Vetolevyn kiristys sekä koneen ja laatikon yhdistäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja dumb, 3.7.2005.

  1. dumb

    dumb Gearhead

    Noniin, pikaista apua että kuinka tiukkaan pitäisi vetää vetolevy kiinni kampiakselin päähän? Kone on Fordin pikku kuutonen+FOM.

    Ja sitten moottorin ja laatikon yhdistäminen; onko siinä mitään sen kummempaa kuin että turbiini laatikkoon kiinni ja sitten vaan heivataan ne kiinni toisiinsa, kiristetään turbiini vetolevyyn ja laatikko moottoriin?

    Sen verran tuohon vielä lisäksi että laatikko on sama mikä tuon moottorin perässä olikin, turbiini ja vetolevy on otettu toisesta samanlaisesta. ongelma? turbiinissa on sisällä varmaan aika kauan lillunutta öljyä, pitäisikö saada pois? ajattelin vaihtaa öljyt sekä suodattimen sitten kun tekniikka on autossa kiinni ja käyntikunnossa.
     
  2. timppa

    timppa Gearhead

    Voit imasta turbiinista vanhat kurat pois mutta täytä puhtaalla öljyllä ennen asennusta. Öljyt lähtee nopeammin kiertoon eivätkä vaahdotu.

    Vetolevy kun on paikallaan, niin turbiini-laatikko paketti paikalleen. Ensin laatikko kiinni koneeseen, sitten vasta turbiini vetolevyyn. Näin vältytään öljypumppuvaurioilta ja vetolevyn vääntymiseltä. Turbiini-vetolevy pultteihin kierrelukitetta niin eivät aukea oma-alotteisesti. Ja laatikkoon uudet etu ja takastefat.

    Viisaammat kertoo momentteja.
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos turbiinissa on oikeen paskoo, eli laatikko palanut ja sontaa liikkeella niin kannattaa huuhdella kunnolla. Poraa esim.5mm reika ulkokehalle ja kaada turbiiniin petroolia tai naftaa ja lita sorviin HILJAA pyorimaan. Luonnollisesti teippia reijan paalle ja joku riapu kaulan reikaan et pysyy mehut sisalla. Tarttee olla helevetin varovainen reikaa poratessa et ei vetase teralla sisuskaluisiin ja ettei mee poraus lastuja sisalle. Anna pyorii 1/2 tuntii ja paasta mehut poijes ja jos on suttusta niin sitten uudestaan niin kauan et tulee puhdasta ulos. Sitten Tigilla reika umpeen, migista voi lentaa palleroita sisalle. En usko et tartee ruuvilukitetta jos pistaa oikeeseen momenttiin, jos tarttee joskus aukasta niin voi tulla onkelmii jos on lukitteet valissa.
     
  4. dumb

    dumb Gearhead

    laatikko josta uusi turbaani on ei oo palanut vaan iha täysin pelikuntoinen.

    Vedin vetolevyn 85 Ft-lbs, eiköhän se riitä. en laittanu lukitteita.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mahtakohan turbaanissa olla valmiiks tyhjennys proppu??
    Jos on ni se ni sit on vetolevyski reikä proppuu varten
    (kiinnitysreikien lisäks) siis ne kohakkain!
     
  6. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Tota poraamista ja turbiinin tyhjennystä on näkynyt ainakin
    tehdaskorjattujen laitteiden kanssa. Niissä on ollut venekäyttöön
    tarkoitetulla (vedenpitävällä) pop-niitillä suljettuna ko. reikä.
    Ei siis tarvi hitsailla näemmä...
     
  7. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Ja asentaessa kannattaa varmistaa parikertaa, että turbiinin öljypumpun hahlo varmasti on kohdallaan, ennekuin vetäsee lootan ja koneen nippuun.

    nim: vetolevyn vinouttanyt hosuja.. :oops: :oops:
     
  8. ripe

    ripe 1st gear

    Kannattas koittaa että turbiini pyörii. Kääntää muutaman asteen edes takasin ennenkuin vääntää vyötärön pultit kiinni asti.

    Mm. Mersun turbiini pitää olla määrätyssä kohdassa moottoriin nähden. Muuten turbiini pohjaa vetolevyyn, vaikka turbiini oliskin paikallaan. Tosin sillä pääsee kotio vaikka turbiinin pultit menis poikki. Kokemusta on.
     

Kerro tästä muillekin!