Viritellyn 360 säätö ongelmia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja V.N, 12.9.2021.

  1. V.N

    V.N 1st gear

    Ensi jenkki tuli hommattua noin kuukausi sitten jossa edellinen omistaja viritellyt konetta.
    0.30 ylikokomännät, takoakseli, 340 j-kannet, mekaaninennokka+nostajat, uusi virranjakaja (luultavasti mallia edullisin ei minkään näköisiä merkintöjä) edelbrock imusarja, holley 750cfm, holeshot turbiini 2400rpm.

    itse uusin heti ensimmäisenä halppiskiina bensapumpun tilalle holleyn sähköisen "sinisen"pumpun ja regulaattorin.

    eli ongelma on osakaasulla ajaessa noin 1500-2000rpm auto "nykii" ihan kuin olisi bensa loppumassa:odroll:
    jos runttaa kaasun pohjaan paikoiltaan ei mitään ongelmaa lähtee hienosti laku palaen ja sama esim taajama nopeudessa ensin osakaasulla "nykii" sitten lappulattiaan pieni nykäisy ja lähtee taas iloisesti vetään:odeek:

    käy laihalla, sytytystulpat aivan valkoiset, edellinen omistaja ei ole ilmeisesti millään tavalla säätänyt kaasaria
    korjaussarja sentään on laitettu, näin päättelin uuden näköisistä tiivisteistä kun kaasaria putsailin.
    ensiön suuttimet oli muistaakseni 67 ja toision 63.

    itse nyt säätänyt bensapinnat kaasarista kohdalleen.
    putsannut sen.
    katsonut että kaikkiin tulppiin tulee kipinä.
    bensanpaine ok koko ajan.
    virranjakajaa sen verran ropannut että paksumman keskipakojousen ottanut pois ja toistaiseksi säätänyt siihen missä kone käy hyvin ja lähtee hyvin käyntiin.
    imuvuotojen testauksesta en oikein muuta keksinyt kun jarrutehostimen letku pihdeillä lyttyyn ja koeajolle, sillä ei ainakaan mitään vaikutusta...
    imusarja tarvii vielä käyttää irti siellä on aikamoinen mälli tiivistemassaa joka välissä, mahdollinen vuoto jossakin??
    mitä seuraavaksi?:odconfused:

    paljonkohan tuommosessa virikoneessa olisi venttiilienvälys 0.30 0.40? nekin tarvii tarkistaa ettei nyt ainakaan mikään kanna...

    ja joo kokemusta 70 luvun kaasari jenkistä tosiaan se kuukausi:rotfl: voishan auton viedä pajallekkin mutta eihän tä muuten harrastusta olisi...
     
  2. Sdkillah

    Sdkillah 1st gear

    kannattaa kattoa paljon se antaa ennakkoa ettei ole liikaa. 35 +- maksimiennakko ilman jakajan alipainettakelloa ja ja alipaineen kanssa muistaakseni max 50.
     
    V.N tykkää tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Laajakaistakin kertois jo paljon.
     
    V.N tykkää tästä.
  4. 3964

    3964 2nd gear

    Osakaasu nykimiseen on yleensä kaksi syytä joko käy laihalla tai liikaa ennakkoa niillä kierroksilla.

    Nykikö ennen kun poistit keskipako jousen?

    Venttiili välys nokkakortista,jos ei tiedossa mikä nokka ni sit joku turvallinen välys.
     
    V.N tykkää tästä.
  5. fmila

    fmila Gearhead

    ...ja vaikka se ei tohon osakaasu nykimiseen paljoa vaikutakaan, niin varsin pienet suuttimet on 750 Hollikkaan laitettu. Ensiö nyt ehkä liki alueella, jos on power valve toiminnassa(omassa kuitenkin #70), mutta toisioon nyt vähintään 10 numeroa lisää (mulla #78). Paranee se nykiminenkin vielä käytät Holleyn irti ja tasaat "transfere slotit neliöksi" molemmin puolin, siis ensiö ja toisio läpistä. Se toisioläppien säätö ruusi on siellä kaasuttimen laipan alapuolella. Sen jälkeen tyhjäkäynti "vahvaksi", niin pitäisi alkaa kaasuttimen puolesta pelaamaan.

    Venttiilivälys voi pakopuolella olla jopa 0,55 mm, niin ku 273ssa alkujaan. Niissähän oli mekaaniset nostajat jo alkujaan.

    t. AM
     
    V.N tykkää tästä.
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos ennakot on kohdallaan, säädä ensin tyhjäkäyntiseos kuntoon, ja sit ala isontamaan ensiösuuttimia. Lähe vaikka 70stä liikkeelle, voi parantua jo sillä. Sit kun se toimii, säädä täyskaasuseos toisiopuolen avulla balanssiin.

    Jos toisiopuolella ei oo seossäätöö, niitä läppiäkään ei parane kauheesti tyhjäkäyntiä säätääkseen aukoa. 4 nurkkasäätöisissä sit erijuttu.
     
