Vihreätä vittuilua?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jori85, 11.7.2020.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    On tullu naista äänestettyä monesti esim Anne Louhelainen oli oikeen mukava ehdokas kirjoteltiin sähköposteja paljon, mut sitten sekin loikkas sinisiin.
     
  2. max

    max Gearhead

    Muutama päivä sitten Marin taas telkussa kuulutti kuinka hän on komentanut EU:n isoja herroja kiirehtimään Corona rokotusten toimituksissa Suomeen.

    Ei ole mimmillä mitään muuta kuin ratsastaa Coronalla ja tehdä tällä tietä presidentiksi.
    Kyllähän tuo äiti Teresa politiikka kansaan menee.
     
    jpalvima ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. Retem

    Retem Gearhead

    Ei missään nimessä haapaa mäntyjen sekaan eikä edes lähelle.

    Haapapuun taimien hinta ja muut kustannukset yhdistettynä alhaiseen hankintahintaan ja huonoon kysyntään ei tee haavasta kannattavaa. Tulitikkutehtaita on aika harvassa nykyään mutta tuhoja aiheuttavia hirviä sitäkin tiheämmin.

    Jokainen hoitaa lain puitteissa metsäänsä kuten parhaakseen näkee, ei siinä mitään.
    Haavan luontoarvot ovat toki kiistattomia, mutta ei se ongelmaton laji ole.

    Jos lahoavaa haluaa edistää, pitää vaan päättää haluaako lisätä metaanipäästöjä ilmakehään vai ei. Metaani on teholtaan kasvihuonekaasu varustettuna sekä turbolla että kompressorilla.
     
  4. tapsah

    tapsah 2nd gear

    haapa on hyvä saunan lauteisiin..
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  5. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Vähän riippuu mitä haluaa, itsellä vähät männyt on elämänsä ehtoota lähestyviä metsojen hakopuita niin ruostetautikaan nyt niin kauheasti kiinnosta.
     
  6. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Vihreän asumisen kehto sossun eläteille...? Tuo Vantaan Kivistö on vaan yksi paikka, jossa tehdään asuinaluetta, jonka asukkaat eivät pääse kotoaan mihinkään itsenäisesti muutenkuin kävellen tai polkupyörällä. Kaavoitetaanko nämä asuinalueet sen arvion pohjalta, että sossun asiakkaista ne kaikki kumminkin on, eli ei niiden tarvii käydä töissä = ei tarvii olla omaa autoa. Samanlaisia slummeja on rakennettu viime aikoina varmaan kaikkiin Suomen kasvukeskuksiin. Kortteliin mahtuu vaikkapa 200 huoneistoa, ja autopaikkoja on suunniteltu riittävän 12 kpl... Varmaan rakennusluvassa lukee että vähintään neliökilometri rakennuksen ympäriltä pitää olla aluepysäköintikieltoaluetta? Kyllä on riemu maksaa luokkaa 200000 euroa jostain 40 neliön kopperosta, missä ei ole edes saunaakaan. Onneksi ei mun tarvii asua tällaisilla alueilla, voisi asumisen ongelmista tulla "vähän" mielenterveysongelmia.... Ai niin, sehän onkin nykyään joku trendi kuulemma, eli kai jotenkin tavoiteltava olotila?

    https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...toa-pois/9774af86-cd1a-458e-a69b-2db4132fa7e1
     
  7. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ite viihdyn hyvin lähiössä.
     
  8. impala67

    impala67 Gearhead

    kivistössä oli määräyksenä 1 autopaikka / 130 asuinm2 kohti. ihan tavallinen luku nykypäivänä muissakin kaupungeissa. ettei se tuosta ohjeellisesta määrästä ole kiinni, vaan siitä ettei kivistöön tullutkaan kauppoja, ja monet asukkaat totesivat ettei ilman autoa pärjää.

    suurin virhe on siis se, ettei ruokakauppaa alueelle vaadittu toteutettavaksi, siinä kaupunki möhläsi.
     
