Vihreätä vittuilua?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jori85, 11.7.2020.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Oma tyhjä anti tähänkin topicciin, kuten toveri sdfsd totesi.

    Ensinnä katsastusvapaus. Kaikkihan meistä pitää harrasteautoista huolta, niin että ne on A1-kunnossa. Silti moni meistä tuntee sen jonkun jonka auto on purkkapatentein kasassa, hipoen aina seuraavan leiman. Jopa museorekattuja vehkeitä tiedän, jotka ulkoisesti näyttää hyviltä, ja tarkemmin kattoen on ikkunakiskoki jesarilla kasassa. Vuos sais olla minun puolesta vieläkin katsastusväli, museorekatuissakin ois voinu laskia tähän. Tuntuu että nää on ne pahimmat nihilistit. Juu, tähän voi kertoa todennäköisyyksistä ja ajosuoritteista vaikka mitä, mutta EI.

    Minun mielestä Suomessa on hyvät mahollisuudet harrastaa ja toimia, näillä eväin ja laein kon meillä on.
    Tottakai parannettavaa on, riippuen varsinnii keltä ja mimmoselta harrastajalta kysyen, mutta yleismaailmallisesti ottaen.
     
    Stang_81 ja mcmies tykkäävät tästä.
  2. Grumpy old man

    Grumpy old man 2nd gear

    Joo, eli mielestäsi joitakin pitää katsastaa 200 km välein, niinkö?
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Joo, ajosuoritteesta riippumatta. Tuntuu yhtälailla hajoovan käytöstä kuin käytön puutteestakin.
     
  4. Grumpy old man

    Grumpy old man 2nd gear

    Tai vaihtoehtoisesti siirtyä pois jesari- ja rautalankaviritelmistä ja alkaa tekemään asiat oikein ja kunnolla.
     
    Stang_81, sdfsd ja 1purehell tykkäävät tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Juuri tämän takia katsastuspakko pitää olla, ja sais olla tiukempi, oon rehellisesti sanoen pettyny että niitä lievennettiin. Kansalaiset kuitenkin, vaikka kuin ois harrastajia, tuntuu monesti menevän sieltä missä aita on matalin.

    Itsekkin myönnän menneeni, ei tässä sen parempia olla. Ei harrasteauton kohalla, itellä tuppaa tuo rimanalitus suuntautuvan työmatka-autoihin.
     
    Muokattu: 19.9.2020
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Saahan siellä halutessaan käydä vaikka useamman kerran päivässä. Ei ole enää minimiväli 8kk.
     
    Lowry ja sdfsd tykkäävät tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Tässä olikin jo jotain.

    Omasta mielestä se harrasteautorekisteri pitäisi saada läpi edes jossain muodossa. kun sellanen on kerran tehty edes jotenkin veikkaisin että sen muuttaminen olisi sitte helpompaa vrt. museoautoiän muutokset.

    Jos verotulojen katoamista pelätään, sen harrasteautostatuksen voisi sitoa vaikka siihen museoauto ikään ensialkuun että saisi edes jonkunsorttisen rekisterin tehtyä joillain kriteereillä. Rajotettu ajoaika vuodessa ja jokin verovapaus tai verohelpotus. Ehkä katsastuksessa vapautus jostain pakokaasumittauksesta ja joku sellanen systeemi että joka vuosi tai joka toinen vuosi käydään konttorilla polkasemassa jarrut ja iskarit ja joka toinen vuosi katsastetaa tarkemmin...tai vastaavaa.

    Erittäin toivottavaa olisi sekin että harrasteautojen vakuutukset saisi niputtaa yhden vakuutuksen alle sillä ehdolla että autoilla ei ajeta samaan aikaan. Käsittääkseni saksassa on tämäntapainen järjestelmä.

    Jo tälläset laskisi noita kiinteitä kuluja aika paljon usean harrasteauton tapauksessa.
     
    Muokattu: 20.9.2020
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    niin ,jos auto on kunnossa ei katsastus ole kuin sinne ajo,kahvin juonti ja pois.ei vaikka ajaa 30 v 30 tkm vuoteen.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Tulikin tehtyä esimerkki katastuksesta. Nyt tämä etenee kuin öljynvaihtotoppikki, eikä sitä enää saa pysäytettyä. Vähän aiempana keskusteltiin siitä, voisko alan harrastajajärjestöt ajaa asiaa joillekin vapauksisille. Lyijybensaa teki aloittajan mieli. Jostakin syystä. Niin kuin tässä nyt näkyy esimerkkini valossa, ei pysty. Menisi kinaamiseksi. "Kaikkihan sen tietää, että naapurin Kalle ajaisi sillä lyijybensalla kaikki ajonsa".
     
