Virranjakajan rattaan kuluminen???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja G20, 18.3.2007.

  1. G20

    G20 Gearhead

    Kertokaahan jos on vastaavia kokemuksia..? 454:sen virranjakajan ratas kulahtaa HETKESSÄ käyttökelvottomaan kuntoon prkl! :mad: Kone rempattu edellisen omistajan toimesta kuulemma n.2000km sitten. Näyttää ainakin siistiltä sisältä ja päältä. Kerran jo petti ja uusi kesti melko tarkkaan 30 km vaikka ratas ajettu sisään moly rasvalla. Nokka-akselin rattaassa ei näkynyt mitään jälkiä ensimmäisen rattaan tuhon jälkeen, nyt jo varmaan näkyy. Rattaaseen ilmestyy kulumis jälki siihen malliin ettei jakaja menis riittävän syvälle. Nii ja sekin vielä että ratas kuluu toiselta puolelta enemmän. Kaiken näköstä epäilty voihan tuo olla nokka solmussa/nokkalaakerit loppu tai suurteho öljypumppu syyllinen tai jotain...?? Alkaa vituttaa se on purettava konetta josko löytys oireen aiheuttaja... :(
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tarkenna hieman lisää, mistä toiselta puolen ratas kuluu? Onko jakajan akseli suora? Rattaan materiaali ja nokka??
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oli sama ongelma kerran. Kuulemma virinokan ratas on kovempaa materiaalia kuin perinteinen ja siitä syystä normaali jakajan alaratas kuluu. Mulla meni muutaman päivän ajelulla. Itse kyllä epäilen että kosketuskulma ei ehkä ole ihan riittävän hyvä ko. tapauksessa.

    Jos laittaa jakajaan RULLANOSTAJALLA varustettuun moottoriin tarkoitetun jakajan alarattaan (uudemmat Chevy 305, onkohan se sama kuin 454:ssä) niin siten kuulemma kestää.

    Itse laitoin Oldsin koneeseen pronssisen rataan, se vaan maksoi 70€, se kuulemma kestää myös paremmin. Joskin CarCraft nettilehden mukaan sekin kuluu, toinen tai kolmas jo kestää kun kosketuskulma on kulunut hyväksi?

    http://www.carcraft.com/techarticles/di ... index.html
     
  4. tha022

    tha022 Gearhead

    Laitoin pronssisen pyörän jakajaan. Se on ajettu nyt noin 300km eikä mitään kulumista näkyvissä.
    Mulla kans viisaammat kertoi että virinokan hammaspyörä olisi kovempi ja suosittelivat pronssi pyörää.
    MSD:lle pitää olla se isompi reikänen pyörä, niitähän on tottakai kaksi eri kokoa 454:seen.
     
  5. tha022

    tha022 Gearhead

    Mulla on Crowerin mekaanin rulla nokka ja sama sytky.
    Se oli kans rauta rattaalla se MSD kun ostin mutta tilasin Summitilta pronssi rattaan.
    Tais unohtua täsmentää että se koko ero on reiällä ei rattaan halkasialla.
    Itte tilasin pienemmällä reiällä ja jouduin poraan sen suuremmaksi.
    Pienempi on .490" ja isompi .500" reiällä.
    Kaveri teki reiän cnc-sorvilla, en sentäs Metabolla ruvennut!
     
  6. Tami3

    Tami3 1st gear

    Crane camsilla on vinkki tohon pulmaan.millin ura jakajaan,kusee sopivasti öljyä rattaalle.MSD:n sivulta löydät mikä on replacement ratas tohon jakajaan sekä rautaa että pronssista.
     
  7. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Tutkipa nokkakortista valmistusmateriaali,siinä on maininta.Rollerit saattaa
    olla billetistä,vaatii pronssirattaan.
    itselläni on Cranen rolleri,joka taasen pelaa "normaalilla"rattaalla.
    Kyllä se pronssirataskin kuluu(pehmeä materiaali),kannattaa tarkastaa aika ajoin!
     
  8. back in black

    back in black 1st gear

    Laitoin ekan rullanokan n.15 v. sitten rauta rattaalla. Jälkeenpäin kuulin että siinä pitäis olla pronssi ratas,no vaihdoin sen ja sehän kulahti aika nopeasti ei muuta kuin rauta ratas tilalle eikä siinä ollu mitään ongelmaa. Jotkut billet nokat kait tarttee sen pronssi rattaan koska onhan helpompaa ja halvempaa vaihtaa ratas kuin nokka-axila. Ja luulis sen pronssi rattaan kuluvan puolet nopeammin kuin rautaratas.
    Mites sulla on nokan päittäis välys ja suurteho pumppuhan on hirvittävä rattaan kuluttaja. Tiedän tapauxia missä on ollut liian "jämäkät" välyxet pumpussa ja jäykillä öljyillä niin rattaan hampaita on mennyt poikki
     
  9. roku65

    roku65 Gearhead

    Gm osana saa "melonized distributor gearia", joka on erikoispintakäsitelty rautaratas, jota voi käyttää billet ja valunokan kanssa. Jotkut amerikan bbc miehet laittavat ton msd jakajan oman rattaan tilalle kestävyyden vuoksi.
    Laahurinokan kanssa et tarvii cam button tyylistä päittäisvälyksen rajoitusta.
    Nokkaan hiottu kallistus vetää nokkaa lohkoa kohti. Roller taas välyksen kontrolloinnin vaatii. Perusjutut täytyy olla kunnossa l. jakaja/nokka oikeassa kohtaa. Esim ei painelaakeria koneistamattoman nokkarattaan alla ym
     

Kerro tästä muillekin!