaa mihin vain.

    Kytkentään kun käyttää lämpökytkimen lisäksi vaikka bilteman jännitettä tunnistavaa akkuerotus relettä niin eivät ole päällä silloin kun laturin tehoa ei ole käytettävissä. Nyky autoissa kun laturit on jo luokkaa 180a niin sehän tekee 12v jännitteellä 2.5KW joten jos siitä puoletkin käyttää lämmittämiseen niin on jo suuri apu, lisäksi laturikaan ei sähköä tee tyhjästä vaan lisää moottorille kuormaa joten siitäkin jää enemmän hukkalämpöä.
     
    VIN M ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kirjoittaako Karpov nyt Volkkarin PTC-vastuksesta?
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Sisälle tulee lämmintä nopeasti koska siellä lämppärissä on sähkövastus ainakin Passateissa. Lämppärin kennon näköinen mutta pienempi 'kenno' joka lämpeää sähköllä.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Termi ei ole tuttu? Volkkarista idea tuli mieleen mutta vähän laajemmin. Hehkutulppien lisäys kun on helpompaa ja halvempaa kuin webasto esimerkiksi.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Minkä ikäsiin tää tuli? Pakosti se vesikin lämpeää kun livedataa seuraamalla kone lämpeää tohon 50 asteeseen suht nopsaan, ja pihasta kun lähtee minuutin tyhjäkäynnin jälkeen on jo 25 astetta vedenlämpö.
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Tais olla -02 tms. Passatti missä ainakin oli kun lämppärin kenno vaihdettiin siihe. Olisko 3BG:hen tullut eli alkaen -97 ->?
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sellanen 3bg mullakin just on. Onkos sille sitten joku sammumislämpötila vai hohkaako aina tukena?


    3bg tuli 01.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö jossain bemareissakin ollu tollasia vastuksia?
     
  12. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Hdi pösö /citikka lämppärin letkuston välissä on kans ollu tollasta hehkutulppa esilämppäri palikkaa...
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Pahvi syylarin eteen ajaa saman asian.

    Eiköhän tollanen PTC-elementti ole joka toisessa nykydieselissä... Ellei "Webasto" tehdasasennuksena.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Muistin väärin tuon 3BG:n. Mietinkin että koskas se 3B olikaan.

    En tunne toimintaa tarkemmin, mutta näin vaan sen kennon lämppärin kennoa vaihtaessa.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pahvi ei tuntunut tähän ainakaan tekevän mitään eroa, vsikka suoraan syylärissä kiinni ja iso.


    Vesihehkun luulis lämmittävän kuitenkin jotain. Tuo vastus tuli itelleni yllätyksenä kun en nykydieselinä pitänyt vielä. Ja sekin mitotettu varmasti niin että kovilla pakkasilla voi haistattaa vitun :D
     

Kerro tästä muillekin!