Vieläkin museoautoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Anonymous, 25.6.2004.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Empä menisi lupaamaan! Jos löytyy myyntiesite jossa kyseisenlaiset vanteet ovat, niin silloin ok tai pystyt selvittämään että ko vanteet ovat asennetut autoon uutena, mutta muuten on ns. rajatapaus eikä niinkään varmaa.
    Jos pystyt todistamaan auton valmistetun v-79, on se museoajoneuvomielessä vuoden 1979 auto eikä 1981!
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

    Jos sinulla on dokumentti, että ko. vanteita on ollut käytössä auton valmistuksen aikoihin, eli 79 - 80, niin ei ole mitään ongelmaa.
    Tarkastaja saattaa merkitä lausuntoon, että "vatteet ovat tarvikevanteet", mutta se ei ole puute eikä vika.

    Jos sinulla ei ole dokumenttia, on sama mitkä vanteet silloin on ja se taas on puute tai vika.
     
  3. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Pitääkö todistaa että lisävarusteet on asennettu uutena jos ovat samaa aikakautta/tyyliä kuin auto?

    Ostin kirppikseltä vanhan radion jonka asennan Jeeppiin, ei sekään
    ole ollut siinä uutena mutta on 70-80 luvun taitteesta.

    Voin helposti todistaa että auto on -79 ja suomiauto mutta eikö täällä
    kaaripyssyjen maassa tuijoteta käyttöönottopäivää?
     
  4. SK

    SK Gearhead

    Jaahas, Adventurer jatkaa tiukkapipoisella linjallaan museoauton vanteiden suhteen. Taitaa olla jo kertynyt edustava kokoelma hyvälaatuisia kännykkäkuvia tuning-vanteilla varustetuista MR-autosta :D

    No, vakavammin, hyvähän on tietysti olla lupaamatta kolmannen henkilön puolesta yhtään mitään, mutta aika oudolta tuntuu jos kuvatun kaltaiset vanteet (olettaen tietysti sekä auton että pyörien kunnon olevan museoautoon kelvolliset) olisivat este museokatsastukselle.

    AKE:n ohjeen 2416/208/2003 22.8.2003 mukaan

    "Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mainittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita."

    Vaikea nähdä miten tuollainen poikkeaa peltisarjojen tai Hurstin hot rod -vanteiden asentamisesta 60-luvun muskeliin, jollaisia muutoksia MR-rekisteröidyissäkin yksilöissä on näkynyt. (Ja kyllä, minulla on tallessa lehtiartikkeli vuodelta 1967, jossa tehtaan uuteen GTO:hon asennetaan mm. tuollaiset osat. Ja ei: omassani ei ole siitä huolimatta kumpiakaan varusteita kiinnni, ei edes ostettuina).
     
  5. No en minä mitään "lupaa". Ei moiseen minulla ole mahdollisuutta. Kyllä aikalaisvaruste pitää kelvata. Itse pistin 80-luvun alun museoautoon pokkana aikoinaan säilöön purkamani 80-luvun alun merkki-nännimankan.

    Varmaan moista ei "Myyntiesitteestä" löydy, mutta tuolloin verotussyistä kaikki autot tuotiin ilman radioita. Itselläni oli meille uutena tulleista autoista uutena asennetuista radioista valittavana 1979 Alpine ja 1982 Pioneer erillisine vahvareineen. Molemmat alunperin saman vuosimallisiin uusiin autoihin ruuvattu - ihan muualla kuin merkkiliikkeessä ja ostettu ihan muualta kuin merkkiliikkeestä. Ihan kustannussyistä. Tuolloin meillä pyöri kolme autoa, joita vaihdeltiin uusiin 3-4vuoden välein. Silloin vanhan radion yms- varusteiden poistaminen ei vaikuttanut paskaakaan hyvityshintaan.

    Miksi valitsemani 1982 Pioneer ei olisi voinut olla ruuvattuna 1981 MA-autooni miltei uutena?
    Mulla on muuten Blaukkareita 60-luvun alusta .. päätyen tuonne 80-luvun puolivälin radioihin. Osa noista irrotetuista käytettiinn uudestaan uudessa autossa. Osa piti myydä yms, mutta tuonne jäivät. Kuten ne viisi purettua defa-haaroitussarjaa , jotka olen pikkuhiljaa käyttänyt uudestaan.

