Viritetääs 454CID

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sami, 24.5.2010.

  1. sami

    sami Gearhead

    Löyty tuollanen isolohko tallin lattialta ja vaikuttais melko hyvälle aihiolle hieman fiilata.

    Kertokaapa mitä tolle kannattais alkaa tekemään. Rahaa on ehkä n.2000-2500€ ja tarkoitus olis tehdä ihan vain omaksi iloksi ja muiden kiusaks eli ei tehdä kisa moottoria. Pannun pitäis näyttää hyvältä, olla herkkä ja toimia kohtuullisesti kyläajossa. Olisko hyvä konimäärä 400-500 hyvän väännön höysteenä.

    Hieman nykyisestä kokoonpanosta:

    -Lohko stanu koossa -70 2 pulttinen, ei tartte porata.

    -Kannet 6272990 1970 454 Open 118cc RECTANGULAR PORT - Valve size 2.19 intake, 1.88. Venttiilit puuttuu.

    -Vakio akseli hiottuna ekassa alikoossa.

    -Männät uudet
    4.250" Bore
    .340" Dome
    1.640" Compression Distance
    Compression w/100.9cc heads 12.20:1 w/119cc heads 10.22:1
    For stock 6.135" rods Stock 4.000" stroke

    -Alumiini tuplarulla jakopää

    -Sähköinen kiillotettu vesipumppu

    -Mallory billet HEI jakaja


    Sitten tuohon vaan palikkaa lisää ja mitä koneistuksia kantsii tehdä?
    Tuohon budjettiin pitäis mahduttaa vielä jotain hyvää ulkonäköä.
    Eli hankinta listalla ainakin:

    -Nokka
    -Nostajat
    -Venttiilit
    -Keinut
    -Pultit
    -Öljypumppu
    -Bensapumppu
    -Kaasari
    -Imusarja
    -Pakosarjat
    -Öljypohja
    -Venakopat
    -Laturi
    -Startti
    -Dampperi
    -Hihnapyörät
    -Ilmanputsari

    :eek: OHO tulipa lista...
    Nippelit tulee ameriikoista joten suomen hintoja ei ehkä kannata käyttää.
     
  2. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    454

    paljon jaksoit kirjoittaa, mutta mitä ajat takaa? Onko pakko sovittaa noin kehno osayhdistelmä lisäosilla alavääntöiseksi ajelumotiksi? Vaihda ensin männät tai kannet tai tee suoraan tehokas kierrosmotti, tohon puristeeseen pitäis olla bensalle paljon nokkaa tai sit teet e85:sen.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Lohkotasot oikasta,samoin kansitasot.

    Hoonauttaa sylinterit uusille männänrenkaille sopivaksi!

    Normi istukkatyöt ja samalla tietysti tarkistaa onko tarvetta tiukentaa ohjureita...

    nokkalaakereiden kunto?

    Alakerran täydellinen tasapainoitus on syytä teettää kyllä!

    Tuohon kestää jo pikkasen valita nokkaakin,kun ruttua on jo tuonkin verran ja imusarja(air-gap?) sit nokan mukaan tai toisin päin:D

    Kaasariksi joku 750->

    Ei ne hinnat sieltä amerikan ihmemaasta juuri sen halvempia ole kuin kotimaan vauhtiputkista ostettuna,kannattanee ainakin pyytää RP:ltä tarjous osapaketista+ tasapainoituksesta...
     
  4. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    454

    Niin ja jenkin jälkitoimitusajat todennäköisesti repii pelibyysat riekaleiksi.
     
  5. roku65

    roku65 Gearhead

    Eikös tuosta tule suoraan hieno ja hyvä, kun jatkaa 1970 vuoden linjoilla ulkonäön ja kokoonpanon suhteen?
    Oletko muuten mitannut palotilat? Eikö vm 70 ole vielä closed palotiloilla, jolloin tilavuuskin on pienempi ja ruttua tulee hiukan enempi...106.9cc tais olla tehtaan ilmotus, jos en väärin muista. Sinälllään kannet ehkä paremminkin raikkaaseen kierrosluonteiseen mottiin sopivat, vaikka eipä tuolla tilavuudella taida pystyä pohjavääntöa täysin hukkaamaan, vaikka kuinka yrittäisi...

    Millaseen koriin muuten tulossa ja mikä vaihteisto ja perävälitys?
    Onko akseli tarttunut jossain vaiheessa kiinni? Tarviko linjahoonata välttämättä? Kansitasothan noista olisi useasti tarpeen oikasta ja mikseipä dekatakin nollaan, jos et meinaa orkkis peltikansitiivisteitä käyttää.

