Vielä museokatsastuksen vaatimuksista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Batman, 12.12.2002.

  1. Batman

    Batman Gearhead

    Luin tossa noita aikasempia ma-kats. juttuja, ja kun on eka museoprojekti vasta työn alla ois vähän kysymyksiä. Eli onks renkaillakin tosiaan jotain muitakin vaatimuksia kuin koko? esim. kuviointi tms. Projektina on
    Fiat X 1/9 -78, eli eiköhän siinä oo jo tehtaalta ollu aika nykyaikaset kumit.
    Ja itte tarkastuksesta sen verran, et jos mä kutsun tarkastajan kattoon autoa ennen ku se on ihan valmis, ni antaaks se mulle jonkun tarkan vikalista, mitä kohtia vielä pitää laittaa?
     
  2. vet77

    vet77 Gearhead

    Riippuu varmaan jonkinverran paikasta.
    Täällä paikallinen Satakunnan Mobilistit
    ainakin katsoi auton ennen varsinaista museokatsastusta ja vieläpä veloituksestta!
    Tosin se tapahtui "paikan päällä" ,ei kotiin kutsuttuna. Vaatimukset tuntuvat (oma mielipide) vähän tapauskohtaisilta...
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, täällä ainakin tarkastaja tuli kattomaan kotiin kunhan vähän soviteltiin siten että sillä oli muutakin asiaa meillepäin. Auton nähtyään se tosin päätti tehdä tarkastuksenkin saman tien :smile:
    Kysy paikalliselat tarkastajalta, luulisi bensarahat maksamalla tulevan, sehän voi olla ihan epävirallinen käynti ilman mitään muodollisuuksia. Puutelistan voit varmaan kirjoitaa itse?
    Renkaat pitää olla alkuperäisen kokoiset, tuollaiseen tuskin kelpaa rättirenkaat tai valkosivut?
     
  4. vw79

    vw79 3rd gear

    täällä kainuunkorvessa museokatsastus perseestä. lähimmät tarkastajat oulussa tai kuopiossa eli noin 200kmn päässä

    kajaaninukot ei enää tarkista-jotain maksupolitiikka sahkin ja tarkastajien välillä.
     
  5. dart

    dart Gearhead

    mitenkä museokatsastajat suhtautuu ei alkuperäiseen sisustaan mikä on hyvässä kunnossa ja tehty yli 25 vuotta sitten.
    omasta mielestä siinä on paljon enemmän "historiallista arvoa" kuin jossain uustuotanto plyysissä
     
  6. Tomppade

    Tomppade 1st gear

    No täällä päin (järvenpää) niin museotarkastuksessa annetaan tietty vikalista käteen jos auto ei mene läpitten mitkä pitää korjata. Ja sitten museo tarkastus sallii aina hiemanvirheitä oliko nyt 2 vai 3. :smile:
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Uudessa Moblassahan oli hyvä juttu 28 Fordista jota on rakenneltu 60-luvun alussa ja omistaja aikoo silti yrittää mr-kilpiin koska muutokset ovat niin vanhoja. Mielenkiintoista seurata miten käy.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Museoautoon EI vaadita ns. rättirenkaita, siihen saa laittaa "nykaikaiset" vyörenkaat.
    Muuten auton pitää olla kuin se olisi juuri tullut tehtaalta. Ja tämä on tosi ja näin se pitääkin olla!
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Eikös myös valot saa olla nykyaikaisemmat ja kaipa myös 6V sähköjä on vaihdeltu 12V:iin? Olen kuullut myös että Ignitor-sytytyssysteemikin kelpaa MA-peliin... tosin riippuu aika paljon tarkastajasta ilmeisesti, toiset on tiukempia ja toiset ei.
     
  10. fisu

    fisu Gearhead

    jep, noihin "turvallisuuslaitteisiin" saa tehdä päivityksiä jos ne osaa tehdä niin hyvin ettei niitä juuri alkuperäisestä erota.
    museoautoksi kelpaa myös entisöimätön alkuperäiskuntoinen auto varsinkin jos se on suomiauto.
    mulla on pioneerissä mopperffin kärjetön sytkä boxeineen eikä se aiheuttanut mitään kitinöitä mr-tarkastuksessa vaikka siitä mainitsin.
     
  11. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    renkaan profiili tosin pitäisi olla niitä korkeampia malleja esim.69 malliseen ei 60 sarjan kummeja.mutta senhän jo vissiin kaikki tiesivät
     
  12. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Mulla on ainakin ihan tavalliset 75-sarjan valkoraita-Herculekset, eikä mitkään korkeammat, kuten alkuperäset rättikumit. Lisäks konehuoneessa esim. venttiili- ja ilmanputsarin kopat maalailtu jollain vasaralakalla ja johdotukset kaikkea muuta kuin alkuperäistä. Ulkoasussakin sanomista ympäri auton. Esim. puskureista irtoilee puolen kämmenen kokoisia kromipalasia ja helmassa ruostetta. Lisäksi jokapuolella pientä sanomista niin kunnossa kuin varusteissakin (mm. Biltema-antenni jne...)! Ihmetellä täytyy, miten tällainen häksätin on voitu museokatsastaa, sillä ainakin Kouvolan nurkilla tuntuu olevan melko tarkat vaatimukset, missä kunnossa auton tulee olla. Noh, koska kunto on jo valmiiksi rapistunut, niin lienee syytä vähentää tavaraa esim. katon tolpista, ettei ruostuvaa ole niin paljoa... Ai että mikä auto. ´56 Olds 4d ht, joka on ollut Suomessa melkein uudesta asti.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    mites nuo tehtaan asentamat lisävarusteet esim. ilmastointi, onko oltava kiinni ja toimiva jotta menee läpi museokatsastuksesta ?
     
