voiko automaattiryypyn korjata?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Jimmy Dart, 3.2.2009.

  1. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    Joudun kaasuttelemaan dartin lämpimäksi aamulla, ei pysy muuten käynnissä ajossa. Aika rasittavaa autolle näin talvella(sama kun herättäis karhun talviunilta). Neuvoja kaivataan.
     
  2. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Voi.
    Vaan lähdetään nyt siitä et mikäköhän kaasari kyseessä.
     
  3. Käkö

    Käkö Gearhead

    Jos kaasarin ryyppy on kondiksessa niin sithän se on kiinni siitä imusarjassa olevasta jousihässäkästä mistä lähtee vipu kaasarille.
    Siellähän on semmosta "lattajousta" jonka pitäis sit vetää ryyppy päälle ku on kylymä.
    Vanhemmiten ne vaan tuppaa hajoomaan tai menemään jumiin, siis ne jouset jotka on sen puolipallon muotoisen käikäleen alla imusarjassa.

    Jos se taas on sähköryypyllä toi vehjes niin sithän täytys kattoo saakos se sähköö ja jos saa niin saako sitä riittävästi.
     
  4. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    kaasariongelma

    Kyseessä on Holley 1920, ykskurkkunen "lelukaasari"
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kyllähän noita pystyy jotenkin elvyttämään. Ei ole liikoja liikkuvia osia. Yleensä 40 vuoden jälkeen täysin ruosteessa.

    Kaksoismetallijousta voi kyllä taivutella, kunhan ei liian rajusti. Voi olla haurastunut jos on parhaat päivänsä nähnyt.

    Jos ryypyltä kaasuttimelle menevä tanko on poikki, uuden voit tehdä metritavarasta (Myös polkupyörän tai mopon pinna sopii).

    Jos ryyppy on sähkömallinen, eikä virta kulje, niin korjaaminen voi olla perin mahdotonta. Sähkömalli on kuitenkin melko samanlainen kuin perinteinenkin ja toimii ainakin jotenkin pelkällä lämmöllä. Sähkövastuksen tarkoitus on vähän nopeuttaa kierukan lämpenemistä ja ryypyn aukeamista.

    Kaikista suositeltavin vaihtoehto on kitenkin hankkia uusi ryypyn termostaatti. En tiedä saatavuutta Suomessa. USA:sta tilasin itsekin - bolt on, kunhan katsoo tarkasti oikean mallin. Hintaa oli $14 + postikulut.

    Tarkista myös, että kaasuttimen puolelta on nopea tyhjäkäynti sekä choke pull-off säädetty oikein - samalla kun vaihdat uuden termostaatin.
     
  6. Simo

    Simo 1st gear

  7. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    Ryyppy

    Dartissa taitaa olla mekaaninen ryyppy. Ne lattajouset on pakoputkitahnan peitossa ja läppä piti jostain syystä jumittaa auki kun pakosarjassa on aika iso halkeama siellä kaasarin lähellä. Saakohan sitä sit enää kuntoon?
     
  8. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    Automaattiryypyn korjaus

    Nyt se ryyppy on korjattu vaihtamalla manuaaliryyppyyn. Läppävivustokin oli tietysti väärinpäin toimiva eli työntävää mallia Holley 1920:n kanssa. Varsinainen rakennussarja.
     
  9. leksa

    leksa Gearhead

    Ryypyn korjaus

    Slantin automaattiryyppy on yksinkertain vempele jota olen korjannut, ongelma on vain siinä että saa sen möntin pakosarjasta irroitettua ettei mene se ruuvi poikki.

    manuaalisesti se ryyppy ei toimi koskaan niin hyvin kuin oikein toimiva automaatti, oikein säädettynä. (sähkötoiminen säästää vielä hieman soppaa ja luontoakin nopeampana)
     
  10. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    ryyppy

    Ois varmaan memmytkin rikki kun oli jo valmiiksi juntturassa ja ruosteessa. Loppui ainakin Dartin rääkkääminen :p . Konekin käy jostain syystä lämpimämpänä kuin ennen.
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Pultithan menee aina poikki, mutta äkkiäkös ne poraa pois ja tekee uuden kierteen, 1/4" UNC. Onnistuu helposti ainakin jos pakosarja on irti. Jos kiinni niin kurottamalla.

    Aukeaisiko ryyppy korjauksen jälkeen asiaankuuluvalla tavalla, jos aikaisemmin jäi puolitiehen? Enemmän ilmaa -> laihempi seos -> lämpimämpi moottori. Pääasia, että toimii kuten pitää.

    Slantin sähkölämmitteinen divorced choke olisi varmasti erittäin hyvä ratkaisu. Pelkällä pakosarjan lämmöllä lämpenevä ryyppy aukeaa melko hitaasti. Sähkölämmitteinen pakosarjassa ikäänkuin yhdistää divorced ja electric choken hyvät puolet, eli avautuu nopeasti, eikä mene kuumalla moottorilla samantien kiinni kun virrat käännetään pois. Näin ainakin itse järkeilin - kertokaa kokemuksia.
     
  12. leksa

    leksa Gearhead

    Olet oikeassa. Mutta huomioitavaa on että sähkötoiminen systeemi ei toimi niin hyvin jos sähköä ei tule. ELI siis tarkoitan että siinä kaksoismetallijousi vaatii enemmän lämpöä.
     
  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kyllä. Sähkötoiminen vaatii sähköä, jotta toimisi oikein. Systeemiin kuuluu myös oma releensä ryypylle siinä pakosarjan vieressä. Onko kaikissa sähköryyppymalleissa? Ilmeisesti on.

    Lisäksi ainakin Super Sixin ja 73-> Slant Sixin kulmikkaan sähköryypyn termostaatin tasku pakosarjassa on erilainen kuin vanhempi pelkästään lämmöllä toimiva. Pelkällä lämmöllä toimivan termostaatin tasku on umpinaisempi ja varastoi paremmin lämpöä kuin sähköryypyn tasku, josta puuttuu yksi seinä kokonaan. Vanhemman mallin pakosarja on muutettavissa sähköryypylle. Lisäinfoa: Slant Six Forum - pakosarjan asennusohje
     

Kerro tästä muillekin!