Vinkkejä FMX vaihteiston kickdown juttuihin..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Ranchero-78, 25.4.2002.

  1. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    351 koneeseen on vaihdettu imusarjja ja 4 kurkkunen holley 600 alkuperäisen 2k vesion tilalle.
    Nyt vaan ei oikein täsmää kickdown tangon toiminta kaasarin vivuston kanssa. Vivustossa liike on laaja ja kickdown vivun liikerata vaihteistossa on suht pieni.

    Onko mitää vinkkejä kickdownin kuntoo saamiseksi? Ja onko tuossa kickdown vivun vaihteistossa tarkotus "seurata" kaasuvivustoa 1:1?
     
  2. koni

    koni 1st gear

    Holleyllä on erityisesti Fordeihin suuniteltu malli ainakin ko. kaasarista. Onko kyseessä nyt sellainen vai muunlainen?
    Jos muunlainen niin sitten ei auto muu kuin ottaa työkalut käteen ja muutella vaikka laatikon päästä viun pituutta jotta vipusuhteesta tulee oikeanlainen.
    MuTu:
    Muistaakseni Fordissa kickdownvivun ei pidä olla 1:1 suhteessa kaasuvipuun vaan sitten kun kaasu painetaan pohjaan niin liikkuu laatikosta kickdownvipu, muuten se on paikallaan ja laatikko haistelee vaihtokohtaa pelkän alipaineen perusteella.
    Itsellä oli muuten joskus '72 Ranchero 302cid+FMX yhdistelmällä, tosin 2bbl kaasarilla..


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2002-04-25 10:50 ]</font>
     
  3. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Kyse oli ihan yleis holley 600 kaasarista.
    Ratkaisin asian teeseitse tyylillä, eli ostin pätkän hydraaliputkea ja muotoilin se ensin lähes alkuperäisen tyyliseksi ja kiinnitin sen vaihdelaatikon kickdown vipuun.
    Suhde lienee tarkoitettu 1:1 koska alkuperäisessäkään vivussa ei ollut kuin 2 reikää, joten mitään liukumaa toiminnalle ei voinut olla.

    Sitten vain piti hakea sopiva reiän kohta vipuun kaasarin puolelle ja vielä etsiä sopiva kohta mihin sen kiinnittäisi kaasarin vivustoon. Valmiit reiät kaasarin vivussa eivät käyneet vaan porasin n. 10 reikää ns. laippaan (lisälaippa joka oli otettu 2k kaasarista.. ford laippa?!??)
    Näin sitten kokeilemalla löytyi just oikea kohta ja sain vivun toimimaan 1:1 ja hyvin pelittää.
     

Kerro tästä muillekin!