Virranjakajan "viritys"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kerberos, 30.7.2002.

  1. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Onko kellään kokemusta jakajan muuttelusta, eli ennakon oton säätämistä, esim. jousia vaihtamalla? Mahtaakohan olla saatavana jotain "kittejä" jolla voi "parannella" jakajaa, kun pannua on vähän viilailtu. Itselläni on Mopen 383:n ja tuntuu ettei jakajan toiminta ole oikein ajan tasalla. Jakaja on kyllä silminnähden ihan kunnossa, eikä väljyyksiäkään ole. Koetuskynällä jos laittaa ennakon n.8 asteeseen, ja laittaa käymään niin käynti on aika huojuvaa.
    Alipainesäätimen letkun irti otto auttaa asiaa, miksiköhän säädin vetää niin paljon ennakkoa lisää?
    Vai täytyyköhän mennä kauppaan ja ostaa kärjetön jakaja.
    Kertokaapa kokemuksia ja hyviä ideoita.
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    löytyyhän niitä jousisarjoja keskipakosäätimelle, jos sulla on mieto katuviilaus, esim. nokka, kaasari ja pellisarjat vaihdettu niin hae jostain strobo ja säädät kierroksilla ennakon.
    3000rpm/36*, nokan vaihdon jälkeen ei kannata paljon tuijotella perusennakkoa :smile:
    oldsiin kun laittaa perusennakon 8* niin se ei meinaa käydä ollenkaan.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Aliapainesäätimen tarkoitus on lisätä ennakkoa silloin kun alipainetta on. Kaasarissa on usein eri vaihtoehtoja mihin alipaineletkun laittaa, mikä kaasutin autossasi on? On imusarjan alipaine ja ns. ported vacuum source jossa alipainetta ei tyhjäkäynnillä ole. Aika toimiva perusviritys mopsin jakajalle on lingota se paksumpi ja pidempi keskipakojousi hevon kuuseen ja jättää pelkästään yksi jousi. Vauhtiputkista saa erilaisia jousisarjoja fordiin ja gmiin joilla voi yrittää hakea optimia, mutta toi paksumman jousen poisto toimii aika hyvin. Mopsilla on myös "race" jouset jakajaan tarjolla, mutta ne on katuvessaan vähän turhan löysät ja antaa täydet ennakot jo liki tyhjäkäynnillä kun tolla toisen jousen poistolla ne tule jossain parissa tonnissa. Mekaanisen ennakon säätövara vakiojakajiaa on myös vähän turhan suuri, sitä voi lyhentää täyttämällä niitä rajoitin hahloja ja sopiva säätö miedohkolle virivirimotille olis sellanen parikymmentä astetta.
     
  4. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Heh, päästiin taas tähän "missä se letkun paikka on paras" asiaan. Kaasarina on Holleyn 750 vacuumi, ja jakajan alipaineletku tulee siihen "suutinlevyyn" eli EI sinne kaasarin juureen. Tämä paikka kuulemani mukaan olisi Holleyn mukaan oikea.
     
  5. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Enpäs tiennyt mokomasta säätömahdollisuudesta ollenkaan??
    Tarkoitithan jakajan alipainesäädintä? Säädetäänkö sillä sitä, paljonko vetää ennakkoa, vai herkkyyttä?
    Jos sieltä keskipakosäätimestä ottaa sen toisen jousen pois, niin pidetäänkö alipainesäädin edelleen toiminnassa?
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vakiokellossa tuskin säätöä on.
    Se jakaja ei tiedä rajoittaako niitä keskipakolimppuja yksi vai kaksi jousta ja ton paksumman/pidemmän jousen poistamalla saa aika hyvän valmiin käyrän sen kummemmin sekoilematta, toimii. Voihan sinne toki ostaa tollasen jousisarjan jos toisne jousen puuttuminen tuntuu huonolta ja laittaa sen paksun/pitkän tilalle vaikka MP:n kuulakärkikynä jousen, ei se siellä paljon rajoittele. Orkkisjousillahan (tai MP:n street jakajasetin jousilla) käyrä on kaksivaiheinen, eka se heikompi jousi antaa pikkasen ennakkoa kunnes pidempi jousi tulee mukaan, se säätääkin sitten lisää aina maailman loppuun saakka. Vielä viiden tonnin jälkeen tarjoaa lisää ennakkoa mutta hitaasti.

