vetarienlaippoihin pitäis saada uus pulttijako

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Gyrus, 11.10.2006.

  1. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    Eli mikähän firma tekis tuollaista vetarien laippoihin uusien reikien poraamista? (tarkoitus vaihtaa 5x4" to 5x4,5"

    mielellään jossain vaasan lähettyvillä jos löytyy..
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Saahan niitä tehtyä vaikka itekin jos sen verran kädentaitoa sekä sorvi ja pylväskone. Mutta saahan 4" jaolla montaa eri vannettakin jos haluaa. Käytettynä ehkä huonosti mutta uusia kaupasta ainakin rapakon takaa.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mikä tahansa koneistamo, jolla on sorvi ja jakopää. Suosittelisin hommamaan pitkät 1/2" UNF pultit, joissa kierre loppuun asti. Sitte laippaan reiät uudelle jaolle, ja kierteet niihin reikiin, takakautta sitte ruuvaa noi pultit paikalleen lukitteen kanssa. Laippaan nimittäin ei jää just mitään materiaalia ulkopuolelle ton porauksen jälkeen, ni alkuperäisiä krymppistudeja ei kannattane käyttää. Tietty tarvitset ne reiät myös jarrurumpuihin.
     
  4. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    Löytyyköhän jarrurumpuja samankokosia eri jaoille vai onko isommilla jaoilla olevat ollut aina eri jarruilla? (kyseesä dusteri)
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    A-koppasen 8 3/4" perässä on ihan omat jarrunsa ja jarrukilpensä, ei sovi vakiovetareiden kanssa muut. Banjoon sopii jarruhilut musitakin peristä, paitsi ilmeisesti ennen '73 olevista 7 1/4" akseleista, mutta etäisyys vetarin laipasta banjon laippaan on niissä suurempi.
     
  6. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    eli pitää niihinkin sit poratta reiät..
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ne rummun reiäthän ei oo niin kauheen tarkkoja, kun se keskittää kuitenkin rummun siihen akselin keskiklunssiin.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Isojakoisissa vanteissa on keskireikä pikkujakoisia isompi, mutta kyllähän ne vanteet kiinni pysyy ilman keskireiästä keskitystäkin.

    Jos muutostyö on hinnakasta niin kannattanee harkita isojakoisen jälkituotantoakselien hankkimista. Niiden kanssa sopisi sitten muiden koppien leveämmät rummut hiluineen.

    Noita jakoja pystyy koneistamaan myös mm. korkealla pystykaraisella tai vaakakaraisella koneistuskeskuksella, sorvissa jossa on pyörivät työkalut tai säteisporakoneella käyttämällä tarkoituksenmukaista koneistettua poraohjainta.
    Laipassahan on studien lisäksi kolme isompaa "huoltoreikää", eikä uudella jaolla juurikaan jää tavaraa reikien väliin. Jotkut ovat laittaneet Fordin studeja ohuilla urituskannoilla, silloinkin puhutaan vain parin millin seinämistä. No, on em. systeemejä käytetty radalla slicksien kanssa. Vanteenhan pitää paikallaan se kitka mikä syntyy vanteen ja jarrurummun välille.
     
  9. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    alkaa kuulostamaan siltä että ehkä kuitenkin olisi helpompi ja fiksumpi ratkaisu tilata rallye wheels kopiot summitilta.. nuo ovat ainoat mitä olen löytänyt 15 tuumasina 5x4" jaolla..

    pitää vähä miettiä mitä tekee..
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä taas luulen, ettei se oo helpompaa. Toi reikien koneistus ei oo mikään kauheen kaksinen homma, ei pitäis kustantaa kauheesti. Ja sitte vannevalikoimaa riittää aika kivasti.
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    http://store.summitracing.com/egnsearch ... 905696+115

    Onhan tossa muitakin tarjolla. Ite ostin keväällä centerlinen auto dragit kiillotettuna 4" jaolla juurikin dusteriin. Edessä 7" ja takana 8.5" leveet. Mielestäni sopii hyvin autoon mutta ei kaikkien kukkarolle. :rotfl:

    http://www.kiimajarvicruisers.com/karryt/duster2/04.jpg
     
  12. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    ite haluaisin vähän erityyliset vanteet tai sitten nuo rallye wheelsit.. mutta kun kerran oot vanteet hommannut ni saako udella paljonko tuli rahdit? vai miten hommasit vanteet suomeen?
     

Kerro tästä muillekin!