    Perusosat taitaa löytyä mukavasti amerikan supermarketeista, vaikka jatkamalla oikenlaisilla orkkisosillakin tavoitteesi on täytettävissä. Ede rpm ja 750db. Ferrea/Manley venat, Arp pultit veiveihin. Comp Pro Magnum keinut sopii useimpien koppien sisään. Orkkis uusi öljypumppu toimii hyvin. Sarjat alle 2" putkilla on monen valmistajan ohjelmassa jne...
    Rullanokkapaketti lohkaisee niin suuren osan budjetista, että lienee paikallaan pitäytyä perinteisessä mekaanisessa laahurissa?
    Hyllynokista jotain linjausta vois vetää orkkis GM "143", Lunati 402A2 tai 3 Lun, Comp xs 282s akselilla. Rulla esim comp 288AR mekaaninen katunokka. Tohon kun lisäilee sopivat nostajat/työntötangot/jouset/retkut/lukot kymmenen muuta pikkunippeliä luettelemasi osalistan lisäksi taidetaan tosin mennä budjetin yli että heilahtaa?
    Halvimmat kosmeettiset osat on melko kehnolaatuisia huonekalukromisia paperinohutta pläkkipeltiä. Sanoisin, että parempi lopputulos tulee lasipuhaltelemalla original hihnapyörät ja peltiosat sekä ruiskaamalla uuden värin päälle, jos sulla on osat jo valmiina.
     
  6. sami

    sami Gearhead

    Re: 454

    isonveden takaa ostamisesta jo monen vuoden kokemus.
    Tavara menee tutun konttiin jenkeissä ja suurimmassa osassa osia on ilmainen jenkkien sisäinen rahti. Melko turhaa on tässä alkaa siitä vääntää kättä mistä kannattaa ostaa, keskitytään mieluummin että mitä.

    Tossa alotusviestissähän oli siis lueteltuna nyt olemassa olevat osat ja jos niitä voi hyödyntää niin hyvä niin. Moottori on täydellinen paitsi venat ja kaasari puuttuu. Noi mitä luettelin oli viriosaa ja kaikki muu on vielä vakioo.

    Ite en siis tosiaan tiedä mikä on se kombinaatio millä noihin ominaisuuksiin päästään jos päästään ja mitä tolla budjetilla olis viisainta hankkia, siksi täällä kyselen.

    Voin sitten opastuksen jälkeen kiikutta romut dynoon ja kertoa kuin kävi.
    Autoa tai lootaa/välityksiä ei ole vielä tiedossa. Meinasin tohon pukkiin sen eka tehdä ja katella jos sattuu tulemaan jossain vaiheessa joku kiva kärry mihin nakata se.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: 454

    Mä en tekis mitään moottoria jossei kerran ole autoa vielä. Niin paljon vaikuttaa motin tekemiseen mihin autoon ja käyttöön se tulee. Korkeintaan kasaisin sen olemassa olevilla osilla, sitten kun auto löytyy motti nokalle, ajamaan ja senjälkeen kattoa mitä ominaisuuksia siltä tarvii lisää.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Nuo kannet taitaa olla ihan aidot LS-6 versiot?

    Juu, hommaa ensin auto ja tee kone sen jälkeen.
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyvä projekti. Pitempiä puita pesään vaan.

    - koneistuksista: kime2 puhui asiaa. Noi kun teetät ni hyvä tulee. Tasapainotus vaikka tosiaan siellä RP:llä.

    - osista: tilaa sinne kaverisi USA-konttiin Edelbrockin RPM-satsi (nokkapaketti ja imusarja). Nuo autttavat tavoitetehosi saavuttamisessa, ylikin. Turha hifistely ja aprikointi osien suhteen on jo budjettisikin takia turhaa, Edelbrockin paketit toimii hyvin.

    Autoja kerkiää ostella myöhemminkin, valmis räyhämotti pukissa odottamassa antaa vaan hyvät reunaehdot mitä koppaa kandee sille motille sitten katella kaveriks.

    Anna mennä vaan!
     
  10. tha022

    tha022 Gearhead

    Koneistuksiin lisäksi vielä linja hoonaus.
    Suosittelisin laittaan 4-pulttiset pukit, ainakin 3 keskimmäistä.
    Tukevoittaa lohkoa kummasti.
    Eikä ollut edes pahan hintaiset RP:ltä...100e nurkilla hinta, en muista tarkemmin.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    ...+ asennus 500. Joskus tuli tollanen kakspulttinenkin rakennettua ja hyvin se kesti vaikka oli normi räyhäosien lisäks vielä kaasuakin. Hajos se lopulta, mut ei tohon kakspulttiseen alakertaan.
    Komppaan linjaa jonka mukaan ensin käyttötarkoitus, ja sitten vasta moottorin rakennus. Noi rect port kannethan on vähän sellaset, et ne ei oo oikeen hyvät mihkään. Kanavakoko meinaa suuria kierroksia, mut sit kuitenkaan virtausta ei kanavakokoon nähden oo mitenkään tolkuttomasti. Sit toinen asia mikä puhuu sen puoölesta, ettei kuitenkaan mitään hillitöntä ralllimosaa oo tulossa (budjetin lisäks), on toi vakiomittasten veivien käyttö. Mut kyllä sielt noillakin helyillä sen 4-500 saa suht basic kamoilla, hyvää vääntöä rouskuttaa noi rect port kannet.
     
