viper (muuttoauto) päästövero ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja freeride, 23.4.2011.

  1. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No niinhän se on, mutta tilannehan on sama kuin ennen aikaisempaa veromuutosta. Nyt se koskee vaan ja ainoastaan enemmän kuluttavia. Jos vaan tarpeeksi valitetaan ja joku valittaa myös EU:hun niin eiköhän tämäkin korjaannu... tai ainakin niin voi toivoa, valittaminenhan ei maksa mitään (pl. KKO:n valitus).
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kyllä toi logiikka on jo valitettavasti kuopattu. Oli ihan selvää, ettei ne samaa virhettä toiste tee. Myönnän toki aikanaan itsekin ehdottaneeni että mikäs tässä nyt muka muuttui, sama syrjivyys jatkuu. Mutta ei se jatku, vastasivat paremmin tietävät, enkä puhu nyt virkamiehistä.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Vanhemmat 400 heppaset Viperit saattaisi mennä ilman tuota 50% korotusta jos jäisivät nippa nappa alle 0,15 teho/painosuhteen (kun laissahan on että 1 SAE netto = 0,9 DIN josta kilowatit väännetään. Eli 400 hv SAE netto = 360 hv DIN >>> 360 hv DIN/1,36 kW/hv = n.265 kW >>> 265 kWx 0,15 = n.1766 kg oltava minimi kokonaispaino).

    Toi teho/painosuhdekorotus tuli jo silloin 1.1.2008 voimaan.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    C5 Corveteilla ainakin on tosi tiukkaa eli mallista riippuen 253 kw ja jotain 1692 kg. Tässä eräs opettavainen tarina (joka päättyi sinänsä hyvin):

    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14449

    Aika arpomiseksi menee, eikös vaan..ja toi SAE netto oli mulle uutta muissa kuin ennen -71 autoissa. Eli miten noi korjauskertoimet oikein menee?
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    SAE Gross (brutto) 0,7 = SAE netto 0,9 = 1 DIN ja nämä on auton rakenteen muuttamisen puolelta lakitekstiä, jotta näinköhän kelpaa verotuksen puolella... Eikä varsinkaan jos on kilowatit jo jossain tiedossa.
     
  6. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    On tää niin ihmeellinen maa kun autoista menee ryöstövero mutta 10 miljoonan jahdin, superhyperluxus asuntovaunun tai Rembrantin taulun saa tuoda täysin tulli- ja verovapaasti muuton yhteydessä!
    Yhden auton taistelin ja meni OK mutta Harrikasta tuli takkiin tuplasti - aivan älytön päätös. Kai ne vihaa niitä ja haluaa rajoittaa "ettei % jengi" kasva....
    Sun sukulaisen olisi pitänyt muuttaa Ruotsiin. Itse kadun etten mennyt sinne. Sinne ei ole mitään rajoitusta kuinka monta saa viedä eikä ole arvo rajoitusta - kaikki ovat verovapaita - ja saa myydä vuoden jälkeen eikä kytätä tekeekö voittoa. Suomessa 3v omistusaika josta vähintään 1v Suomessa ja myyntivoitosta menee vero.
    Kun kysyin Tukholman tullissa "saanko tuoda 3 käyttöautoa, Harrikan ja 6kpl harraste Pyhimyksiä verovapaasti" ystävällinen Swenssoni sanoi "ja vist!" ja toivotti tervetulleeksi.
    On siinä eroa asenteella ja oikeudenmukaisuudella.
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tullin sivuilta löytyy päätös Marraskuu 2010 '94 Viperin verosta joka on ollut 16 tonnia, eli ovat vissiin päätyneet päästöjen osalta samaan tulkintaan Tomason laskelman kanssa.
    DODGE VIPER 8.0 2D ROADSTER 294KW N 20101006 19941231 132 40710.85 16447.18

    Tosin eka generaation Viperin omapainoksi ilmotetaan 1490kg joten ei siihen 1766 kokonaispainoon kyllä pääse kahden hlö painon lisäyksellä? KW ilmotus näyttäs olevan 294kW.

    Noi uudet onkin jo 370 kW ja 1530kg omapaino.

    Tullin sivulta löytyy muuten tämmönenkin klausuuli:
    Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen
    laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja polttoainekulutus ovat suuria
    verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan. Veroprosentin suuruus on vähintään 12,2 % ja enintään
    48,8 %. Veroprosentit löytyvät autoverolain liitteenä olevasta verotaulukosta 1.

    Tosta ylläolevasta voi pikasesti kuvitella että Viperiin on sovellettu 40% veroa lokaaleista pyynneistä?
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    2 viikkoa sitten kävin Tullissa. Kerroin Veten kokonaispainon olevan 1707 kiloa joka lukee ovitarrassa. Tullimies sanoi että ei kelpaa, tieto pitää tulla katsastusasemalta.

    Olin oikein tyytyväinen, sillä arvasin että Vette on oikeasti kevyempi ja kun siihen laskee 2 hlö päälle pitäisi kokonaispainon olla pienempi, samoin kuin vastaavasti verojen.

    Katsastusasemalla auto punnittiin, 1460 kiloa ja tankki puolillaan bensaa. Kokonaispainoksi tuli...joo...se tuttu 1707 kg ovitarrasta.

    Näin tällä kertaa. Veroksi tuli 27.3%, tai niin ainakin oletan. Kateuskerrointa ei tule kun tehoa on alle rajan. Viperillä näyttäisi käyvän toisin. No, ainahan voi ajatella verorahojen menevän lapsilisiin eli hyvään tarkoitukseen.
     
  9. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ken veroitta elää se kunniatta kuolee juu. Eikä muuten auta sit Viperin kohdalla oikeiden päästötietojenkaan hommaaminen, 486g /km :rotfl:

    Ja hauskuushan jatkuu sit kun ton kipukynnyksen on ylittäny sen vuosittaisen käyttömaksun muodossa, eiks sekin oo päästöihin perustuva vai oliko pelkkä paino?
     
  10. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Nehän teki myös mukavasti silloin kun vero% määrää korotettiin alvin verran ettei menis veroa verosta mutta muuttoauton verovähennys "unohtui" kuitenkin samaksi. Eli ennen se vähennys tehtiin ennen alvia verosta mutta nyt sen jälkeen, ja tuostahan voi laskea että se huonontaa tuota muuttoautohyvitystä aika paljon... :argue:
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Taitaa olla mukavasti pelkän (kokonais)painon mukaan, siis niissä autoissa joista ei ole valmistajan antamaa tietoa (oliks se ny 2000 ja vanhemmat + sellaiset joita ei ole tuotu koskaan Eurooppaan). Mulla ainakin -03 Zetan vero oli jotain vähän yli satanen vuodessa (kokonaispaino 1610 kiloa tms).
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo varmasti harmittaa että etuus huononi. Aiemmin tuolla ei ollut ylärajaa ollenkaan eli sait tuoda millaisen auton tahansa verotta. Olisko toi päättynyt joskus 90-luvulla.

    Sinänsä EU eikä mikään muukaan taho pakota Suomea antamaan autoveron vähennystä paluumuuttajalle.
     

Kerro tästä muillekin!