Vetyauto tulee oletko valmis?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HuutokoskenHerttua68, 20.2.2010.

  1. Miuge

    Miuge 1st gear

    Re: .

    Saa olla kyllä tosi helposti vaihdettavia,kun nyt riittää,että pysähtyy Rovaniemi Helsinki välillä kerran tankille ja kahville.Sähköautolla yli 10 kertaa akunvaihto ja kahvi,niin meneehän tuossa jo mahaki pask@ksi.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: .

    Ei sitä kuulkaa yksityisautolla ajella Etelä-Suomesta Lappiin, joukkoliikenne on olemassa ja sitä kehitetään. Ja ylipäätään tuollainen joutavanpäiväinen ajelu tullaan kieltämään.
     
  3. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ei kai ihan noin suurelta osin ole vetyä tämä kaikkeus.

    miun käsittääkseni on melko hintavaa tuottaa sitä vetyä.. vai olisko tässä ainesta työllistämisprojektiksi, syrjäytyneet ja eläkeläiset poimimaan vetyä?

    tartuin siihen "ekolookisesti"-sanaasi..
     
  4. Miuge

    Miuge 1st gear

    Se oli tahalla kirjoitettu sillai hölömösti :lol:
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Miksi siitä vedystä niin kovasti haaveillaan kun biokaasu on jo täällä? Se on puhtaampaa, se ei ole niin vaarallista kuin bensa tai vety, muutossarjoja autoihin saa jo kaupasta ja biokaasua saa tehtyä jätteistä ottamalla talteen metaania jota tällä hetkellä pääsee ilmakehään koko ajan tonneittain.
    Puuttuu päättäjiltä vaan munat ilmoittaa että nyt biokaasun jakeluverkostoa rakentamaan ja heti!
    :-?
    - Jani -
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Re: .

    En mä vaan tiä :rotfl: Mä pysyn näissä tislatuissa tuotteissa :rotfl:
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: .

    http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinki ... s_801.html
     
  8. EVO X

    EVO X Gearhead

    Ottakaahan huomioon että akkuteknologia kehittyy vaikka se hidasta onkin. Jos tällähetkellä jo kokeiluasteella oleva Ultracapasitori akku saadaan stabiloitua kuluttajaturvalliseksi, se mahdollistaa nykyisten sähköautojen ison akkupaketin jolla ajaa n.200km pienentämisen n. 20kg, tai koon pysyessä samana käyttösäteen kasvaessa 1500km:iin latauksen tullessa 80% täyteen puolessa tunnissa..

    Luulis pääsevän Helsingistä Rovaniemelle ja vaikka takas jos malttaa käydä kusella välillä että saa vähän lisää virtaa..

    Tottakai tämä kaikki on spekulaatiota, mutta hyvä että on mahdollisuuksia.

    Kaikkein hienointa tässä käyttövoiman muutoksessa on se että päästään auton muotoilussa polkemasta suota, kun ei ole enää polttomoottorin aiehuttamia rajoitteita. Vai väittääkö joku että 50-luvun jälkeen ootte nähneet jotakin uutta autojen päämuodoissa. Nykyään vain hinkataan detaljeja ja kaikki näyttää samalle paskalle.

    Ne jotka nyt haluaa ajaa sillä kasilla kesät talvet tappiin saakka, niin senkus ajakoot, mulle riittää kesäajot.
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Saako ne sen hiilenkin myytyä?
    Jos ei, niin tulee se hiilijälki vedyllekkin. :rotfl:
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ainakin tuulivoima tarvitsee jonkinlaista varastointiratkaisua ylikapasiteetin varastoimiseen.
    Tuossa yksi ratkaisu siihen joka toimii mikäli kaikki eivät autoile samaan aikaan:
    http://www.tekniikkatalous.fi/tk/article377556.ece
    :odroll:
    - Jani -
     
  11. Miuge

    Miuge 1st gear

    Tuo onki tosi hyvä juttu!Mahtavaa,kun auto on ollu kokopäivän roikassa ja sit,kun pitäis lähtiä,niin sähkölaitos on lainannu virrat omaan käyttöön.Odottele taas 8 tuntia,niin pääset ehkä lähteen.Ei koskaan lähdön hetkellä tiedä minkä verran akuissa on varausta.Jos kerran noissa sähköautoissa on tulevaisuus,niin miksei missään muualla Euroopassa vouhoteta niistä samallalailla?Mä voin kertoa!Suomen valtio omistaa Fortumista yli puolet ja samalla fortum vähän rahottelee noita hallituksen pellejen vaalikampanjoita.Onko Suomalaisten pakko olla ensimmäisinä siirtymässä sähköautoiluun ja kärsiä kaikki lastentaudit?Voipahan muut sitten myöhemmin taas nauraa,että ei tehdä sit niinku suomalaiset!Kaikki tämä p_ska tulee kuiten meidän kansalaisten maksettavaksi!
     