    Siinä suutinrungon plugissa ei pitäis olla alipainetta juurikaan tyhjäkäynnillä, oliskohan sulla kaasari vähän pieleen säädetty ja läpät tyhjäkäynnillä liikaa auki? Ne pitäis olla sillee, että läpät on tyhjäkäynnilläsuunnilleen puolivälissä tyhjäkäyntibensavakoja. Jos on liika auki, niin tilannetta voi korjata poraamalla ensiöläppiin pienet reiät.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    MrGasketillä on Moparin jakajaan jousisarja, jonka pitäis antaa joko 1200 tai 2400 rpm täysennakko. Itelläni kävi 360:n kärjettömässä jakajassa jo 2400 rpm jousella sillä lailla, että keskipakoennakkoa tuli jo tyhjäkäynnillä liki 10 astetta. Arvaatteko mitä tapahtu kun veti automaatista pykälän päälle?! Homma korjaantu keventämällä vähän puntteja, samalla rajotin ennakonsäätömäärää. Tossa jakajassa on alipainekellossa säätö, tuntu vaikuttavan sekä herkkyyteen, että määrään.
     
  8. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Kiitän vinkeistä ja lisää saa laittaa, ja kokemuksia myös.
    Täytyy varmaan hankkia TOIMIVA strobo ja alkaa jousihommiin.
     
  9. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Kysymykseeni löytyikin näköjään valmis ketju...

    Kunnostin -67 440 mopen jakajan ja järkeiltyäni vanhat keskipakosäädön jouset kuolleentuneiksi, ostin uudet.

    Ongelmana vain että sain edellämainitut Mr. Gasketin virijouset, joilla kp-ennakon maksimi tulee (jos vaihtaa molemmat, eli pääsee vanhoista eroon)jo 1200rpm/moottori.

    Kannattaako näitä käyttää automaatilla varustettussa "museo"autossa, vai saako jostakin alkuperäisiä? Mitä ongelmia tulee?

    Jos jollakin virivirikaverilla on uudehkot orkkisjouset, saa tarjota!
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei ne jouset kyllä kovin helposti kuoleudu. Mulla pitäis olla jotain jousia, ainakin sitä pidempää ja paksumpaa, tallessa. Ne vakiojousethan koostuu kahdesta eri vahvuisesta ja pituisesta jousesta. lyhyempi on vahva jousi, ja pidempi taas vielä vahvempi. Systeemi toimii niin, että sen lyhyempi jousi alkaa venymään, eli ennakko säätymään suunnilleen tuhannessa keirroksessa. Siitä ennakko sitten pikkuhiljaa lisääntyy kunnes siitä pidemmästä jousesta on löysät veke. Sen jälkeen, jossain kolmessatonnissa, ennakko edelleen kasvaa, mutta huomattavasti hitaammin. Sama koskee myös MP:n performance jakajia, väittää ohjeet sitten mitä hyvänsä. Ainoo ero on, että säätöalue niissä on pienempi, eli "hahlot" lyhyemmät. Noissa "rallijousissa ongelmana tahtoo olla, etä se säätö alkaa jo hyvin matalilta kierroksilta, se saattaa vaikeuttaa mm. tyhjäkäynnin pysymistä tasaisena, koska kierrosten kasvaessa myös ennakko kasvaa, josta kone tykkää ja rundit nousee entisestään jolloin ennakko taas kasvaa jne. Siks sellanen optimi olis, että se alottaa keskipakoennakon säätämisen vasta pikkasen tyhjäkäynnin yläpuolelta. Jos haluu nopeesti täydet ennakot, niin toi on kuitenkin vähän hankalahko toteuttaa. Sinänsä, jos toi sun mottis ei nakuta, eli sietää täydet ennakot jo noin alhaalta, niin siitä ei oo mitään haittaa. Päinvastoin.
    sen verran piti vielä lisätä, että tollasella jakajalla joka alkaa säätää keskipakoa jo selkeesti tyhjäkäynnin alapuolelta täytyy sytkä luonnollisesti aina säätää maksimiennakon mukaan, eikä tyhjäkäyntiennakon.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2003-03-13 09:09 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!