Vihreätä vittuilua?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jori85, 11.7.2020.

  1. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Mun käsityksen mukaan ainakaan vw-konsernilta ei ole hetkeen mitään uutta pikkusähkistä tulossa, ja sitä voi sitten jokainen miettiä minkä takia näin on, vaikka kauppa kävisi kuin rajuilma.

    Aloitan arvailun huonolla katteella.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Autotehtaat taitaa tarvita noita keskimääräisen CO2 lukeman alaspainamiseen. Ilman näitä katteet sulaa sakkoihin.
     
  3. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Näin on, mutta ilmeisesti tämän hetkisiin rajoihin pääsyyn on tällä hetkellä jo tarvittava määrä tilauksia sisässä, niin ei ole mitään tarvetta tehdä autoja enempää.

    Jos jollekin tuotteelle valmistusjono on parin vuoden luokkaa, niin luulisi kapasiteettia nostettavan, jos kyseessä olisi hyväkin bisnes.
     
  4. Miettinyt kanssa että miksi ne akkuvehkeet on niin kalliita, vaikka muutama vuosi sitten vielä hehkutettiin että niiden hinnat tulevat tippumaan reilusti kun ovat niin paljon yksinkertaisempia vehkeitä kuin polttikset. Ehkä silloin vielä uskottiin johonkin mullistavaan halpaan akkukeksintöön
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Akut maksaa. Starttiakussa on muutama sata wattituntia ja sähköautossa kymmeniä kilowattitunteja.
     
  6. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Akut on halpuneet 80% viimeisen 10 vuoden aikana / Kwh. Viimeistään 2022 hinnan ennustetaan menevän alle 100$/Kwh. 2016 akkujen energiasisältö oli 280Wh/kilo, nyt ollaan jo 350Wh/kilo jonka ennustetaan kasvavan 500Wh/kilo viimeistään 2015.

    Ja toisekseen, miksi myydä sähköautoja "halvalla", kun kaikki menee nytkin kaupaksi, mitä tehtaat saa tehtyä? ;) Jonottaahan niitä pitää.
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Hyvä kun nyt herätään kaasuautoiluun, ilmeisesti ei enää muita kuin vaggeja saa kaasuautoina.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jotakin tommosta ne maksaa. Akkujen lisäksi siellä patterilaatikossa on jonkin verran elektroniikkaa akkujen apuna ja hintaa täytyy ottaa siitäkin, että akuille myönnetään todella pitkät takuut. Se kun se paskonut kenno on aika todennäköinen elinkaaren aikana ja se ei vaihdu ihan ittekseen sieltä. 100kWh sähköautot nykyakkutekniikalla jäänevät vähemmistöön. Patteriautojen rangea on venytettävä toisin tai tyydyttävä lyhyempiin kantamiin.

    Jos mulle semmonen "Mii Electric" tyyppinen auto tuliskin, niin vaan semmosella diilillä, että on uusi ja akuissa on esim 8 vuoden takuu ilman rajoituksia. Siitä vuosimäärästä laskisin kulut ennakoidulla kilsamäärällä. Laskelman ei tartte vältsisti mennä "kannattavaksi", kunhan on tolkun alueella. Nääs on melko todennäköistä, että bensalla ajo on kahdeksan vuoden päästä kallistettu ja vaikeutettu uudelle tasolle.

    Osa kulusta täytyy hyväksyä hupiosaston piikkiin. Ei tuo Dartillakaan ajo alle eurolla kilsa juoksevien kulujen osalta mene nykyään ja siinä ei vielä ole "huollot" mukana.
     
  9. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Harrasteauton kilometreillä eurokaan litrahintaan lisää ei tee konkurssia. Mutta jos tulee 20-30000 km vuoteen työmatkaa, niin siinä pitää jo kyllä miettiä millä ajaa.
    Kaasuautot olis varmaan käteviä, mutta kun ei saa kaasua kuin jostain 200 kilsan päästä, eikä uusia tankkausasemia ole tietääkseni suunnitteilla, niin minkäs teet?
     
