Vetopainoja ei otteessa

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja oceanic7, 3.6.2020.

  1. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Harkitsen henkilöauto-mallisen mutta jeeppimäisen vanhemman takavetojenkin ostoa mutta kyseisessä unelmieni kohteessa ei ole otteessa ilmoitettu vetopainoja. Tarvin koukun autoon ehdottomasti ja mielellään yli 1500kg painoilla.Muistaako joku miten ne painot menee tai määritetään? Kävin konttorilla mutta siellä ei osattu juurikaan auttaa, sitten soitin Trafiin ja he taas sanoivat että ne pitäisi itse käydä laitattamassa konttorilla, että kyllä insinöörit sitten ne painot määrittävät? Sitten kysyin että mitä The Police tekee tienpäällä jos laahaan lavetilla parin tonnin lankkulastia jenkkini koukun jatkeena? No tähän veikkasivat että ei ne varmaan sakkoa ihan heti lyö käteen. Että onko jollakin kokemusta?
     
  2. toyopet

    toyopet Gearhead

    Olikos se hlö-autolla jarrullista omamassan verran ja pakussa kokonaismassan verran, nelikkopakussa 1,5 kertaa kokonaismassa.

    Edit: varmaan jollain ohjekirjalla pystyy näyttämään toteen, jos on jotain muuta. Esim. XJ jeepissä 2500kg.
     
  3. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Kysyin konttorilta että voisiko ne mennä sen omamassan mukaan mutta vastauksesta ymmärsin että näin on ehkä joskus tehty mutta ei tietoa nykykäytännöstä. Auto on takaveto mopsi vuodelta -85 mutta ei taida olla mikään trailering package.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mä oon tuota joskus konttorilta kysynyt. 1988 F-150 harmaatuontiin ei painoja ole merkitty, joten 2700kg. Se on mukava luku, kun se on aika yleinen kokonaispaino vuokraamojen autotrailereissa.

    Kirjan mukaan saman vehkeen vetokyky ei kaksinen ole, eli tehdas laittaa kaavaan koneen koon ja perävälityksen ja ...
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja (vanhemmat ajoneuvot), eivätkä tiedot selviä rekisteriotteesta, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti:

    • jarruton perävaunu: suurin sallittu vetomassa on puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750kg
    • jarrullinen perävaunu: suurin sallittu vetomassa on sama, kuin vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500kg. Jo vetoauto on maastohenkilö- tai pakettiauto, voi perävaunun massa olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500kg.
     
    Kylmit, isalmela, toyopet ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Tänks mään, tuota juuri etsin!
     
  7. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mäkin ehdottomasti EN haluais vetopainoja otteeseen jos sopivan ikänen veturi kyseessä..
     
  8. spike

    spike 3rd gear

    Milloin noi vetopainot tuli otteeseen? Joskus ollut vm93 vani ja sillä ei saanut vetää kuin muistaakseni 1600 kg jarrullista kärryä. Jos hankkis vanhemman millä ei olis noita otteessa niin sais vetää aika paljon isompaa kärryä?
     
  9. kuutio

    kuutio Gearhead

    No mun subbe-95 ja siitä outo tapaus ettei siinä ollu koskaan ollukaan koukkua mulle tullessaan.
    Laitoin tehdasvalmisteisen ruåttalaisen koukun kun en halunnu sitä yleensä kolisevaa jenkki versioo
    "Unohdin" käydä koukun katsastamassa kun ei kuulemma ollu kuorkkina pakko..
    on kiskottu mitä on tarvinnu
     
  10. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ja pari kertaa on ratahenkilöstö liputtanu sivuun eikä oo koukkua tai otteita ihmetelty

    kun kortissa riittää kirjaimet ja riittävän asiallisen näkönen kuormansidonta niin "Hyvää matkaa mutta mee varovasti..." :D:D
     
    passerby tykkää tästä.
  11. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    juurikin näin.

    pitäis ymmärtää se asia, että ne vetopainot määräytyvät auton kokonaismassan mukaan (kuten mietmi kirjoitti), mutta jos jostain syystä on rajoitettu painoja alemmas tästä kaavasta, ne on kirjattu otteeseen.

    edit: ja yleensä nykyautoissa on, koska painavat paljon eli sais vetää isoja kärryjä, mutta eivät kestä sitä - esim vaihdelaatikot. Siksi valmistajat laittavat painorajoituksia alaspäin,että pesevät kätensä jos joku hajottaa takuuaikana autonsa liian ison kärryn kanssa.
     
