Vinyylikatto huolettaa (Lincoln Mark V)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Ekomies, 28.6.2014.

  1. Ekomies

    Ekomies 1st gear

    Itse ajattelin ruuvata listat kitin kanssa takaisin, mutta ilman nahkan kiertyvää. Värikoodit jo sainkin tarrasta selville, jos maalikauppa ne vaikka tunnistaisi.

    Kuinkas muuten yleensä tehdään - pannaanko pakkeli suoraan peltiin vai alle jokin pohjamaali? Katon sauma vaikuttaisi tehdyn niin että ensin on vedetty jotain pakkelia ja sitten on maalailtu.

    Tuo maali on muuten sellaista, että kun tinnerillä hankaa niin lähtee väriä ja vaikuttaa kuin maali liukenisi. Liekkö sitten termoplastista?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kävikö niin hyvä tuuri, ettei katossa ollut peltitöitä? Hyvä homma, jos niin oli. Pakkelin alle maalaamisesta on kaksi koulukuntaa, toiset maalaa ja toiset ei. Itse laitan 2k epoksimaaliharson kohtiin, missä on hitsaus tai korisaumoja.

    Kyllä tuo maalin liukeneminen tinneriin vaikuttaa siltä, että termoplastinen maali on kyseessä.
     
  3. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Ehjään ja ruosteettomaan peltiin voi kitata. Itse kyllä ruiskutan alle aina 2K epoksin.
    Millainen tuo katon sauma on? Jos kyseessä on pistehitsiliitos, sauma pitää saada tiiviiksi tinaamalla tai hitsaamalla ennen kittiä.
     
  4. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Se on pistehitsausliitos ja aika syvä ura siinä. Itse tuon "tinalla muljasin"
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos listat laittaa takaisin paikalleen niin helpoin vois varmaan olla ottaa se ex-vinyyli kohta pellille ja siihen uudet maalit päälle ja sopiva puskuri aine siihen listan alle

    Sit jos maalaa niin se maali ainakin itellä mersua maalaillessa "juoksi" maalien rajasta toisen alle ja rupesi kiehumaan
     
  6. Ekomies

    Ekomies 1st gear

    Miksi tuollainen kuivaan tilaan tuleva sauma pitäisi tinata? Sehän on jo nyt kitattu tehtaan jäljiltä. Ajattelin hioa ja kitata sen vaan siitä vai meneekö jossakin pieleen?
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tinahan on iänikuinen tapa mutta jollei se menetelmänä ole tuttu niin kannattaa laittaa vaikka metallikitillä sitten. No kaikkihan oikeasti riippuu siitä miten remontin jälkeen säilytät autoasi. Kuivassa vaiko taivasalla ja kun alkaa katto jälleen osoittaan merkkejä uupumisesta niin puuttua ajoissa jälleen.
     
  8. Ekomies

    Ekomies 1st gear

    Eipä ollut mikään ihan pikkuhomma. Sisustakin piti purkaa takapenkin sivuilta, jotta ovaalin ikkunan alla olevan nahkaton alareunan listan sai irti. Jotta katon yli kirtävän listan saisi irti, pitäisi purkaa koko kattoverhoilu irti. Alkaisi tehdä mieli siirtyä pensseliin ja peltikattomaaleihin. :(

    Nahkakaton pehmikkeen kiinnitysliima ei ota irrotakseen millään. Asetoni ja tinneri eivät pehmitä liimaa mutta maalin kylläkin. Tärpätistä liima ei ymmärrä mitään.

    Takalasin kehyslistassa oli minulla yksi pala kullanväristä, kun muut palat ovat alumiinin värisiä, joskaan ei peilikirkkaita. Listat pitää vissiin maalata, jahka liimat saa jollakin irti.