    Muuten olenko tehnyt hirveän rikoksen? Olen laittanut yhden ylimääräisen defa-sisähaaroitussarjan vm. 1981 malliseen museoautoon? Siis kun löytyi ylimääräisenä, ja tuntui fiksulta idealta, kun tiesin aikaisemasta, missä oli valmis läpivienti, ja asennus kesti 20 min. Meille eka sisälämmitinhaaroitus tuli autoon talveksi 82-83 tai 83-84? Oliko aivan posketon rikos pistää moinen Defa-lohkolämmittimen omaavaan museoautoon, kun sekä lohkolämmitintä saati haaroitusta ei mainita myyntiesitteessä? Sen kuitenkin tiedän, että uutena moiseen sai ihan Defa-lohkolämmittimen?

    Ja muutenkin meille uutena ostetuissa autoissa oli lohkolämmittimiä, vaikka moisia ei myyntiesitteissä ollutkaan. Olen pistänyt vuosikymmeniä vanhaan ei museokatsatettuun kuplaan hyllyssä lojuneen ikivanhan, mutta toimivan sähköisen öljypohjanlammittimen, öljynvaihdon yhteydessä. Jos se viritys joskus museokatsatetaan, niin väärennöshän on kyseessä!
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No viittaan G Miehen vastukseen joka sanoi ajatukseni paremmin noista vanteista.
    Perusajatus kuitenkin on että auto on ulkoasultaan sellainen miksi tehdas on sen suunnitellut. Defajohdot ja radiot eivät juuri paljoa meinaa. Itselläni on elktronista sytkää ja elektroonista jänniteen säätäjää ja ihan uutta cd-soitinta, mutta ne on asennettu näkymättömiin siten ettei MR-tarkastajalla ollut mitään niitä vastaan.

    Kun puhutaan näistä aikakauden lisävarusteista niin raja on niilläkin. Jos nyt ääriesimerkiksi otetaan se 70-luvun jeeppi ja siihen olisi ihan uutena ensimmäisenä käyttöpäivänä asennettu tarvike levikkeet, spoilerit, karvasisustus, kiinteä suksiboxi, tehty choppaus ja channelointi kauden menetelmiä käyttäen ja vielä pantu aikakauden mukaiset mutta täysin eri kokoiset vanteet. Mensikö läpi? Tuskin. No se raja on varmaan tämän esimerkin ja sen ihan tehdastekoista vastaavan välimaastossa, missä, sen päättää se mr-tarkastaja. Ei kukaan meistä täällä.
    No jos kyseinen esimerkin kustomointi taasen oli maahantuojan tarjoama lisäpaketti uuden auton ostajalle se hyväksyttäisiin varmasti.
    Voi siis pähkäillä että se hyväksyttävyys on kiinni siitä kuka sen on tehnyt.

    Mitä sitten tulee repilcoihin, eli entisöidään toisen mallisarjan asuun, eli tavan chevystä tehdään ss-malli tai bel airista Impala ym saman suuntaista. Vaikka lopputulos näyttääkin aidolta niin se on replica ja näitä ei tulisi hyväksyä. Tosin niitä saattaa silloin tällöin lipsahtaa läpi.
    Myöskään korinvaihtoautoilla ellei kori ole alkuperäistä vastaava ei mr-hyväksyntää saada.

    Mutta kuten mainitsin, se on se mr-tarkastaja joka ensisijaisesti päättää ja jonka mielipidettä kannattaa kysyä jo etukäteen. Ei esimerkiski teetätä kallista nahkasisustaa jota ei sitten mr-tarkastaja hyväksykkään.
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    En tiedä oletko sarkastinen vai kysytkö ihan tosissaan??? No vastaan silti.
    Ei tarvitse todistella osien olleen autossa uudesta eikä niiden tarvistse olla ollut autossa uudesta asti. Kyllä ne väärät osat paistaa tarkastajan silmään.
    Autojen valmistumisajankohtaa tuijjotetaan. piste.

    Yleensäkkin kannattaa tuijottaa siihen miten muutos työt on tehty kuin mitä muutoksia on. Nyt kun puhutaan lisäshkötöistä soittimista, lämmittimistä jne. Toimivuutta ja turvallisuutta parantavia juttuja hyväksytään yllättävän paljon kunhan ne ovat tehdyt laadulla ja tyylillä.
    Jos ne on jotain räpellyksiä niin kyllä ne puratetaan.
     
