Vieläkin museoautoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Anonymous, 25.6.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä mieltä olette tästä:
    http://www.hut.fi/~jniskan2/perinnekonepaiva
    Sivulla 1 oikeassa alakulmassa on kuva Sisun konehuoneesta ja kaikki huomaamme, että Volvon kone se siellä! Itte Sisu on viimeisellä sivulla alhaalla oikealla. Rekisteritiedot vahvistavat auton olevan museoauto. Eikös moottorin sentään pitäisi olla alkuperäistä!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistelisin, että nuissa on käytetty juuri Volvon moottoreita.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei sitte ainakaan ko. Sisun esitteet, eikä tekniset erittelyt vuodesta 1932- lähtien tunne yhtäkään tapausta, että uutena olisi Sisuun asennettu Volvon kone. Sori vaan!
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ehkä kyseessä on ns tyypillinen aikakauden muutos...
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    "Nimetön" keskustelee itsensä kanssa :???: :???:
     
  6. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Onko tuommoinen itselleen vastailu nyt niin tavatonta :wink: ?

    Saattaa olla hyvinkin kateellisen kanssa-mobilaattorin trolli?

    Ainakin minun mielestäni originaalityyliset ajoneuvomuutokset pitäisi hyväksyä johonkin matalempikäyttömaksuiseen /-vakuutuksiseen ajoneuvoluokkaan. Ehkä museoajoneuvoluokka ei ole kuitenkaan se oikea.
     
  7. Kaj S. LaHurri

    Kaj S. LaHurri 1st gear

    Kyllä kuorma-autoissa on hyväksytty monenlaisia muutoksia, sillä tehtaalta tuli vain alustat Suomeen, vrt paloautot. Ja muistakaa, että mitä on hyväksytty vuosia sitten, ei välttämättä enää kelpaa, jos mennään lain kirjaimen mukaan.
     
  8. Tuota mitähän "esitteitä" olet lueskellut?
    Onkos sinulle tuttu Sisun virallinen historiikkitiiliskivi :"Sisu Suomen ja Maailman maanteillä" jostain 80-luvulta?

    Eiköhän se tuotanto alkanut silloin 30-luvulla ruotsalaisiin "Penta" (=Volvo) moottoreihin pohjautuen..

    Ja vielä lisäys:

    "Sisu Auton historia

    1931
    Yhtiö perustettu 1.4.1931, perustaja Tor Nessling (1901-1971). Merkitty kaupparekisteriin 21.4.1931.


    1932 Ensimmäiset autot (12 kpl) valmistuivat.
    Nimikilpailun tuloksena suomalaskansallinen nimi Sisu, ehdottaja hämeenlinnalainen Veikon veli Eino Arohonka, myöhemmin kirjailija ja opetusneuvos.
    Tuotannossa kolme mallia, kokonaispaino 4800 kg, kantavuus 2300 kg.

    1934 Ensimmäisissä autoissa Volvo Penta 65 hv bensiini moottorit, suomalainen Olympia moottori 1934-lopulla, myöhemmin amerikkalainen Hercules (1935).
    Raitiovaunujen valmistus alkoi .


    1938 Panssariauton prototyyppi.
    Kuorma-autojen vienti käynnistyi nopeasti. Ensimmäisiä vientimaita olivat Viro ja Latvia. Esimerkiksi Tallinnaan toimitettiin vuonna 1938 kaikkiaan 40 autoa.

    1939 Helsingin tehtaan kapasiteetti noin 300 autoa/vuosi. Tor Nessling osti Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n osake-enemmistön. 1930-luvulla valmistettiin kaikkiaan noin 920 Sisu-autoa, joista vientiin Baltian maihin lähes 80 autoa (Latvia ja Viro)."


    Lähde : http://www.sisuauto.com/

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Pas2man 2004-07-05 20:07 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    No otetaan nyt kerran vielä esille tämä Volvon D47-tyypin dieselmoottorin esiintyminen vuoden 1955 SISU K 25 SH museokuorma-autossa, vaikka tulisikin taas se outo väite, että keskustelee itsensä kanssa kaverin lausumaan kommenttia annettaessa. Kommentistani, että Sisuihin ei ole koskaan uutena asennettu yhtään Volvon konetta, oli valitettavasti jäänyt kiireessä näköjään sana diesel pois tuon kone sanan edestä. Onhan se meille automiehille toki tuttua, että esim. niissä 12:ssa autossa, jotka saatiin Sisulta ulos vuonna 1932, oli todellakin Pentan "bensakoneet"! Olihan niissä akselistot, ohjauslaitteet ja vaihteistotkin jne. Volvosta. Mutta sen jälkeen, kun vuonna 1937 alettiin asentamaan dieseleitä Sisuihin, ei mistään esitteistä löydy tietoja, eikä siitä Nygrenin tekemästä (pahoja virheitäkin sisältävästä!)Sisun "raamatustakaan" vuodelta 1981, että Volvon 4.7-litran dieselmoottoria olisi asennettu K 25 SH kuorma-autoon!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    En muuten vastaa itselleni, kun ei ole tapana omin päin jutella, mutta jos ihan mennään mielipidepuolelle, niin onhan noissa Sisussa kerennyt olemaan moottoria jos toistakin.