    Inlinee tykkää tästä.
  10. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Kyllä, tosin sen käyttö on vähentynyt tasaisesti koko ajan. Asemiakaan ei ole enää kuin murto-osassa lentokenttiä. Se maksaa noin 3e/l. Vanhoihin mäntäkoneisiin on alkanut saamaan hyväksyntiä käyttää 98:ia. (Pienkoneethan sitä pääasiassa ovat muutenkin käyttäneet.) Nykyisin hinnan takia on alettu erityisesti suosia diesel/kerosiinikäyttöisiä moottoreita. Suihkarit/turbopropit kulkee toki aina Jet A1:llä eli ”kerosiinilla” joka on käytännössä dieseliä vähän erilaisilla ominaisuuksilla.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    https://www.fuelpro.fi/ Siinähän se on ratkaisu. Vesivehmaalta saa 100LL:ää omiin astioihin 2,56€/litra. Jos sattuu olemaan Alvis, Bristol tai muu brittiauto harvinaisella vanhalla moottorilla, niin tuosta siihen venttiilit suojaava polttoaine sopivasti.
     
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämähän on sinällään tärkeä huomio.

    Mutta mites sitä mallia otettais? Pari havaintoa:

    Ensinnäkin Britanniassa on melko mittava ajoneuvoteollisuuden perintö. Suomessa ei oo.

    Toiseksi briteillä on yleensä hynkkyä ja vanhoja brittiromuja harrastavia joutilaita loordeja tekemään kaikenlaista tämmöistä yleishyödyllistä. Suomalaisilla ei oo juuri kumpaakaan.

    Kolmanneksi: jopa britit älysivät jo ajat sitten, että mihin suuntaan juna menee ja rakensivat strategiansa sen mukaan. Meanwhile in Finland keskitytään inttämään foorumeilla siitä, pitääkö mitään autoja katsastaa vaiko ei tai onko ilmastonmuutos todellinen ilmiö ollenkaan.

    Tuolta löytyy aika kiva historiikki:

    https://www.fbhvc.co.uk/history

    Asian ydin laitettakoot tähän suorana lainauksena:

    Tämän lainauksen viesti pätee oikeastaan asiaan kuin asiaan.
     
  13. Grumpy old man

    Grumpy old man 2nd gear

    En halua täyttä katsastusvapautta, vaan jokin järkevä järjestelmä harrasteajoneuvoille. 2 tai 4 vuoden välein katsastus on ihan ok.
    Jos käytössä on vain 1 "kesäauto" niin eihän se suuri vaiva ole käydä joka vuosi leimaamassa, mutta jos haluaa pyörittää useamman auton kesässä, niin aikamoinen rumba on, niin ajallisesti kuin rahallisesti. Kun töitäkin pitäisi harrastuksen lomassa tehdä.
    No, oma vika jos on useampi...joidenkin mielestä.

    Enemmän hallaa tekee se, ettei harrasteautoille myönnetä harrasterekisteröintiä ja esim. vapautusta käyttömaksusta.
    Eron huomaa etenkin jos sattuu olemaan sekä museoajoneuvorekisterissä olevia ajoneuvoja että "tavallisia" harrastelaitteita. Vaikka yli 40 v vanhat katsastetaan joka toinen vuosi, niin seisonta ja käyttöönotto on edelleen pullonkaula.
    Jos sinulla on useampi harrasteajoneuvo ja haluat käyttää jokaista ainakin kerran kesässä, (ei siis museorekisterissä olevaa), joudut aina säätämään seisonnan ja käyttöönoton kanssa erikseen.
    Ja verolappu tulee joka ajoneuvolle erikseen käyttöönoton yhteydessä, ihan sama ajatko tiettyn ä viikonloppuna tai et.

    Jos olisi harraseajoneuvorekisteri johon käyttömaksusta vapaat harrasteajoneuvot laitettaisiin, niitä ei tarvitsisi verotuksen takia laittaa seisontaan ollenkaan.
    Koska et samanaikaisesti kuitenkaan aja kuin yhdellä ajoneuvolla, verovapaus (tai muu järjestelmä) olisi oikeudenmukaisempi kuin se, että maksat useammasta käyttämättömästä autosta päivämaksua verottajalle. Nyt maksat +/- 1€ per päivä per ajoneuvo vaikka et ajaisi metriäkään.

    Harrasterekisteriin ajoneuvo pääsisi vasta tarkastuksen ja katsastuksen jälkeen. Veroluonteiset maksut, ehdot ja vakuutukset koskisi sitten ainoastaan tätä ajoneuvoluokkaa.
    Katsastaja sitten (2/4 vuoden välein) tsekkaa että ajoneuvo on turvallinen ja täyttää harrasterekisterin vaatimukset, jos ei, ajoneuvo siirretään "tavalliseen" rekisteriin jossa Avensikset ja Skoodat.
    Samalla jesarilla parsitun ajoneuvon katsastusväli lyhenisi sillä perusteella että katsastajan mielestä 2 tai 4 vuotta on liian pitkä väli. Tähän päätökseen vielä valitusoikeus, niin kuluttajasuojakin täyttyy.