    V.N tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä oli aikoinaan 750 kaasarissa 72 ensiö ja 78 toisiot.
     
    V.N tykkää tästä.
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo, itseasias toi 72 on useimpien perus 750 vakuumien vakiosuutin ensiössä, et ehkä lähtisin jopa siitä kokeilemaan ensiksi.

    Noita suuttimien kokoja ei holleyn ohjeenkaan mukaan pitäis joutuu muuttaan yli neljää numeroa vakiosta. En tarkoita että nyt, mut monesti törmää virheellisesti siihen luuloon et pienempi tai miedompi kone vaatis automattisesti pienemmät suuttimet kuin isompi tai tehokkaampi.

    Yks ja varmaan ainoo selkee poikkeus on jos käytetään jostain syystä selvästi yli-isoo kaasaria; sillon huonoa virtausta venturissa voi joutuu kompensoimaan normaalia isommilla suuttimilla että bensaa saadaan huonollakin signaalilla tarpeeks ilman sekaan. Mut en usko et tässä on siitä kyse, kaasari ei oo mikään överi viritetylle pikkulohkolle.
     
    Muokattu: 12.9.2021
    V.N tykkää tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Samaa mieltä, itsellä hieman huonommilla kansilla oli 282 nokalla käytössä 750dp. Ennen säätöjä kulutus 27l/100km ja vartti oli jotain 13.9. Säätöjen jälkeen kulutus 17l/100km ja 12.9. Ai miten niin sikarikas ja sytytyksen ajotus aivan päin peetä :D
     
    V.N tykkää tästä.
  10. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Samanlaiset oireet tuli omaan moottoriin kun otin paksumman jousen pois virranjakajasta. Ennakkoa tuli liikaa. Täydet ennakot jo 1400 kierroksella.
     
    V.N tykkää tästä.
  11. V.N

    V.N 1st gear

    joo nyki samalla tavalla, nokka on nyt osittain näkyvissä kun otin imusarjan pois näkisikö siitä jotain merkintöjä?
     
  12. V.N

    V.N 1st gear

    muistin väärin suuttimet, elikkä ensiö suuttimet 64 ja toisio 66. kuulostaa kyllä pieniltä jos sinullakin 12 numeroa isommat:odeek:

    okei tarvii laittaa venavälykset samalla kuntoon kun on imusatsi ja venakopatkin irti.
    ei mitään hajua mikä nokka tuolla on, näkeekös siitä jotain merkintöjä yläpuolen kautta?:odroll:
     
  13. V.N

    V.N 1st gear

    kiitos kaikille jelpistä näillä pääsee taas paljon eteenpäin:odbiggrin:

    seuraavaksi osalistaa tilaukseen nyt ainakin muutamia suuttimia ja imusarjan tiivisteet.
    mitäs muuta tuohon kaasariin nyt samalla kannattais tilailla?
     
  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Hieman yleistäen, Holley vetää keittoo alle n.2500rpm tyhjäkäynti/siirtymäpiiristä, yli 2,5k mentäessä alkaa pääsuuttimet vaikuttamaan enemmän. Veikkaisin että IDLE AIR BLEEDIt on aavistuksen liian isoja ja sen takia pienillä kierroksilla vetää hoikalle. Tai IDLE FUEL RESTRICTORit liian pieniä (suutinrungon sisällä), mutta tuskin 750:ssä. Perus mallin holikassa nuo on kiinteitä ilmasuuttimia, paremmissa malleissa irti ruuvattavia. Yks helppo jippo on tukkia ilmasuuttimen reikää karvan paksuisella metallilangalla ja kokeilla vaikuttaako seoksiin.
    [​IMG]
     
    V.N tykkää tästä.
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos pääsuuttimet on lähelle 10 numeroo liian pienet, ja aletaan air bleedejä sorkkimaan et saadaan laihan seoksen aiheuttamaa nykimistä pienemmäks, nii kyl siin mettään mennään ja pahasti. Kyl se pääsuuttimilla menee pääasiassa jo parin tonnin yläpuolella vaikka tyhjäkäyntipiiri siellä jotain vaikuttaiskin.
     
    V.N tykkää tästä.
  16. hukkis

    hukkis Gearhead

    Kannattaa varmaan ekaks varmistaa tuo kaasarin koko, suuttimet viittais enemmän 600/650 kaasariin.
     
    V.N tykkää tästä.
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    64 on vanhenpien list1850 600cfm kaasarien vakiosuutin ensiössä, uudemmissa on 66.

    Ketjun aloittaja vois kattoo sen list numeron ryyppytornista tai kaasarin kyljestä
     
  18. V.N

    V.N 1st gear

    LIST-3310-2
    2952

    eli siis on tuo 750cfm? oiskos mahdollista että ent.omistaja laittanut tuon 600/650 korjaussarjan?
     
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo 750 vakuumi tuo on.

    600 läppäkoko on pienempi eikä se tiiviste taida käydä tuohon. Korjaussarjalla se koko ei muutu mihinkään
     

Kerro tästä muillekin!