  8. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Iltaa, itsellänikin heräsi joitain kyssäreitä aiheeseen liittyen. Miten tarkastajat suhtautuvat puskureiden kuntoon? Omassa Buickissani on puskurit jonkin verran rupiset kromien osalta, onko oltava virheettömät? Autoni ulkoasu on mallia "ajan patinoima" ja niin puskuritkin. Jos puskurit pitää olla virheettömät niin sitten ero muuhun autoon on silmiinpistävä eli hankalaksi menee.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei ne mr-tarkastajat ole semmoisia jumalia, ettei niihin voisi olla yhteydessä jo ennen tarkastusta. Ota selvää ketkä on alueellasi mr-tarkastajia, ja vielä tarkemmin juuri se henkilö joka tulee tekemään sen sun auton tarkistuksen, ja kysy niiltä. Vie autosi alustavasti näytille tai hae ko viskaali talliisi katsomaan autoasi. Ja pyydä häneltä mielipide siitä kelpaako ajanpatina vai ei, saat varmasti paremman vastauksen kuin täältä. Asiallista porukkaa ne tarkastajat on, niiden kanssa voi keskustellakin.
    Minä tein edellisen autoni kanssa juuri noin.
    Ja itse mr-tarkistuksessa autosi on jo ainakin toiselle tarkastajalle "tuttu tapaus".
     
  10. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Kiitti Bluestone, teen juuri näin.
     
  11. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Sen takia mr-todistuksessa on kohta, missä omistaja allekirjoituksessaan todistaa, että annetut tiedot pitävät paikkansa.
    Fiskis
     
  12. SK

    SK Gearhead

    Komppaan Bluestonea: asiasta kannattaa keskustella sen henkilön/henkilöiden kanssa, joilla on asiassa päätäntävalta. Itsekkin olen tehnyt aikoinaan samalla tavoin 2 museorekisterissä olevan autoni osalta, ja asiat etenivät niin kuin mikä tahansa täysijärkisten ja –mielisten ihmisten kanssa käytävä prosessi. Autoista tehtiin sinänsä epävirallisen esitarkastuksen jälkeen virhelista korjattavista asioista. Näiden vikojen korjauksen jälkeen tarkastajat tekivät virallisen käyntinsä ja totesivat kaiken olevan sovitusti kunnossa. (Museoajoneuvotarkastuksessakin puutteet voivat olla yllättäviä. Esim. toisessa omakohtaisessa tapauksessa autosta puuttui varapyörä, jollaisen jouduin hankkimaan.)

    Ainakin ko. henkilöt olivat aivan normaaleja ihmisiä: sovittu piti enkä muutenkaan havainnut minkäänlaista kyykytysmentaliteettia. Toki autotkin olivat sen verran vanhoja/erikoisia/epäkäytännöllisiä, ettei edellä usein mainittua käyttöauto-ongelmaa ollut.

    Soittoa pohjustaen kannattanee kuitenkin katsoa tuo AKE ohjeistus kokonaan (joka ei tunnu radikaalisti poikkeavan aiemmin noudatetusta käytännöstä), jossa sanotaan mm:

    ”Museoajoneuvon kori, sisustusmateriaalit ja moottoritila ovat oltava lähtökohtaisesti ehjiä (vähäiset korjausjäljet sallittuja) ja puhtaita. Museoajoneuvossa ei saa olla ulkoisesti tarkasteltuna näkyvillä syöpyneitä osia, näkyvää tai etenevää ruostetta, lommoja eikä maalipinnan selkeitä puutteita tai halkeamia. Maalauksen värisävyn tulee olla ajoneuvon aikakauden mukainen. ”

    Tuota tulkiten: voisin kuvitella että jos puskurissasi on näkyvää ruostetta , se on ongelma. Jos se on himmennyt mutta linjassa auton muun olemuksen kanssa, se lienee OK. Mutta mitä ongelma tarkoittaa, niin siihen paras vastaaja on oma tarkastajasi.
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Minun käsityksen mukaan silloin kun autoa tarjoaa oikea autoharrastaja (omaa autoaan) niin silloin asiat menee jouhevasti ja mutkitta kun sekä tarkastaja että auton omistaja ymmärtävät tosiaan ja molemmilla on ikäänkuin yhteinen intressi saada auto mr-statukseen.
    Mutta jos sitten "harrastaja" ei ymmärrä mitään autostaan tai harrastuksestaan niin silloin nousee älämölö miksei ilmastointiteipillä paikattua ovipahvia muka hyväksytä, ihan siistihän se on, eikä noita ruostereikiä kukaan huomaa, tai samahan se on mikä jakkara tai pyörät siinä on...