    Jos tähän saisi kehitettyä järkevän systeemin, saisi harrastelaitteet enemmän liikuntaa, omistajat enemmän iloa tekemästään työstä, ja olisi myös enemmän silmäniloa liikenteessä. Sitä käytön vähyydestä johtuvaa rapautumista ei myöskään tapahtuisi mitä 'Inlinee' väittää esiintyvän.

    Mutta eihän tämä käy, sillä kateellisten (ja vihreiden) mielestä joku voisi jopa hyöytyä harrastajaystävällisestä ajoneuvorekisteristä.
     
    dart -66, Jori85 ja duel tykkäävät tästä.
  14. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Juu täälläkin kolme harrasteautoa niin toihan tämä katsastus muutos ihan kivaa helpotusta, mutta jos vihreät vielä enemmän pääsee valtaan niin eiköhän täällä kohta kielletä autolla ajo kokonaan polkupyörällä vaan saa ajaa, no ministerit tietysti taksilla.
     
    Jori85 tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ajetaan sitten motskareilla ja traktoreilla. Niitä ei tarvitse katsastaa.
     
  16. Minulle ei vielä tässä väännössä selvinnyt, että mihin moottoreihin se lisäaine ei käy ja mistä sen voi tietää?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mitään en tuosta tiedä, mut jos on sopivan vanha laite, niin se voi olla ronkelimpi kemikaaleille kuin nykyiset on. Ostin kesällä British Seagull perämoottorin. On 60-luvun alusta. Bensakorkissa lukee seossuhde 10:1. En mennyt kokeilemaan esisekoituilla liruilla 2T syntisillä öljyillä vaan tein järven savuun peittävän seoksen Briggs-Strattoniin tarkoitetun tahmaöljyn ja pienkonebensan emulsiosta. Runsas öljymäärä laitteessa käytettyyn erikoiseen laakerointiin, kuten sekin, että vaihteistoon tarvitsee GL1 lisäaineettoman peräöljyn. Meni kolmisen kuukautta saada Kaasutinexpertin kautta Millerin öljyä Englannista. Paineenkestolisäaineet sisältävät metalleja ja Seagullin puslat puoliksi sinkkiä kun peräöljyyn menee tässä laitteessa vettä sekaan, niin sähkökemiallinen satsi on valmis.

    Kyllä se öljykauppias yritti myydä "ei nämä nykyaikaiset lisäaineet...". Stop tykkänään moisille puheille! Markkinamiesten sanahelinää! Teetkö remontin, jos hajoaa?

    Voiphan se olla, että 20-50 luvun vehkeiden moottorin hyvinvointioptimin lakikohta löytyy lyijyllisestä bensasta. Sitä vanhemmissahan ei ole ongelmaa, kun lyijyä ei vielä käytetty.

    Mut emmä sillä Seagullilla aja. Ei sitä käryä kestä itsekään.
     
  18. Grumpy old man

    Grumpy old man 2nd gear

    Jep, 4 rattoria valmiina ajoon jos kielletään autolla ajo. Pari valkoista, yksi punainen ja 1 keltainen. Periaatteesta ei yhtään vihreää :wc:
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  19. Noi vaihdelaatikkoöljyt on oma maailmansa. Tässä on hyvä kuvaus niistä:

    What does API GL mean?

    API stands for American Petroleum Industry and GL stands for Gear Lubricant, see below for their definitions:


    API GL-1 Straight mineral oil
    API GL-2 Mild EP for worm gears
    API GL-3 Mild EP for spur and spiral bevel gears in axles and transmissions
    API GL-4 Medium EP, MIL-L-2105 quality, moderate severity hypoid gears, manual transmissions
    API GL-5 High EP, MIL-L-2105D quality, all hypoid axles, some manual transmissions
    API GL-6 Extra high EP, now obsolete

    Is it important to select the right API GL rating?

    Yes. Selecting the correct gear oil performance level will provide the best protection to the components of the transmission.


    Tämä luokitus on tullut käyttöön joskus 70-luvulla tai jotain. Vanhemmissa autoissa oli öljyn suosituksena esim. SAE 90, joka oli GL-1 tai SAE 90 EP, joka vastaa kai enemmänkin GL-4.

    Tuota GL-1 öljyä on kyllä Suomesta hankala hankkia litraa paria. Raskaassa kalustossa sitä käytetään yhä. Esim:

    https://www.hankkija.fi/Koneet/voiteluaineet/oljyt/teboil-gear-80w-90-20-l/

    Ehkä jostain raskaan kaluston korjaamolta sitä saisi ostaa omaan purkkiin vähän?

    Niin joo, jatkakaan vääntöä.
     
  20. Youtube on tarjoillut mulle tämmöistä videota. On tässä ainakin harrastusmeininki kohdillaan..

     
    Grumpy old man tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!