    Dieseleistä tulee mieleen ainakin Valmet, AEC, Leyland, Rolls Royce, Cummings ja viimeisenä vissiin jo Mack, niin kai siinä yksi Volvokin joukossa menee, ainakin jos se on vaunussa kiinni ollut silloin kun sitä on alettu mobilisoida. Jonkin Volvon TD12 kanssa voisi tulla jo mahanpuruja :)
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entisöijä

    Volvon moottori onvaihdettu 60-luvulla ammattikoulun toimesta. Auto on museorekisteröity vuonna 2000. Vaihdosta on kulunut yli 25 vuotta ja siitä on viralliset dokumentit. Näin ollen museotarkastuksen vaatimukset täyttyvät. Esimerkiksi Kainuuussa on vaihdettu aikoinaan seitsemään 50-luvun Sisu-kuorma-autoon ja yhteen linja-autoon Volvon dieselkone.
     
  12. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Asiasta viidenteen!?!
    Olipa isoisäni aikanaan kasaamassa noita ensinmäisiä sisuja! Taitaapa kuvakin löytyä ensinmäisestä sisusta! Oli joskus puhettakin tarkemmin!

    Hän oli kunnon auto mies muistaakseni 42 autoa omistanut! Myös amerikan rautoja tietenkin! niin kuin pappa sanoi.
    8) Eka oli T-ford! jossa meni kuulemma käsi poikki käynnisttäessä veivillä, sitten hevoskyytillä hospitaliin!

    :pinup:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tallista löytyy vm-52 bensa auto mikä on diisselöity 60 luvulla ja on museorekisterissä :lol: historia pitää olla tiedossa akelta löyty tieto vuonna-67 ollut jo diisseli 8)
     
  14. ohsand

    ohsand 3rd gear

    Alussa oli Penta/Volvo sivukuutosia.Mutta sen jälkeen AMI sivukuutosia-bensa.Leyland oli enimmäkseen 50-60 luvulla.
    Sisu korjaamolla työskennellyt 50-60 luvulla.
     
  15. ds-marko

    ds-marko 1st gear

    Eikös se kuitenkin ole oleellisinta, että joku on viitsinyt Sisun säilöä, ylläpitää ja vielä museokatsastaa. Jos auton ilmiasu on oikeanhenkinen ja kone on oikeansuuntainen, miksi siitä pitäisi sen enempää nitistä?

    KA-vehkeitä ei liikaa säily eikä harrasteta.

    Ylipäätään näissä museoautojutuissa on menty liikaakin siihen, että viisastelijat etsii suurennuslasilla virheitä-jollei muuten niin sitten siitä, että maalipinta on liian hyvä...
     
  16. BLLand

    BLLand 1st gear

  17. Aero

    Aero 1st gear

    EI saatana. :mad:
     
  18. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    tämä kadetin omistaja/myyjä; Jxxx Bxxxxxxxx, Vaasa , 0XXX-XXXXXX, on malliesimerkki mr-auton väärinkäytöstä. ensin leimataan alkuperäisvarusteilla mr,ään ja eikun kiiren vilkkaa kotiin ja alut alle, onpa räpännyt vielä cd-soittimenkin kojelautaan. en usko, että suomesta löytyy yhtää mr tarkastajaa joka hyväksyisi ko. auton noilla varusteilla mr;ään. tällaiset herrasmiehet kuten tämänkin auton omistaja on , niin ovat juuri niitä pellejä jotka aiheutavat jatkuvaa sekä turhanpäivästä närää eri autoharrastajien välille. katsastusmiehen tehtävänähän olisi seuraavassa vuosikatsastuksessa myös todeta onko ko. ajokki edelleen mr kelpoinen, valitettavasti tämä vaan ei katsastuksen yhteydessä toimi. kehtaapa omistaja vielä kertoa; halpa pitää ei autoveroo ja vakuutukset noin 30e vuodessa katsatus joka toinen vuosi. :poff: :poff: :poff:


    EDIT: Ylläpito poisti henkilön nimen ja numeron, ei julkaista niitä korostetusti tällä foorumilla.
     
  19. onre

    onre 3rd gear

    Sas muuta. Jossain vaiheessa näkyi parikin LT-volkkaria myynnissä, ulkoasu oli semmosta perinteistä tiilikärrytasoa mutta ne oli hittovie museoleimattu. Tai ainakin niin ilmoituksessa väitettiin. Ja suitsutettiin just pientä veroa jne... tarpeeks tuollasia ääliöitä ni eipä tartte enää museoleimata mitään.
     
  20. BLLand

    BLLand 1st gear

    Nyt tää Kadetin myyjä on vaihtanut ilmoitukseensa sellaiset kuvat, missä ei vanteet näy.

    Kaiken lisäks nuo vanteet ei istu auton ulkonäköön laisinkaan.
     

Kerro tästä muillekin!