Hetkinen, romutusikäisillä autoilla ajavathan nimenomaan ajaa uusillä vähäpäästöisillä autoilla... Eikös romutusikäinen auto ole noin karkeasti vuosimallia 1990-2020. Ne ainakin sais mun puolesta paalata joitain poikkeuksia lukuunottamatta, liikenne muuttuis huomattavasti mielenkiintoisemmaksi kun uudet muovihimmelit puuttuis kokonaan. Mut ei siinä mitään, mun käyttöautohan on kanssa vähäpäästöinen kun se on pikkulohkolla eikä isolohkolla. Vuosimalli 1974 eli saastelaitteitakin löytyy...
Feminismi on tulevaisuutta vai miten se oli https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000...-other&share=2d7ed139cb90dd2ae84c6fba9fe11f9d
Heh. Meidän päättäjillä yleensä ongelmana että ovat todellisuudesta vieraantuneita. Luulevat oikeasti että kaikki ryntää ostamaan uuden sähköauton kun sen nykyisen rumutukseen menevän auton saa hävitettyä. Ei taida kovinkaan monessa tapauksessa niin toimia.
No aivan hyvin voisin niin tehdä. Pihassa seisoo jälkikasvulle hankkimani 208 söpö, jonka voisin aivan hyvin vaihtaa vaikka Seat Miihin ,jos valtio haluaa sellaista transaktiota tukea.Jos ei halua niin olkoot söpö edelleen toimittamassa vara-auton virkaa...
Eikä siinä vielä kaikki.. Romutuspalkkioesityksessä valuvika? Ei koske tavallisia bensa-autoja tai kaasuautoja Esityksen mukaan romutuspalkkion saa autosta, kun ostaa uuden auton, jonka CO2-päästöt jäävät alle 95 g/km Suomessa voimassa olevan WLTP-mittaustavan mukaan. Raja on niin tiukka, että sen sisään eivät mahdu juuri muut kuin täyssähköautot tai ladattavat hybridit. Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio näkee päästörajan pahana valuvirheenä. – Toivoimme, että 95 g/km olisi määritelty tehtaiden käyttämän vanhan NEDC-mittaustavan mukaan. Silloin se olisi toiminut. – Mutta jos se on tiukan WLTP-normin mukainen, niin silloin se sisään ei monta tavallista polttomoottoriautoa mahdu. Jäljelle jäävät vain täyssähköautot ja ladattavat hybridit ja niitä romutuspalkkiota käyttävillä ihmisillä ei kyllä ole varaa ostaa, harmittelee Kallio Iltalehdelle.
Vai oikein romutuspalkkio,.... niilläkö sitä sitten tulevaisuudessa rikastuu? Minä saan palkkiota siitä kun hitsaa 4-7tuntia päivässä romuista autoja. ah
Kosmeettista viherpesua autoihin joiden vuotuinen ajosuorite on pieni. Veikkaan että aika harvalla romuksi menevällä koslalla on viime vuosina ajettu yli 20 tkm per vuosi. Vanhempi 1.2 litran bensakoneen voimin kulkeva riisikuppi menee romuksi ja tilaalle tulee patteriritsa jolla eläkeläispariskunta ajaa kauppa- ja apteekkireissut, ehkä 6-10 tuhatta km vuodessa. Taitaa mennä lähemmäs 20 vuotta ennenkuin kyseisen dildon valmistuskuormitus luonnolle on sama kuin jos pariskunta jatkaisi bensalinjalla. Olisi suotavaa että kyseisille rahoille keksittäisi järkevämpi kohde, ja jos ei mitään muuta keksi, niin voisi jättää ne h*lv*tin veronkorotukset hieman vähemmälle.
kaikki senkin tietää että government failure nimeltä autovero tän suomen autokannan "ongelmien" takana on ja tänkin failuren lopettamiseen olisi aika simppeli ratkaisu. Yleensä yksinkertaisiin asioihin on yksinkertainen ratkaisu. Mut suomessa halutaan aina kallis, monimutkanen ja mahdollisimman sosialistinen ratkaisu yksinkertaisiin ongelmiin mikä tuottaa taas lisää ongelmia mihin ratkaisu suomessa on taas lisää sosialismia.
Eli noin puolet uusina myytävistä autoista pitäisi vuosittain olla patteri- tai kaasuautoja. Vastaava määrä bensa- tai dieselautoja pitää siis poistua liikenteesta samalla ajanjaksolla. Ei muuta kuin onnea matkaan sitten...
Autontuojat on vuosikausia huudelleet romutuspalkkion perään ympäristösyistä. Nyt kun ituhipit löysi uuden ”päästöttämän” liikkumavälineen, polkupyörän ja joukkoliikenteen, pyörähti autontuojien takki niin että untuvat vaan pölähti. Ei taida mahtua ne ”itselataavatkaan” tuohon rajaan, vaan vaatii töpselisähköä. Töpselihybridin hinta ei paljoa tavan bensa-autosta poikkea. Alkaa kauppiaiden keinottelut ja kusetukset paljastua. Ei ne ympäristösyyt mitää meinaa vaan se mitä jää viivan alle. Jos joku vaihtaa auton fillariin tai dösään, niin sehän tietää meille muille vaan auton verran lisää tilaa tuonne ruuhkaliikenteeseen.
Juu ei tuu enää ostettua Seat Toledo TSI:tä moisella romutustodistuksella. Neljä, viis vuotta sitten tuo oli 119g/km (muistaakseni) ja vielä se helpompi normi silloin. Niin, jos se Mii tuliskin taas saataville 15k€ hintaan...
Veikkaan että ei tule Mii tai Up tarjolle enää mihinkään hintaan, vaikka tuotannon lopettamisesta ei olekaan vielä ilmoitettu, kuten Citigon kohdalla.
Toyota Yaris hybridi menee noihin rajoihin. Kävin kattoon uusien hintaa ja malleja kun tilapäisesti sain jonkun vitutuskohtauksen vanhaa Camryä hitsatessa. No tuli kuitenkin tinatuksi kuntoon. Varmaan vielä parempi kyyti tässä vanhuksessa ja varalla muitakin vanhoja romuja.
No seuraava täyssähköpompannappi. Tulee tod näk kuitenkin joku aukko kaupunkiajon kiusaamiseen tieveroilla, jonka voi kiertää patteriautolla.
Mun käsityksen mukaan ainakaan vw-konsernilta ei ole hetkeen mitään uutta pikkusähkistä tulossa, ja sitä voi sitten jokainen miettiä minkä takia näin on, vaikka kauppa kävisi kuin rajuilma. Aloitan arvailun huonolla katteella.