vetolevy hajoo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kasipallo, 30.5.2009.

  1. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ompas kummallinen topiikki..
    siis mitä ihmeen ohjuritappeja.. Mihin ihmeeseen sellaisia tarvitaan ? Foortissa on vaan oliko ne 1/2" pultteja , millä loota ja lohko pysyy kasassa? Sitte turbiinissa kierretapit. Loota vaan paikalleen työntäessä
    katsoo että turbiinin kierteet tulee vetolevystä läpi ja paketti kasaan, pultit ohjaa, ei mitään ohjuri tappeja missään ???
    valaiskaapa mistä tässä oikein on kyse..
     
  2. Rado

    Rado Gearhead

    Teletapit ovat niin mukava keskustelun aihe :).

    Tärkeintä ainakin on se että laatikko on suorassa koneeseen nähden eikä minkäänasteisessa vinkkelissä( tai pääse kääntymään vinkkeliin)
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ai ettei Fordiin kuulu ohjaintappeja? T-malli kenties? :lol:
    Joskus ohjaimet ovat putkimallisia pultin reiän ympärillä, mutta yhteistä niille kaikille on, että ne törröttävät pinnasta ulospäin ja sopivat tiiviisti vastapuolen reikään.
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    omaan galaxieeni (FE428 + Cruise-O-Matic) vaihdettiin vetolevy ja startti 2 viikoa sitten (hamppaat loppu molemmista...) , vierestä katsoin, niin ei mielestäni mitään ohjureita ollut, ca 8 kpl pulttia vaan hoiti keskityksen . Jos tosiaan pultit kireenä ja paikallaan , miten ihmeessä voi olla loota jotenkin eri kulmassa kuin motti ?
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Eivät ne ole keskenään eri kulmassa, mutta eivät välttämättä samassa linjassa, ja se vääntää turbiinia vinoon.
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ahaa, sii pelkät pultit mahdolistavat motin / lootan tasojen ollessa kohdakkain hienoisen sivuttaisen asennuksen.. ilmeisesti pultin reijä sitten hieman liian isot... .
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niin, kampiakselin suuntainen sen keskipisteen kautta kulkeva suora ja vaihdelaatikon akseleiden kanssa yhdensuuntaiset, niiden keskipisteiden kautta kulkevat suorat eivät ole yhteneväiset, jos asia näin yksikertaistamalla ilmaistaan :rotfl:
     
  8. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    hyh hyh kun on kapula.meni aamu seittemään.pitäs lähtee remppaamaan :rotfl: pitää parin päivän päästä ilmotella vieläkö sit vetolevy pysyy ehjänä
     
  9. SC 285

    SC 285 1st gear

    Miten näinkin yksinkertaisesta aiheesta voi tehdä näin hankalan... :eek:
     
  10. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    oljyt tuli ulos etupäästä ja vetolevy on taas halki kahesta kohtaa :rotfl: kesti kaks viikkoo.oiskohan koppa kiero
     
  11. choptop70

    choptop70 3rd gear

    mulla oli kans sama ongelma (273+904) ne ohjurit pitää olla tiukat koneeseen ja laatikkoon, muuten meni vetolevyjä ja turbiinin kauloja.
    halkaisija oli muistaakseni 12,7mm.
    ite tein vanhan iskarin varresta. nyt kestäny jo monta vuotta
     
  12. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    kyllä ne vasaralla meni lohkoon ainaski ei käsin
     
  13. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ei se ameriikan insinööri oo huvikseen niitä ohjureita sinne suunnitellu. Aika fakiiri saa olla joka vetää laatikon linjaan kampuraan nähden ilman näitä ohjureita. Pulttien reiäthän tehdään koneenrakennuksessa tarkoituksella jopa toista milliä liian väljäksi sen takia , että pulttien asennus onnistuisi vaikka reikien paikoitus olisi hieman pielessä. Myöskin on erittäin harvinaista, että pultin varren ois tarkotus kantaa leikkaavaa voimaa eli sitä, että se reiän reuna pönkäis pultin vartta vasten.

    Vetolevyn kannalta tuo kampiakselin ja vaihdelaatikon sisään menon epäkeskeisyys on pahin mahdollinen tilanne koska juurikin tähän suuntaan ne levyt ei jousta murtumatta käytännössä yhtään.
     
  14. Piru

    Piru 1st gear

    Missä kunnossa se turbiininkaulan hela on, siellä lootan etupäässä? Ostin kerrattain moparin laatikon joka oli kuulemma särkenyt vetolevyjä, siitä oli tuo hela ihan p*skana. Vaihdoin helan ennen paikalleen asennusta ja mulla ei ollut lootan/vetolevyjen kans mitään ongelmia.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei nuo ohjaintappien reiätkään oo aina oikeissa paikoissa. Sitä varten on esimerkiks mopar performanceltakin saatavana offset ohjaintappeja. Ne on lähinnä manuaaleille oleellisempia, mut on ollut tapauksia joissa automaattikin on tarvinut "keskittää" noilla kun on romua hajoillut.
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    nyt alkaa kyllä tuntua , että tosiaan mopareissa on voimaa enemmän kun muissa, siksi hajoava ? :eek:

    voortin laiskaa tekniikkaa vaan tilalle. :lol:
     
  17. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    helaki tuli pumppaan uus
     
  18. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    juu elikkäs nyt on kaks eri kuorta jolla vois rueta kattoo tota keskitystä.eli onko minkälaisii konsteja tähän keskitykseen
     

Kerro tästä muillekin!