Vettä kannesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lyhkäne, 15.9.2004.

  1. Lyhkäne

    Lyhkäne 1st gear

    Mitäs kaikkea saa taas korjata, kun ykkössylinterin tulpanreijästä (tulpan ja kierteen välistä) ja pakoaukosta (laipan alta) vuotaa ilmiselvää vettä.......? :eek:

    Kone käynnisty ja kävi normaalisti kuukauden ulkonaseisonnan jälkeen, mutta sammutuksen jälkeen olin ainakin tekevinäni kyseisen havainnon. Onko edes mahdollista? :cry: :x :-?
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Riippunee koneesta :-? Pilkunnusijana toteaisin, että havaintosi ei voi pitää paikkaansa, jos kyseessä on VW typ 1:sen tai typ 2:sen kone :rotfl:

    Kyselyihin vastaamista helpottaa , kun kerrot mikä masiina on kyseessä :soosoo: Eli onko kone Mossen lättäpäänelonen vai
    sbc..

    Kai jossain mosissa vesitila tulee lähelle tulpanreikää.. Jos kansi halkeaa sitten tuplpan tienoilta, niin kai se vesi siitä voi liruta.. Siis jos kone ei ole ilmajäähdytteinen..
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja joissakin mopseissa pakosarjan pultteja menee vesitiloihin, jos siellä on vuotoa saatta se valua ja näyttää mm. tollasilta oireilta. Voihan siinä tietty olla kansipahvikin särki.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aika erikoista olisi, jos tulpan ja sen kierteen välistä vuotaisi vettä? Edellyttäisi varmaankin todella erikoista, muttei tietenkään mahdotonta halkeamaa kannessa.

    Toi on sen sijaan ihan totta, että esimerkiksi isolohko Moparissa pakosarjan pinnapultit menee vesitilaan ja ne voi alkaa vuotamaankin, vaikka harvinaista se on. Yleensä on kyllä niinpäin, että ne sittaantuu niin kiinni, ettei niitä saa irti enää kun menee purkaessa poikki.

    Yhteen 383 tuli vaihdettua pakosarjan pulteiksi Volvo kuormuridieselin vesisarjan pultit, kun oli sama kierre ja sillähän lakkasi vuodot, mutta olisi varmaan onnistunut ihan vaan liimaamallakin.
     
  5. Lyhkäne

    Lyhkäne 1st gear

    Joo. Kyseessä on MoParin isolohko. Diagnoosi suoritettiin hämärässä ja kauhian hatutuksen alaisena, joten varmuudesta en mene sanomaan, mitään. Täytyy purkaa kansi, jos kelit sallii...

    Veden valuminen pakosarjan pultinreijistä on mahdollista, sehän voi sieltä valua kannen pintaa alas ja sit näyttää siltä, kun tulisi myös tulpanreijästä...?

    Mutta mikäs tuollaista sitten aiheuttaa? Että kannet halkeaa "itsestään"?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kansihan ei oikeastaan halkea itsekseen, ei ainakaan silloin kun moottoria ei käytetä koska silloin sen pitäisi jäätyä ja sitä varten taas on koneessa glykolit ja vesiproputkin hätävarjeluna. Pitäis olla aikalailla pakkastakin, eihän ne pelkällä hallalla voi jäätyä.

    Voihan tietysti olla, että just tuossa koneessa olisi sellainen kananhammas, että on tehtaalla tullut valuvikaisena, joka on jättänyt niin ohuen materiaalin, ettei enää ole kestänyt rasitusta ja normaalia syöpymistä, onhan ne kumminkin 20 - 30 vuotta vanhoja osia...

    Mutta uskoisin, että vesi tosiaan tulee pakosarjan pultista. Jospa päivänvalo ja vähempi hatutus toisivat tämän ees vähän mukavamman diagnoosin?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Useestihan jos noissa on peltisarjat käytössä, on studit kannesta poistettu ja korvattu pulteilla. Jos ei pulteissa ole käytetty RTV:tä tai muuta tiivistemömmöä kierteissä , niin vuotaa lähes varmasti. Jos kyseessä on tehdasrautakannet, niin mitenkään tavattoman harvinaista ei oo niiden halkeaminenkaan ulommaisen pulttirivin yläpuolelta vaakatasossa just noilta seutuvilta. Kutienkin huomattavasti epätodennäköisempää kun toi pulttien vuotaminen. Mitens, kun muisti pätkii, onko noissa "pakkasproppuja" pako laipan puolellla NEhän voi myös olla ruostuneet puhki ja vuotaa?
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Kone käynnisty ja kävi normaalisti kuukauden ulkonaseisonnan jälkeen, mutta sammutuksen jälkeen olin ainakin tekevinäni kyseisen havainnon."


    Katso vielä ettei ollut jotain kondenssivettä tai jotain sadevettä esimerkiksi. Tuli vaan mieleen jos on seissyt kuukauden ja olet vain hieman käyttänyt konetta.

    Olisi aika turhaa puuhaa purkaa kone tuon takia :odroll:
     
  9. Lyhkäne

    Lyhkäne 1st gear

    Kiitoksia kaikille vinkeistä. Täytyy ristiä sormet ja tutkia tosiaankin viikonloppuna tarkemmin. Ottaa viä yksi kappale ford- hemmoja avuksi...

    Pakkaspropuista tekisi mieli sanoa jotain, mutta sensuuri iskisi varmasti... 8) Nehän on helpointa vaihtaa kenttäolosuhteissa.... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!