    Takalasin alareunaan jää melkoinen vesitila, joka on vielä padottu muutamasta kohdasta lasia kannattavilla muovin paloilla. Tämä pitäisi täyttää jollakin massalla, muuten rako listan alla täyttyy roskalla ja pysyy aina märkänä. Veden pinta jää tuohon koloon niin korkealle, että jos lasin alareunan liimaus pettää, vesi juoksee sisälle. Saiskohan tuota mustaa kovettumatonta massaa jostakin. Se voisi olla hyvä kolon täyte.

    Ovaalien pikkuikkunoiden alareuna oli vuotanut molemmin puolin nahkakaton alle. Suosittelenpa tarkastamaan, että ei kenelläkään vuoda. Kehys (yllätyksekseni metallinen) on vain peltiklipseillä ja liimalla kiinni, joten sisäpuolelta ei ole ruuveja avattavaksi.
     
  9. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Muistaakseni jostain lasiliikkeestä mä sitä ostin. Mulla tuo kolo on edelleen olemassa, tosin hyvin maalattuna. Säilytän autoa tallissa ja yleensä pesun jälkeen tulee paineilmalla puhallettua se lasin alareuna kuivaksi. Tuohon vois ehkä rakentaa vesiletkut alanurkista kontin kautta maahan :odroll:
    Ja alumiinilistoista saa ihan kiiltävät kiillottamalla
     
  10. US-Automotive

    US-Automotive 3rd gear

    Lincolneihin saa USA:sta tilaamalla mallikohtaisia uusia, valmiiksi ommeltuja vinyylikattoja, alkup. materiaaleissa ja useimmissa väreissä (tuon maahan tilauksesta). 60- luvun lopun /70-luvun alun malleissa käytettyä leveää "Cavalry Twill" -materiaalia ei enää ole saatavana kuin erittäin rajoitetusti ja satunnaisesti. Toppausmateriaaleja saa varmaan vaihtotöitä tekevien verhoomojen toimesta. Jos Mark V:ssa on ollut Landau-top optio (vain katon takaosa topatulla vinyylillä päällystetty), niin silloin on huomioitava, että takalasissa ei ole sitä viimeistelevää listaa, jotta vinyylin voisi jättää pois. Koko katon peittävässä mallissa sellaiset on (osin maalattuna vinyylin mukaisella värillä). Auton sai toki tilattua myös ilman vinyylikattoa ja silloin nuo listat ovat kokonaan kirkkaat (ja ne peltien saumat ovat tuolloin tehtaalla viimeistellyt, ennen maalausta).
     
  11. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Tässäkin lienee poikkeuksia :eek: Nimittäin mun autossa nuo listat kuitenkin oli, vaikka juurikin tuommonen "landau" mallinen katto kyseessä.[​IMG]
     
  12. US-Automotive

    US-Automotive 3rd gear

    Katon ylittävä lista on todennäk. lisätty jälkikäteen, eli kokovinyylikatto on mahd. uusittaessa "lyhennetty" Landau-malliseksi (olen nähnyt useita USA:ssa näin tehtyjä...myös muunmerkkisissä autoissa). Se on myös usein hieman halvempi kikka, kuin uusia koko katto...ja toki tyyli- /makuasiakin. Vinyylikatto voi olla myös dealerilla jälkiasennuksena asiakkaan toivomuksesta muutettu /asennettu. Tehtaan kirjallisuuden mukaan Landau-katossa on kuitenkin aina "sisäänkäännetty" vinyylireuna, ilman listoituksia. Sama pätee Mark IV -malleihin alkaen 1975 ja "isoihin" Sedan /Coupe-malleihin, alkaen vm. 1976.

    "Covering the rear portion of the roof from the quarter window rearward, the Landau roof is thickly padded, with French seams (distinctive triple stitching) and a true Frenched rear window. ("No rear window moldings are used; the padded vinyl meets the glass)", sanoo asiasta tehtaan "Salesman´s Product Information"...jos sitä sen selkeämmin voi esittää.