  10. pantera

    pantera Gearhead

    Kyllä niitä kaasuasemia pikkuhiljaa tulee lisää, Oulussakin avaiittiin asema vaikka runkoputki ei sinne yllä.
    Gasum rakentaa asemia "raskasliikenne edellä" kun kevytpuolella ei ole sellasta kysyntää jonka varaan kannattas asemia rakennella.
    Paikallisessa aviisissa oli just vasta että tänne on tulossa lng terminaali jolla teollisuus korvaa raskasta löpöä ja samalla tulee tankkauspiste.

    https://kaasuautoilijat.fi/2019/07/01/kysymyksia-ja-vastauksia-kaasuautosta/#kysymys024
     
  11. Grumpy old man

    Grumpy old man 2nd gear

    Tankkausasemia 56 kpl Suomessa, Pihtiputaalla tai Kuusamossa eikä edes Joensuussa asuvan kannata ihan heti kaasu- Vaggia ostaa.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    saattaisi ollla ettei ne enää menisi jos hintoja nostetaan tai ne ei tällläkään hetkellä mene kunnolla kaupaksi. Esim. Tesla on tehny kummallisia hinnan alennuksia historiansa aikana vaikka koko ajan jauhetaan että olisi pelkästään tarjontapuolen ongelmia (tai "ongelmia"). Halpuutus viestisi vähän muusta, jos on tarjontapuolen ongelma kannattaa nostaa hintaa eikä alentaa.

    Sitte on tää päästöjutska. Voi olla että haluavat varmistaa että myydään x määrä niitä autoja varmasti ja loppujen haluavien annetaan odotttaa kun sähköautot ei välttämättä ole katteiltaan kaikkein parhaimpia.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    tää kaasuautohomma on kiinnostanut jo pitkään ja varmaan siirryn kaasuautoilijaksi kunhan tilanteet normalisoituu, korona katoaa ja alkaa taas tulemaan kilometrejä enempi.
     
  14. 1purehell

    1purehell Gearhead

    https://yle.fi/uutiset/3-11600088

    Harakka ei halua nostaa polttoaineiden hintoja. Eli sieltä löytyy sitten keinovalikoimasta reipas käyttömaksujen nosto. :odroll: Se osuu harrastajankin nilkkaan ikävästi.
     
  15. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Tesla on niin ihmeellinen yhtiö, ettei sen toiminnasta oikein aina pysy kärryillä. Musk ajattelee asioita vähän "outside of the box". Tesla tekee noita hinnanalennuksia siksi, että se saa teknologiaansa halvemmaksi ja pystyy sitä kautta alentamaan hintaa, vaikka ei edes tarvitsisi. Toisaalta sitten itse perusauto on tyypillistä amerikkalaista bulkkia, joka vähän tökkii, kun silti kallis hinta/laatu ei oikein aina kohtaa. Kiireellähän noita paiskitaan tuolla nippuun ja se näkyy. Ihan sata varma on, että Tesloillekin on enemmän ottajia kuin niitä keretään tekemään. Varsinkaan kun amerikan markkinoilla ei ole sähköautopuolella vieläkään oikein kilpailua.
    Amerikkalaiset autovalmistajat mokasi (jälleen kerran) ja unohtivat tuotekehityksen. Nyt sitten kiireellä kehitellään sähköautoja tyhjästä, vaikka aikaa olisi ollut vaikka kuinka.
     
  16. Eilen MT:ssä Harakka kommentoi näin:

    "Teen kovasti töitä sen eteen, että polttoaineen hinta voisi määräytyä myös alueellisesti, samoin mahdollisen hinnannousun kompensointi, jotta oikeudenmukaisuus varmistettaisiin."
     
  17. jpalvima

    jpalvima 2nd gear

    Tämä viimeinen lause särähtää aika pahasti omaan korvaan. Siinä kohtaa kun sosialistiharakka heittää oikeudenmukaisuuskortin pöytään niin on täysin varmaa että isoimpien maksajien kustannukset tulee nousemaan avaruussukkulan tavalla. Toisaalta oma vika kun tulee töitä tehtyä ja autollakin ajettua
     
    1purehell tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ihan yhtälailla harmittaa jutut ”ruuhkamaksuista”, joita kerättäisiin parista isommasta keskittymästä koko maan rahan kaipuuseen. Se on vissiin sitä politikointia ja omien äänestäjien miellyttämistä.
     
    jpalvima tykkää tästä.
  19. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

Kerro tästä muillekin!