  9. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tutkija möläyttää tuossa aika mielenkiintoisen väitteen turvemaiden hiilidioksidipäästöistä. Ojitusmaiden käsittely jatkossa on muutenkin mielenkiintoinen ongelma, metrikorvauksella ajettiin Suomeen aikanaan muistaakseni 50.000 km ojaa. Ojitukseen meni siinä systeemissä suuria määriä myös sellaista suota joissa ei kasva edelleenkään kunnollista puuta. Etelän hillasoista menetettiin varmaan 98%, lehteä kyllä kasvaa edelleen mutta aika harvoin saa suuta makeaksi.

    https://areena.yle.fi/audio/1-50696386
     
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Itse kaivelin pari vuotta sitten vanhoja 60-70 luvulla tehtyjä suo-ojia auki, että pysyy sen verran kuivana että pääsee ajamaan mönkijällä. Jos ei pidä auki on sellaista lössöä että hukkuu suohon. Rankkaa hommaa lapiolla tehdä. Sinänsä ojittamisesta ei ole puuston osalta kauheesti hyötyä kun tuuli ja hirvet tönii alueella kasvavat männyt nurin kun maaperä on ihan höttöä.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Umpeenhan niitä ojia nyt laitetaankin niillä soilla, joista ei metsän kasvatukseen ole.
     
  12. hmr66

    hmr66 3rd gear

  13. Ja tämä:

    Vihreät esittää lähijunien palauttamista isoille kaupunkiseuduille – "Päästöt parhaimmillaan jopa 98 prosenttia pienemmät kuin henkilöautoliikenteessä"

    Vihreät esittää kokeilua lähijunaliikenteen ja vanhojen lähijunien eli "lättähattujen" seisakkeiden palauttamisesta takaisin isoille kaupunkiseuduille. Puolue aloittaisi säännöllisen lähijunaliikenteen Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduille vuoteen 2023 mennessä.

    "Seisakeverkoston palauttaminen olisi mahdollista aloittaa näillä kaupunkiseuduilla jo tällä hallituskaudella ja saatettavissa loppuun vuoteen 2030 mennessä", sanoo vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio tiedotteessa.

    Viime vuonna toteutettiin lähijunapilotti Tampereen ja Nokian välillä. Mustakallion mukaan jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi 47 prosenttia. Hän uskoo, että kun koronakriisistä päästään yli, olisi kaupunkiseuduilla suurta potentiaalia lähijunaliikenteen kasvattamiseen.

    "Lähijunien päästöt ovat parhaimmillaan jopa 98 prosenttia pienemmät kuin henkilöautoliikenteen päästöt. On vaikea keksiä tehokkaampia keinoja toteuttaa liikenteen päästövähennyksiä."

    Vielä 1970- ja 1980-luvuilla Suomen kaupunkiseuduilla matkustettiin lättähatuiksi kutsutuilla junilla. Autoilun lisäännyttyä monet vanhat lähijunaseisakkeet purettiin, mutta vihreiden mukaan valmiit paikat seisakkeille jäivät jäljelle.
     
  14. hartsa69

    hartsa69 Gearhead

    Selasin taas vanhoja lehtiä, ja sieltähän läytyi tähänkin ajankohtaan sattuva "vitsi":

    [​IMG]Karjalainen1930 by Hartsa T, on Flickr
     
  15. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    ^^ Noita lähijunaseisakkeita poistettiin käytöstä aika lailla kahdesta syystä, yksi oli että niistä tuli naurettavan vähän matkustajia per vuorokausi, eräästäkin tehtiin matkustajalaskenta niin lopputulos oli kymmenen matkustajaa. Tai siis saattoi olla enemänkin, mutta kymmenen vain leimasi lippunsa, päivässä. Toinen oli se esteettömyysvaatimus, kun pitäis sillä pyörätuolilla joka paikkaan päästä, niin noita seisakkeita, joista ei oikein ketään tule, saati että pyörätuolilla, ei nähty järkeväksi että laitetaan 500k€ kiinni seisakkeeseen, jonka käyttäjämäärät on olemattomat.
     
    kerkko tykkää tästä.
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ongelma noissa, ja monessa muussakin asiassa on, että ensten ei o rahoja, mut sit kun osotetaan rahotus johkin projektiin, tuntuu määrärahat tulevan pohjattomasta kaivosta.

    Kattokaapa joskus kun tulee uusia liikenneympyröitä. Kivimiehet hakkaa koko kehän täyteen luonnonkiveä, ulkoreunat on graniittia, keskelle vielä joku taideteos.. Minkä perkeleen takia ne suunnitellaan aina niin saatanan kalliiksi? Helvetti, asfaltti siihen ympyrään, keskustaan vaikka maahan upotettavat betonikivet maakosteella takaa tuettuna, multa väliin ja nurmikko siihen. Säästettiin aika iso pinna rahaa noin.
     
    SauliK ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

  18. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    onneksi nyt edes vihreiden ihailema biden lupaa avata rajat ja ottaa 11 miljoonaa pakolaista Amerikkaan, kyllähän nyt Suomenkin pitäs vähän ryhdistäytyä, kyllä tänne nyt ainakin 1 miljoona pakolaista mahtuu
     
  19. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

Kerro tästä muillekin!