Vinkkiä vailla, nostajan poraus väljä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anza, 1.11.2011.

  1. Anza

    Anza Gearhead

    Moparin 318 motissa nostajan reikä lohkossa päässy väljäksi.

    Kyselin koneistamosta ja ehdoteltiin että käsipelillä poraa auki ja viimeistelee hoonaamalla. Sopivan kokoinen holkki reikään öljyreikineen ja voilá.

    Onkos muita vaihtoehtoja? Lohko on just porattu ja soivat osat löytyy, joten en haluais heittää mäkeen.

    Oliks joku retsaus tai rotsaus -menetelmä, millä voi elvyttää kuluneita venttiilin ohjureita? Miten se tehdään?
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    EIpä taida. Ylikoko nostajia on ollu joskus saatavilla, mut aika ujo on muistakseni se ylikoko, 0.008" Tehtan osanumero on 3549989
     
  3. Anza

    Anza Gearhead

    toi on jotain 0,2 mm isompi halkaisija, saattais auttaa. Täytyy selvittää riittäiskö.
    Mopessa taitaa olla paksuimmat nostajat mitä löytyy, joten ei voi oikein kai soveltaa muistakaan.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Moparin nostaja 0.904", Oldsilla on 0.921" myös ollut tarjolla. Mut miten sitte öljykanavien korkeudet lie?
     
  5. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Eipä joo taida samanlainen systeemi kun millä ohjaimia tiukkaillaan (muistaakseni "virallisesti" UTP pyöltäminen nimellä kulki) tossa juu toimia.
    Ei varmaan oo noin isolle reiälle vermeitä olemassakaan, ja sitten se jättää sellasen spriraalin sinne seinämään, joten tollasessa paikassa missä on öljynpaineet takana, ei voiskaan käyttää. Venttiiliohjaimia on tuollai tullu itekin korjattua, ja siihen se on ihan ok. Tosin pitäisin siinäkin parempana sitä pronssihelaa...

    Mulla kun on kanssa yks hiukan vaurioitunu nostajareikä, niin rupes kiinnostamaan... Puhuivatko lahtelaiset koneistajat tuon holkitushomman hinnasta hinnasta hirveitä, vai mikä vika siinä??
     
  6. Anza

    Anza Gearhead

    Us partsissa sanoivat ettei oo saatavilla ylikokoista nostajaa.

    Jos toi nostajan poraus on holo, niin karkaakos sieltä sit myös öljyt ja voitelee sit öljynkierrossa seuraavia kohteita heikommin, vai olikos toi jo paluu puolen juttuja noi nostajat?

    Mulle jäi äkkiseltään koneistamosta sellanen käsitys ettei ne lohkoa pöytään laittas tätä varten vaan ihan käsiohjauksella vanhaa reikää myöten ja hintaa operaatiolla on vanhan käytetyn lohkon verran. Varmempi olis ja simppelimpi tehdä jos sattuis tossa Oldsin nostajassa olemaan samalla korkeudella öljy reikät.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    US partsissa välttämättä tiedä mitään muusta ku et mitä tukkurilla sattuu olemaan tarjolla. Kyllä niitä todennäköisesti on saatavilla jos etsii, niitä kuitenkin on laitettu moottoreihin ihan tehtaallakin. Saattaiskohan jopa löytyä Arolta jos hirvee tuuri kävis? Sitte seuraavaks tosiaan kannattais tota oldsia kokeilla, jos muuten sopii ni todennäköisesti ainakin työntötangon pituus vaihtuu, mut niitä saa kappaleittain minkä mittasina vaan. Öljynkierto menee moparissa kampuralle apparin puolen nostajakanavan kautta, et vuotkohde siellä vaikuttaa toki myös laakerivoiteluun ja muuallekin. Virivirihommissahan toi nostajien holkitus on sivistyneessä maailmassa arkipäivää, niillä vaan on työkalut jolla nostajan reikä porataan oikeeseen paikkaan ja kulmaan, ja sitten holkitetaan. Tuotantolohkoissa kun noi on usein vähän miten on sattunut osumaan. Mut Suomessa ei käsittääkseni kellään ole moista työkalua millä tuon sais helposti ja asiallisesti tehtyä. Toki toi käsivaranen hoonaus ja holkitus korjaa sen väljyyden.
     