    Tämän mr-rekisterinhän yksi ulottuvuus on, ei vain pelkästään pienemmät maksut omistajalle, vaan myös sen menneen ajan autokulttuurin säilyttäminen. Sitä vartenhan näitä sääntöjä puljataan.
     
  14. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Isänpäivää, hyviä näkemyksiä. Toi AKE:n ohjeistus saattaa torppaa koko homman, nimittäin näkyvää syöpymää on juuri puskimissa. Torppaa siinä mielessä että -56 puikulan niinku muidenkin aikalaisten puskimien laitto on rahallisesti melkonen savotta. Takapuskuri on suht ok mutta etupuskurissa on tarkkaan katsottuna pyöreissä "syvänteissä" syöpymää sekä puskimen alaosa on aika huono. Toisaalta taas koslan maalipinta on kulunut mutta ehjä eli laitan roponi siihen että ne natsais hyvin yhteen. Enivei, ens keväänä otan esitarkastuksen työn alle ja siinähän asia sitten selkii. Se vaan on niin että jos näitä vanhuksia halutaan taltioida niin harvalla on varaa laittaa kaikki kerralla kuntoon tyyliin " menen triagle motoriin ja pyydän rakentaan auton orkkis kuntoon"
    Kyllä ainaski meikäläisellä se menee "paikka kerrallaan"
     
  15. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Ihan noin vihjeeksi, niin pikkuvaurioita kromipinnoissa voi usein korjata hinkkaamalla hopeamaalilla täpliä, sen jälkeen kun kiillotus aineilla ja ruosteenpoistoaineilla on saanut varsinainen ruoste ja lika pois. Jos on paljon isoa ja ehjää pintaa, niin pienet virheet katoavat, ja auto näyttää hoidetulta. Autohan on yli 50 vuotta vanha, eikä kaikilla senikäisillä tarkastajillakaan ole virheetöntä kiiltävää hammasrivistöä. Ei kuitenkaan kannata heilua vannespraypurkin kanssa pimeässä autotallissa, sillä vaikka hetken näyttää roikan valossa hyvältä, niin kun aamu koittaa niin...
     
  16. tr 4

    tr 4 1st gear

    Monesti arvosteliat eivät tiedä oikeasti mistä puhuu.
    Esim. tuo ohjauspyörä mistä kerroin. Se ei ole alkuperäinen, mutta se on ollut saatavana valinnais varusteena jo -62 kun auto on ollut uusi(juuri prikulleen samanlainen, sama malli ja valmistaja). Motolita on vanha perinteikäs yritys ja tehnyt ensiasennus ratit niin Aston Martinille kuin Jaguarillekkin. Pitäisi tietää ennenkuin arvostelee...

    Olen samaa mieltä että tietty tiukka linja pitää olla ja mielestäni se onkin.
    Aikanaan autoon saadut lisä ja valinnaisvarusteet tietty kuuluu autoon huomautuksitta.
    Rikkinäiset sisustukset tai huonosti korjatut ei taas kuulu MR ajoneuvoon.
    Tai pikku ruoste täplä jossain alustan osassa, eihän siinä sellaista uutena ole ollut!!! Ja sen pois fiksaus on aika pikku homma. Kyllä tarkastastajat näkee onko lähdetty kokeilemaan kepillä jäätä vai ihan tosissaan sydämmellä mukana.
     
  17. Rekortti

    Rekortti Gearhead

    Viesti poistettu!
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän se silloin on korinvaihtoauto eikä näin ollen voi olla hyväksyttävissä nykysäännöksillä museoajoneuvoksi, mutta sehän pitkälti riippuu siitä kuka sen on tarkastukseen tarjonnut.

    Monta kertaahan nämä kuorma-auton "entisöijät" syyllistyvät historian tuihoamiseen, kun he hankkivat aihiokseen hyväkuntoisen paloauton, josta sitten valovarustus poistetaan ja tilalle laitetaan joku vanha hytti ja veistetään puusta lava ja ollaan niin pelastavinaan historiaa.
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Totta. Kuusakoskelle se paloauto olisi tullut lähettää..
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Ei kyllä se pitäisi paloautona säilyttää. Lavallisia kuorma-autojahan on ollut huomattavasti enemmän kuin näitä erikoisautoja, mutta erikoisautoissa on pienet kilometrit ja alustat kunnossa eli ei tarvii tehdä ruostehommia.
     

Kerro tästä muillekin!