    Auton oma datakilpi (tarra) ei taida erotella Full-Vinyl Top, tai Landau Vinyl Top´ia, vaan antaa niille pelkän värikoodin (valkoinen ="W"). "Build Sheet" kuitenkin kertoo tuonkin asian, jos sellainen on autossa tallessa. Joissakin Town Car´eissa olen kuitenkin nähnyt merkinnän "Coach", kun kyseessä on topattu, lyhyt pintaverhoilu. Mark V:n kokovinyylikattohan ei ole paksusti topattu, kuten Landau Top on ja siten ne takalasin kiertävät listat ovat siinä vinyylin tasalla, eivätkä toppauksen myötä "uponneina sisään". Kattoversioita on useita ja listoituksia myös, riippuen mistä mallista on kyse, mutta mix /match -listoituksia ei ole tiedossa tehtaan toimesta asennettuina. Harvinaisin optio on kuitenkin se "Vinyl Top Delete" - versio, eli "kalju" Mark V. Yhden valkoisen sellaisen olen myös toimittanut tuttavalleni, tänne Suomeen.
     
  13. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Jos ja kun tuo kattoverhous menee tuonne takaikunan "päälle", niin olisko mahdollista että tuolla vinyylin alla olis nuo samat listat pitämässä verhousta kuosissaan? Joku tukirakenne siellä kuitenkin täytyy olla
     
  14. Ekomies

    Ekomies 1st gear

    Onkokohan nuo vinyylikatojen korjaussarjat minkä hintaisia ? Tämä katto on nyt maalattu.
     
  15. US-Automotive

    US-Automotive 3rd gear

    Aivan, Landau Top -mallin vinyylin alla on useimmissa malleissa takalasille sellainen lasikuituinen (?) kehys, ko. tarkoitusta varten. Vinyylikaton käännetty reunus on sitten tiivistemassalla tiivistetty lasia vasten, jotta vesi ei pääse materiaalin alle. Metallilistojen klipsejä ja niiden kiinnitysnastoja ei välttämättä ole lainkaan ja jos sellaiset siihen haluaa, niin joutuu usein lasin irroittamaan, jotta sellaiset saa asennettua. (Suomi-pojathan tietty usein länttää kaiken siihen Sikaflexillä tms.!).

    Koko ajatus vinyylikatoistahan on tietysti varsinkin kosteissa oloissa ideanakin aika kyseenalainen - se ei hengitä, vaan kaikki kosteus kondenssia myöten tiivistyy materiaalin alle. Koko jutullahan haettiinkin vain ylellistä näyttävyyttä ja se on perua klassisista umpiautoista, joiden katot usein verhoiltiin kalliimmalla keinolla - aidolla nahalla. Vinyyli on siihennähden huokea ja helppohoitoinen ratkaisu, saman effektin aikaansaamiseksi. Se oli myös helppo ratkaisu esim. kaksivärisen auton aikaansaamiseksi samalla. On tietysti sitten aika typerää auton omistajalta, jos hän menee säilyttämään Lincolnin kaltaista arvokasta autoa täysin ala-arvoisella tavalla... ulkona ja sateessa (noh, jos nyt sitten ostit uuden joka vuosi, niin...so what!?). Vinyylikatto kuitenkin säilyy hienona ainakin jopa puoli vuosisataa, jos sitä hoitaa ja säilyttää asianmukaisesti.

    Uuden Landau Top -tyyppisen, itse valmiin vinyylikaton kustannus on useimmiten luokkaa 1000 -1500€, alkup. materiaaleja käyttäen (euron kurssi on lisäksi vajoamassa!). Päälle tulee tietysti työt ja tarvikkeet (minulla ei ole siitä kokemusta, mutta uskoakseni asiantuntevia ammattiverhoilijoita löytyy). Kokovinyylikaton kustannus on muutaman satasen korkeampi...ja tietysti riippuvainen mistä materiaalista on kyse. Halvempia materiaaleja on saatavissa useilta toimittajilta, mutta niihin ja niiden kestävyyteen ja muihin ominaisuuksiin en ota kantaa (olen nähnyt netissä jopa 350€ hintoja, ei korrektista materiaalista tehtyinä). Käytettävän vinyylin täytyy kuitenkin olla laadukasta ja ko. käyttöön tarkoitettua...muuten se ei esim. lämpötilan mukaan "elä", vaan halkeilee pian kuumuudesta, tai ratkeaa saumoistaan,...tai reunat ryömivät kylmästä kutistuessaan esiin, esim. listoitusten alta. Halvalla saa usein turhauttavaa työtä ja lisäongelmia. Se voi toki olla pelkällä kuivalla kelillä ajettavalle ja sisällä kuivana säilytettävälle autolle jonkinlainen vaihtoehto sekin. Kuten sanoin, ihan kaikkia materiaaleja ei kuitenkaan enää ole edes saatavana. "Tavallinen" (ei erikoismallinen) Mark V taitaa kuitenkin olla toistaiseksi sieltä helpommasta päästä, materiaalin suhteen.