  8. Anza

    Anza Gearhead

    Joskus oon miettiny et miksi noita uustuotanto lohkoja saa ilman nostajan porauksia, ehkäpä just siis ton kulman takia.

    Kattelin tuossa kuvaa summitin sivuilla nostajista

    GMC/Oldsmobile 0.921"
    http://www.summitracing.com/parts/CLE-2 ... /?rtype=10

    Moparin 0.904"
    http://www.summitracing.com/parts/SUM-HT2011/?rtype=10

    Tossa 0,921 nostajassa on öljykanava aika ylhäällä. Menee mittailuhommiksi.

    Jos ton 23,393mm (0,921") nostajan porauksen ajais 23,5 terällä, jäis kymppi ja risat välystä. Sormituntumalla noissa jotain sitä luokkaa vois olla?
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Heittäkää SBM moparin nostajan mittoja, tsekkaan kun pääsen tallille oldsin mitat.
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Myllärin Hannu teki tai teetti tommosen homman viime kesänä SB Chevyyn, sieltä vois irrota ohjeita.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei toi nostajaholkitus niin ihmeelinen homma oo jos on koneet käytettävissä kovinkaan monella ei oo

    Kaverin stroukki isolohkoon holkitin kaikki 16 reikää lohko vaan ison jyrsinkoneen pöytään kiinni ja pystypää 45 astetta vinoon kolme iltaa siinä meni 2-3 satkua niihin tehtiin välystä

    Näitä 1-2 reijän holkituksia voin kyllä tehdä muillekkin jos saatte ne lohkot tänne pohjanmaalle jollain tapaa
     
  12. Anza

    Anza Gearhead

    Millasella sovituksella noi holkit tuli ja minkä vahvuinen seinämä tossa holkissa. Laitetaanko noi messinki holkit lämmön kanssa paikalleen, va ihan tiukalla sovitteella?

    Eikös ne nosta tota nokkaa ylemmäksi jos tulee joku kunnon stroukki akseli, vai miksi tota nokkaa nostetaan ylemmäksi? Samallahan noi nostajan poraukset menee uusiksi.

    Laitoin kyselyä Arolle. Saa nähä tuleeko vastausta.
     
  13. Anza

    Anza Gearhead

    Tai siis pronssi holkki tais olla parempi tähän..
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi nokan nosto ei sit enää ihan niin vaan onnistukaan. Onneks pikkulohkomopessa ei siihen kyl oo tarvettakaan.
     
  15. Anza

    Anza Gearhead

    Onks siihen nokan nostoon muuta syytä kuin stroukkiakselin sovittaminen.

    Jos toi nokka nousee niin noiden nostajien pitäis kai nousta samassa kulmassa että osuvat nokkaan. Nostajat siirtyy kait lähemmät moottorin keskilinjaa tällöin? No menee jo vähän aiheen ohi :)
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Yleensähän sitä siirretään sen takia, että saadaaan alakerralle lisää tilaa, mut toisinaan myös siks et saadaan lyhyemmät työntötangot. Silloin yleensä muuttuu kaikki muukin, mut öljykanavien takia sitä ei oikeen pysty tekemään kun unpilohkoon millään muotoo järkevällä työllä.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa Oldsin mitat äkkiä raapastuna.
    [​IMG]
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onks toi se .924" halkasijainen? Vai .842?
     
  19. Anza

    Anza Gearhead

    Joo ja kummin päin tuo on. Summitin kuvassa noi urat näkyy nostajan työntötangon puoleisessa päässä.
     
  20. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Näyttäs siltä et nokanpää ois oikealla..
     

Kerro tästä muillekin!