  12. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    Eiköhän suomi oo jo jälkijunassa tossa sähköautotsydeemissä..muualla maailmassa niillä on menty jo pitkään,suomessa toi verotus taitaa ryssiä tämänkin homman.

    Sähköautobisnes rupee olemaan isoa maailmalla,mm. BorgWarner ja iso lauma muita vastaavia firmoja vääntää liukuhihnalta tasauspyörästöjä,sähkömoottorilla vaffistettuja vaihdelaatikoita ym. noihin sähköautomuunnoksiin ja litiumakkutehtaita syntyy kun sieniä sateella.

    Jenkkilässä paatuneimmatkin punaniskat asentelee kardaanin ja lootan väliin 30-40kw sähkömoottoreita,lavan alle kaljakorillinen superkondensaattoreita tai akkupaketti jotka latautuu ajaessa/jarruttaessa ja avustaa liikkeellelähdössä ja aina 40mph asti.ja taas menee vähemmän soppaa.

    voihan se olla vaikeeta päästä sinne rovaniemelle helsingista ainakin vielä sähköautolla ilman latausta,mutta oikeesti,kuinka usein päivittäinen ajomatka ylittää 150km,ja jos ylittää niin tietenkin auto sit sen mukaan.

    eikä tässä mee varmaan montaa vuotta kun summitin luettelosta saa kattella viriviripalikkaa sähköautoihin ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=1Fmy4tWvr8c

    toi white zombie on aina yhtä viihdyttävä..
     
  13. Tarkennus

    Heippa kailkille.

    Kivasti on keskustelua virinnyt. Mutta pieni tarkennus on paikallaan.
    Tässä autossa vetykaasua poltetaan polttomoottorissa.
    On totta että nykyään vedy valmistaminen kuluttaa liikaa energiaa.
    Mutta miettikää vaikka seuraavaa kun puhutte vetyinfrasta.

    Jokaisessa kodissa on tuulivoimala ja aurinkopaneelit, jotka tuottavat sähköä. Silloin kun kulutus on tuottoa pienempää käytetään ylijäämä sähkö vedyn erottamiseen vedestä. Näin ollen "hiilijalanjälki" pienenee huomattavasti. Näin tuotettua vetykaasua voi käyttää vaikka myös siinä polttokennossa. Tai tankata auton tankkiin ja hurauttaa töihin, kauppaan, minne toimintasäde riittää.

    Tai sitten varustetaan nykyään kylmenevät polttoaineenjakelupisteet järeämmällä laitteistolla ja tuotetaan hieman enemmän sitä vetykaasua auton tankkiin pumpattavaksi.
    HH
     
  14. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    polttomoottorin hyötysuhde on pikkasen yli 20%,sähkömoottorin 70-80% ei muuta ku vety sähköks ja taas mennään lujempaa ;)
     
  15. tonitt11

    tonitt11 1st gear

    tohon vety autoiluun oli juttua top gearissa hondalla tulossa polttokenno auto kokeilussa californiassa tällä hetkellä ja tankillisella pääsi 480km etiäpäin :D .
    sekä lupasi hondan johto että ei maksa vety enempää kuin bensa nyt jenkeissä sekä hinta autolle accordin luokkaa.
     
  16. Noo, sähköautoa olin tekemässä jo 20 vuotta sitten...eikä aika ole paljon valmiimpaa nytkään. Kaikki aikanaan.
    Olisi kait pitänyt ottaa V8 koneinen lähtökohdaksi. Kaikki aikanaan.
    Minua kiinnostaa tässä projektissa autourheilun päästöjen vähentäminen. Minulle rata-autoilu on parasta mitä voi tehdä "housut jalassa".
    HH
     