  14. JR

    JR Gearhead

    MIstäs tarkastajat sen tietää, kuuluuko olla ilmastointi vai ei? Enpä usko, että niin tarkkaan numeroita tulkkaa. Omassani on alunperin ollut ilmastointi, mutta ei Suomessa olo aikanaan ole tainnut pelata. Eipä silti tarkastuksessa häirinnyt. Tosin tarkastus on ollut jo 10 vuotta sitten... Jos konehuone on siistin näköinen, eikä paikat roiku, niin enpä usko että on väliä.
     
  15. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Eikös homma ole niin että auton ilmiasun tulee olla alkuperäisen kaltainen?

    Eli muutoksia saa olla, kunhan ne eivät näy?

    Tämän vuoksi esim. tuo Ignitor-systeemi sallitaan, koska se ei jää näkyviin...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep, näin olen itsenikin antanut ymmärtää että ulkoasun on vastattava kyseistä vuosikertaa.
    Ulkoasun alle voisi toki piilottaa kaikkea hipo-kivaa ja mitä ei voi piilottaa niin hankkisi tehtaan orkkis hipo-osia joista sitten kasaisi tekniikan kinneriin. Rullanokka ei näy, alukannet voi maalata oranssiksi, (kunhan muistaa peltiset venakopat), peltisatsit on muutamilla malleilla ollut dealer installed option, pakoputkistoissa on lähes vaimentamattomia malleja...ja loput selittelemällä tyyliin "se on ollut tommoinen 30 vuotta".

    Muuten, tuo jonkin verran käytetty ja hyväksyttävä selitys MR-katsastuksessa "se on ollut tommoinen 25v" saa ihan uuden ulottuvuuden kun kuvittelee tilanteen vuoteen 2030 jossa pipopäinen kaveri tarjoaa tuning ooppeliaan isolla lintulaudalla takakontin päällä ja tarjoaa tuota selitystä....Eikä tilanne teoriassa poikkeaisi paljoakaan jos nyt menisi tarjoaman MR-leimalle jotain Baldwin-Motion, Yenko, Berger, Nickey GM:ää ??? Niitähän on joka kaverilla ja kaikki tietävät mille se pitää näyttää :???:

    Okei, myönnän, meni provoilun puolelle ja enkä itse aio kokeilla sääntöjen rajoja tai niiden tulkitsijan kärsivällisyyttä ja suurta sydäntä harrastusta kohtaan :smile:

    Tarkoitukseni on sanoa että ulkonäköön perustuva katsastus huono kompromissi auton perinpohjaisen, ammattitaitoisen tarkistuksen ja "harrasteauto luokka" leimauksen välillä. Molemmat ääripäät ovat parempia vaihtoehtoja kalustosta, sen käyttö tarkoituksesta ja restaurointi as(en)teesta riippuen.

    br;
    /jarit
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kokemukseni mukaan näkymättömissä olevat muutokset menevät läpi, vikka niistä mainitseekin asialliselle MA-tarkastajalle. Vanhat lisävarusteet ja muutokset kelpaavat harkinnan mukaan. Aikaisemmin käytäntö oli vapaampi. Ongelmana on, että 70-luvulla lisävarusteita on ollut niin paljon, että autosta ei jää mitään alkuperäistä, jos kaikki lyödään kiinni. Taas johonkin 20-luvun tolppautoon kelpaa kaikki lisävalot ja matka-arkut, mitä silloin on ollut saatavana. Yleensä tarkastuspöytäkirjassa ja todistuksessa mainitaan eroavaisuuksista tai puutteista tyyliin: vaihtoehtoinen rengaskoko tai ajan hengen mukaisesti uusittu verhoilu. Silmiinpistävät hotrod-osat, kuten vanteet ovat hankalimmat saada hyväksyttyä, vaikka tarkastaja ymmärtäisikin, että ne ovat samanikäiset kuin autokin. Siitä kun tyhmempikin näkee, että eivät ole alkuperäiset, joku voi tehdä ilkeyttään ilmiannon sekä autosta, että liian liberaalista tarkastajasta.
    Galaxie 64
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi.
    Saako auton väriä vaihtaa?
    vaikuttaako se museorekisteröintiin jos käytää samanlaista väriä kuin kyseisiä autoja on valmistettu siihen aikaan?
    Eli väri vaihtuisi vihreästä punaiseksi.
     
  19. cuda 65

    cuda 65 Gearhead

    Miten värin sävyn suhteen, kuinka tarkkoja ollaan. Esim valkoinen väri.
    Pitääkö olla vuosiluvun mukaan vastaava sävy.
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mistäs se tarkastaja tietää sävyn? Jos näyttää samantapaiselta kuin alkuperäisen esitteen surkea värimalli jonka sävy on painoteknisistä syistä erilainen kuin luonnossa niin kyllä käy.
     

Kerro tästä muillekin!