  12. sami

    sami Gearhead

    Kiitoksia kaikille vastailuista. Kyllä se nyt vaan on niin että teen tuon motin ilman olemassa olevaa autoa. Nyt jos ostaa auton niin ei oo enää rahhoo laittaa moottoria ja meikäläisen auton vaihto tahdilla en ehdi saamaan virimoottoria valmiiksi ennen kuin auto on jo vaihtunu koska taskuissa on melko matalalla pohjat. Jos tuleva auto ei sitten sovikkaan moottorille(mitä kyllä ihmettelen että miksei sopis kun omaa kivaa sillä on tarkoitus pitää), niin autoahan on helppo vaihtaa.

    Jotain erilaistahan se olis kiva olla joten tuskin tulee moottori löytymään esim. chevellestä tai muusta perusmuskelista. Ehkä joku 50-luvun kliini ja matala kustomi vois olla lähempänä... Eipähän tosin ole tän hetken murhe joten takas asiaan.

    Täytyy siis nyt ekana kiikuttaa lohko koneistamon kautta tasapainotukseen.
    Katotaan sit lisää kun näkee paljon meni.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos haetaan tollasta heppa per cid niin vakio 2 pulttinen lohko ja vakiokanget pelaa ihan hyvin. Ovaalikannet ja nokka joku comp xe268 tai 262 rippuen haluuko pientä rytkettä tyhjäkäyntiin vai ei. Imariksi joku performeri tms. Toi RPM paketti ei oo huono valinta.
     
  14. sami

    sami Gearhead

  15. sami

    sami Gearhead

    Selventäkääs tyhmälle mikä ero on closed ja open chamber kansilla sekä toiminnan kannalta oval ja rectangular port kansilla.
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    closed chamberit on "suljetulla" palotilalla,tarjoten parempia quench -ominaisuuksia ja vastaavasti open chamber on avoin palotila,joista jälkimmäinen vaatii aina pattipäämännät jos halutaan pikkusenkaan ruttua sekä tällä yhdistelmällä ei saavuteta juurikaan quench etua,mut jostain syystä tämä on kuitenkin se suositumpi yhdistelmä ja hyvimpä ne näkyy rutaavan vaikka periaatteessa näin ei olisi,mut teoria ja käytäntö ´joskus ah niin kaukana toisistaan :wink:

    Oval-kansilla seoksen virtausnopeus säilyy hyvänä ja näin ollen monessa katukoneessa näillä on saavutettu todella hyviä&kovia tuloksia,mutta tietyn piosteen yli mentäessä näissä ei vaan enään kanavakoko riitä vaan on siirryttävä jälleen ikään kuin huonompiin eli näihin "rektaali"-kansiin,joissa seoksen virtausnopeus jää pienillä kierroksilla pikkasen alhaiseksi ja seos on palamisen kannalta hieman huonohko,mut sit täysillä kyllä hengittää aika tavalla.
    Noissa puhtaissa virikansissa on sit näiden ominaisuuksia ikään kuin koetettu yhdistää ja niissä ei ole enään niin teräviä kulmia kanavien laidoilla kuin orgis-kansissa on,toki niissä nyt hieman muutakin hyvää sit löytyy :D
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Heh, mun joskus sata vuotta sitten aloittama viestiketjuhan se siinä :rotfl:

    No, toi tuolla aluks keskustelun aiheena ollu pikkunen bbc eli 402 kiikutti sit valmistuttuaan 1800 kilosta autoa 12 sekunnin aikoihin joten kyllä siihenkin silloin joku koni löytyi :p
    Koskaan sitä ei penkitetty mut toi ajettu aika kertois että täytyi siinäkin olla joku 500 kaakkia ja se oli tosiaan vaan aika halvoilla osilla väsätty 402 eikä siis edes 454.

    Joten tähän aiheeseen sanosin ettei toi alussa mainittu 400-500 hp tavoite oo mikään mahoton rasti, kohtuu näppärästi siihen vielä pääsee 454 koneen kanssa.
    Vaan siitä eteenpäin alkaakin sit se varsinainen jumppa eli eiköhän se jossain noilla main mee se "kipuraja" jonka jälkeen jokainen hevonen maksaa aina jo jossain potenssissa aina vaan enemmän ja enemmän.
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Eikös tuo pikapin kone ollut B.B.Chevy teillä oval-kansilla?
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Oli joo, ja tollaseen 402 koneeseen ainakin palotiloiltaan ihan liika isoilla sellasilla eli tarkkaa kansien numeroa en nyt tähän muista mut jotkut peräti 122 palotilaset ovaalit ne oli.

    Mut se kun oli sellanen budjettipata ja siihen sattu olemaan sellaset niin ne siihen laitettiin ja pelashan se sit kohtalaisesti niilläkin :rotfl:
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Mut eikös siinä ollut jonkinlaiset pattipäämännätkin?

    Se on itse asiassa parhaiten työntänyt 396/402 kone minkä tiedän,yleensä kun noissa on kaikissa ihan liian vähän ruttua ja loputkin paukut kesytetty isoilla kansilla ja tiukalla nokalla :-?
     

Kerro tästä muillekin!