  17. Miuge

    Miuge 1st gear

    Oli tosi vakavasti otettava.Jätkä puhuu datsunista muskeliautona ja sähkömoottorista isolohkon tehoilla... Tuossa oli varmaan yli 200 kw!?Sen verran nyt kuitenkin suurimmassa osassa 454:ssa on!Virtakin riitti neljään vetoon ja kulki korkeita 11:a auto paino varmaan alle 800 kg.Eipä oikeen vakuuta toi sähkövoima.Toi sähköauto tekniikka ei ole kehittyny vielä tarpeeksi ja mun mielestä ei ole kovin ajankohtasta niistä vouhottaa.Sen sijaan vaihtoehtosia polttoaineita yms.Kehiin,niin voidaan saada jo olemassa olevasta kalustostosta PIENIN muutoksin pienemmän hiilijalanjäljen jättäviä.Joudunhan mä nytkin pysähtyyn tankille,kun ajelen rovaniemeltä helsinkiin,mutta vain kerran.MAX puoli tuntia menee Kahveineen ja kusella käynteineen.Tämän hetkisellä sähköautolla pitäis pysähtyä 150km välein yli 6tuntia kerrallaan...ei stana pojat vetele ja sit mun vielä pitäis lompsia pankkiin hakemaan lainaa tuollasta autoa varten,millä ei tee mitään ja pitää kuitenki olla auto millä voi tehdä pitemmät matkat.Kyllä saa mun puolesta sähköautoilut jäädä.Toi hondan polttokenno auto on ainut järkevä "Sähköauto" mitä markkinoilla tällä hetkellä on,vaikka ei tuokaan mikään älyttömän suorituskykyinen ole.Ei muutakun vetyä kehiin,vaikka sitte polttomoottoriin.Noi Ristoreippaan edellä mainitsemat jututkin,kun liittyy hypriditekniikkaan eikä puhtaaseen sähköautoiluun.Ilmasto talkoot on meidän kaikkien asia,mut mä en ole talkoissa missä mennään perse edellä puuhun.ELI ISO EI SÄHKÖAUTOILLE.esimerkiksi tuollasen biopolttoainetta polttavan hypridin mä kyllä hyväksyn,mutta en pelkkien akkujen varassa toimivaa kikotinta.
     
  18. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Epäilisin että 98% bensalla ja diisselillä, etanolin sekoittaminen bensaan on varmaan jo lopetettu liian kalliina ja epäekologisena. Loput 2% sit maakaasua ja sähköä.

    Ei olis enää räkreis parasta paikanpäällä jo kaikki kiihdytysvehkeet pitäis tollasta ääntä :poff:
     
  19. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    http://www.youtube.com/watch?v=1Fmy4tWvr8c

    toi white zombie on aina yhtä viihdyttävä..[/quote]

    Oli tosi vakavasti otettava.Jätkä puhuu datsunista muskeliautona

    kuka tässä muskeliautoista on puhunut?sanoin että viihdyttävä.


    saat odottaa melko kauan polttokennoautoa, noita hondia tehdään 3vuoden aikana 200kpl..tai se olis tavoite..ja hinta??

    juu ei ne täyssähkövehkeet edelleenkään pääse sinne hki-rovaniemi yhellä latauksella,mutta tollasen 20-60kmkilsan työmatka-ajoon se olis hyvä ratkaisu siinä vaiheessa kun akkupaketti maksaa 3000e ja bensa 2,50e litra.ja eiköhän sekin hetki vielä tuu.

    nykyhinnoilla ei kertakaikkiaan kykene ajamaan -60 luvun jenkillä päivittäisiä ajoja,ei kestä lompsa.
    tai voihan se olla että oon vaan köyhä.

    ja jos noi ajot ajaa jollain kiinalaisella nipsuttimella tai hojotalla niin mulle on yks hailee käykö se täyssähköllä,muulin peräkaasuilla tai vaikka tärpätillä..ei mitään väliä kun vaan halvalla pääsee..
     
  20. malonari

    malonari 1st gear

    Näkisin pelkän sähköauton yhtä onnistuneena välimalli paskaratkaisuna
    kun energiasäästölampunkin , eli väkisin keksittyä shittiä . Ikäviä käyttää
    saastuttaa pirusti kun tunnit on tullut täyteen (litiunakku vuoret , lamppujen
    elohopeat )
    Eli kannatus menee vaihtoehto polttoaineelle/lisä polttoaineelle . Öljy ei ole
    loppumassa , että aikaa on keksiä hyviä ratkaisuja vedyn käytölle , voi
    tulla vielä aika jolloin ölppä on vaan voitelu aine ja bensaa yritetään
    väkisin myydä tai sen poltto on kielletty :poff:

    Pitää muistaa sekin ettei varmasti olla vielä tehty/keksitty kaikkea kitkan
    vähentämiseksi ja sitä kautta taloudellisimpiin ratkaisuihin päästy . On
    vielä paljon uusia autoja jotka painaa paljon , turvallisuutensa vuoksi
    mutta sähköautot miellettäisi keveiksi ja turvattomiksi , akkujen painoa
    lukuunottamatta.
    Kolareissa ekokemi paikalle putsaamaan jäljet :poff: :wc:
     

Kerro tästä muillekin!