  12. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 1st gear

    Noh minun neliveto kevyt K-A:lla ei saa sen rekisteröineen katsastusjumalan mielestä vetää kuin 2200kg.
    Muiden jumalhenkilöiden mielestä ko tekstiä ei voi poistaa eikä muuttaa ilman valmistajan todistusta jota ei ole olemassa.
    Saas nähä millon pitää lähtä oikeuteen kinastelemaan asiasta, onneksi ei ole pysäytetty isokärry perässä..
     
  13. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Mulla oli jokusrn vuoden ajan Mitsun L200 98 vuodelta. Näissä on yllättävän heikot vetopainot mitä muilta olen kuullut. Jarrutontakaan kärryä ei olisi saanut 750 kg painoisena vetää. Mun autossa vaan ei otteeseen ollut merkitty vetopainoja ollenkaan, joten tuli vedettyä tuon vanhan laskentakaavan mukaisilla painoilla. Koukku autossa oli ollut uudesta, mutta auto oli uutena myyty Ruotsissa.
     
  14. xp

    xp Gearhead

    80 luvun loppupuolen Hiacella saa suomalaisten tyyppitietojen mukaan vetää 400 kg jarrutonta ja 1400 kg jarrullista! Ja nuo tyyppitiedot perustuvat valmistajan ilmoitukseen. Se että niitä ei ole otteeseen merkitty ei tarkoita että ne eivät ole voimassa. Käytännössä niistä ei sakkoa tule kun niitä ei kukaan tiedä.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Tommosella Hiacella on suomalainen tyyppikatsastustodistus ja siellä on tiedot. Mut yksittäistuodulla ei ole muuta kuin esim rekisteriotteessa ”Vapautettu tyyppikatsastuksesta ark luvalla xxx/yy”. Siitä on aika pitkä matka selvittää mikä oli valmistajan sallima vetopaino tai oliko sitä lainkaan määritelty.
     
  16. xp

    xp Gearhead

    Matka on pitkä ja selvittämättä jää, mutta fakta on että valmistajan määrittämiä massoja on olemassa vaikka niitä ei otteella näy.
     
  17. toyopet

    toyopet Gearhead

    Eilen joutessani nettiautosta otin muutaman chevy vanin rekkarit, millä katsoin noita vetomassoja, niin 1600-1900kg välillä oli samanlaisilla dsl-vaneilla trafin tiedoissa jarrulliset vetomassat.
    Siis ihan arpomalla vissiin laitettu.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Fordiumissa painot vaihtelevat mm perävälityksen funktiona, joten niitä voi olla todella monenmoisia.
     
  19. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ja amerikkalaisetkin tunnetusti varovaisia kuluttajansuojan kanssa.. autotehtaalle turvallisinta ilmoittaa vetopainotkin alakanttiin
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    En tiedä miten ne vetopainot oikein määräytyvät nykyään, joskus kysyin huvikseen konttorilta asiaa, vaikkei pikkarissa ole edes vetokoukkua.

    Inssi katsoi -89 Sportside:n oven pielestä löytyykö tehtaan tarraa vetopainoista, ei ollut ( koska ei ole trailerin vetopakettia).
    Tuumasi sitten että se on max. 650kg jarrutonta ja omapainon verran jarrullista eli max. 1900kg.

    Toisessa 1991 C1500 Fleetside: ssa on muistaakseni otteessa merkitty vetopainoiksi 2000kg jarrullista ja 750kg jarrutonta.

    Käyttis V70:ssa on samat eli 2000kg/750kg...kaikki on niin suhteellista.

    Painavin omapainoltaan autoista on Sportside 1900 kg (todellisuudessa varmaan n.1820kg), sitten Volvo 1815kg ja kevyin on Fleetside 1760kg...vetokykyisin on varmastikin Volvo.

    Lisättäköön vielä että yhdelläkään noista en lähtisi vetämään tuota max. 1900 - 2000kg kärryä ainakaan pitempää matkaa.
    Pikkareista leviäisi melko varmasti Th700-laatikot, enkä tuon Volvon 6-vaihteisen automaatinkaan kestävyyttä koittelisi kovin mielelläni edes öljyn lisäjäähyllä.
     
    Muokattu: 9.7.2020 klo 16:00

Kerro tästä muillekin!