    Kävin juuri Floridassa, Lincoln Land´issa, jossa oli entisöinnin alla ´79 Bill Blass Mark V. Siihen oli juuri asennettu uusi vinyyli Carriage Top´iin ja se katto näytti kyllä puhtaana ja valkoisena todella upealta...sinivalkoinen maalipintakin oli kuin lasia (ehkä jopa hienompi kuin uutena!) ja kromit kiilsivät uutuuttaan. Mutta, siihen autoon olikin jo silloin upotettu yli 25000 dollaria... USA:ssa. Auto on amerikkalaisen keräilijän omistama, eikä tietenkään Suomeen tulossakaan. Siellä niiden arvostus alkaa tietyissä piireissä olla jo sellaisella tasolla, että meikäläisiä huimaa! Rahamiehet alkavat siellä hiljalleen kiinnostua niistäkin, varsinkin, kun eipä mitään tuollaisia "loistoautoja" enää maailmaan koskaan lisää tulekaan! On kuitenkin ilahduttavaa nähdä, että Suomenkin "takapajulassa" alkaa nousta arvostusta tämäntyyppisille autoille, jotka aikoinaan olivat "Motordom´s Kings of the Hill" - parasta mitä rahalla pystyi ostamaan...ja ovat kunnossa ollessaan loistoautoja vielä nyt vanhoinakin! :D
     
  16. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Omassa markissa ( tosin mk IV ) oli aikamoiset tuhot vinyylikaton alueen alla.. Oopperaikkunoiden puolivälistä alaspäin piti vaihtaa peltiä, katon etu- ja takareunat täynnä reikiä, takapilarit täynnä reikiä ja ikkunan ja kontinluukun välinen pelti täynnä reikiä. Muutama viikko meni ruosteita poistaessa ja hitsaillessa ja tinaillessa.
     
  17. US-Automotive

    US-Automotive 3rd gear

    Valitettavasti tämä on monien vinyylikattoisten autojen ongelma, varsinkin jos niitä on epäasiallisesti ikänsä seisotettu taivasalla. Tämänikäisissä loistoautoissa ongelma on jopa korostunut, sillä niissä käytettiin useinmiten ylellisenoloisia, pehmustettuja vinyylikattoja - mahd. kosteus kertyy pehmusteisiin ja pitää sen siellä vinyylin ja pellin välissä jatkuvasti, koska se ei pääse haihtumaan pois. Vinyylikatottomat loistoautot olivatkin pikemmin harvinaisuuksia 1970 ja 80-luvuilla. Vinkki ko. autojen ostajille: jos vinyylikaton alla näkyy "patteja" tai muita kohoumia, tai usein jopa jos vinyylikaton alakoristelistan alla näkyy ruostetta, niin se on vain "jäävuoren huippu" ongelman suhteen. Korjaaminen on aikamoisen työlästä ja vaatiin varsinaisen korjauksen lisäksi vielä kovasti sisustan ja listoitusten purkamista auton sisä- ja ulkopuolella.
     
  18. Martin460

    Martin460 Gearhead

  19. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Sama homma työn alla. Katon listojen kiinnitysreiät on sheivattu eikä vinyylinä enää tule.
     

Kerro tästä muillekin!