Voiko kumiosia "uudistaa"/elvyttää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja trkp, 26.3.2006.

  1. trkp

    trkp Gearhead

    joo, taas perusasioiden kimpussa ja oikoteitä etsimässä :wink:

    Voiko n. 50 vuotta vanhoja kumisia osia elvyttää tai muuten saattaa uudenveroisiksi esim. jokin aine johon ne laittais muhimaan joksikin aikaa ja jonka jälkeen ne ois kuin uudet?
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Voi kyllä. Mutta se on vain tekohengitystä jos kumi on jo vainaa. Vanhaa korppua saa pehmeämmäksi. Sellu pohjainen mömmö pehmentää, mutta ei helpolla. Eikä saa pehmentääö liikaa. Kokeilemalla voi oikea kombo löytyä. Mun faija vainaa harrasti Relluja ja sai kumit kuosiin. Teki jopa itse muotit ja seokset ja teki itse sellaisia tiivisteitä kun ne olisi alkuaankin pitänyt olla. Se katteli mun Buickin repsottavia kumeja ja rupes väsää niitä. Yllätys että seokset täysin eri jenkeissä ja mömmöt hylki. Jenkkeihin saa kumia kuin kumia. Kiina-paskaa nykyään. Ei sen parempaa kuin parin vuoden takainen taiwn-paska. Halvempaa, mutta jopa huonompaa. Et halua kiina-paskaa, vai onko sulla joku ultra rare mihin ei tosiaan löydy gummia? Esim mun 58 Buickkiin saa uustuotantoa mitä saatais istuu johonkin caddyyn tai letukkaan.Ei Buickkiin, mutta saa sovellettua. Buickkiin saa onneks vielä NOS kamaa, mutta maksaa aivan vitusti.
    Mitä olet valmis maksaa jos löytyy?
    Mistä osista sä tarkalleen puhut? Oven tiivareista, vai siitä tuulilasin?
    Mulle 10 vuotta sitten Keravalla Pika-Lasi vaihtoi tuulilasin ja uutta tivistettä ei silloin löytynyt. Pitkä proggis se oli, mutta ne sai elvytetty vanhan kumitiivisteen, vaikka se tuli makssa enemmän kuin uusi.
    Lasi firmat tietää kujeet. Kysy niiltä ja kerro meille myös.
     
  3. ford59

    ford59 1st gear

    parafiiniöljyä kannattaa kannattaa koettaa, palauttaa alkuperäisen kimmoisuuden ehjiin tiivisteisiin.
     
  4. BettyBlue

    BettyBlue 3rd gear

    <<poistettu>>>
    Kaks käyttäjää samalla koneella on liikaa :D t. Damned
     
  5. trkp

    trkp Gearhead

    ei oo ultra rare (valmistettu about 25000 kpl) eikä oo ees jenkki vaan mb joten varmaan kumiosiakin löytyy, joku "kumiosasarja" ois maksanu about 500€ enkä edes tiedä mitä se sisältää :eek: no joo hinta ei oo paha jos siinä on KAIKKI kumiset osat :D

    Ajattelinkin, taas, päästä halvalla&helpolla (lue: ilmaiseksi) tästäkin ongelmasta.
    Mutta kiitos vinkistä, täytyy haastatella ja vakoilla autolasifirmoja...
     
  6. Damned

    Damned Gearhead

    Jarrunesteellä sain elvytettyä stw:n takarontin tiivistelistan, ja ylläpitohoitoaineena käypi Autoglymin Vinyl & Rubber care. Toimii.
     
  7. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Apteekista sai ainakin takavuosina ostaa glyserolia, jonka väitettiin elvyttävän vanhoja kumiosia. Itsekin kokeilin omaan projektiini ja ehkä sillä pieni vaikutus oli kumien joustavuuteen. Monta kertaa kun jaksoi sivellä ja odotti aina pari päivää niin tuntui siltä, että auttoi. Halpaa se ainakin oli, pari euroa desin pullo. Ihan vaan varmuuden vuoksi: nimi on siis glyseroli eikä glyseriini... 8)
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jarruneste ok, mutta se tekee pahaa maalipinnalle! :soosoo:
     
  9. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    Mobiilistista testattu juttu (en muista nro.) Automaattilootiin tarkoitettu stp pehmentää ja uudistaa kovettuneen kumin.
     
  10. kamiina

    kamiina 1st gear

    Lamppuöljyllä pehmenee kumiosat. En siiten tiedä elvyttämisestä. Kaverit on kokeillu elvyttää renkaitakin sivelemällä lamppöljyä renkaisiin. Mutta jos kumi on haurasta... :cry:
     
  11. Chrome

    Chrome 1st gear

    Mäntysuopa on hyvää... tosin se vaatii aikaa ja siksi onkin helpompaa irroittaa tiivari ja heittää se ämpäriin tms jossa lilluu tuota suopaa. Sitten vaan antaa olla aineessa kauan.

    Eli tällä et korjaa autossa kiinniolevia tiivareita.
     
  12. trkp

    trkp Gearhead

    Kiitoksia vain kaikille vastanneille. Olen saanut ehdotuksia seuraavista aineista:
    parafiiniöljy
    Jarruneste
    glyseroli
    Automaattilootiin tarkoitettu stp
    Lamppuöljy
    Mäntysuopa

    Onkohan noilla joku yhteinen tekijä? Vai pitäisköhän tätä kysyä jostain kemistien foorumista, jos sellaisen vain jostain löytäis... tai tietäisköhän puistokemistit tästäkin parhaiten?
     
  13. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    En tiedä onko tästä apua tähän mutta olen joskus aikasemminkin sanonut tämän, jääkaappi korjaajat käyttää hiusten kuivaajaa elvyttäesä kokoonpainuneita tiivareita ja samalla kohottaen.
    Näin siis jääkaappi puolella homma hoidetaan, tiiä sitten käykö sama metodi auto tiivisteihin.
     
  14. Damned

    Damned Gearhead

    Juu jos on semmoinen paikka että kumi tulee maalia vasten suoraan niin kannattaa huolella putsata poies jarruneste.
     
  15. fe390

    fe390 Gearhead

    Museokonservaattorin mielipide oli, että kovettuneita kumiosia ei pysty kunnolla elvyttämään. Niistä haihtuu liuotinaineita joita ei pysty palauttamaan.

    Jos kumia säilyttäisi happivapassaa tilassa jonkin kemikaalin kanssa se säilyisi, mutta autokäytössä tämä ei ole mahdollista.
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    No niin kuin näet (poppa)konstit on monet ja joka lähtöön.
    Mäntysuovan omianaisuuksista en ollut kuullutkaan. Toki me sitä ollaan käytetty lasien asennuksessa liukasteena ja siinä se toimii.
    500€ koko auton kumisarja? Ei paha.
     
  17. Buddy

    Buddy 1st gear

    En viittiny lukee kaikkia ja voi olla, et tää on tullukki jo, mut paikkailin joskus caddyjen ja taunuksen kumeja sikafleksillä. Hyvin, kun tekee, niin hyvä tulee. :rotfl: kaikki on nykyään museotarkastettuja autoja. :lol:
     
  18. karjalai

    karjalai Gearhead

    Joo, ääni glyserolille. Hoitaa ja pehmentää kumia, tosin pehmennysvaikutus paksussa kumiosassa voi jäädä heikoksi.
     
  19. VMZ

    VMZ 1st gear

    Paras kuminehostin on ATF-öljy. Itse säästän käytetyt, mutta puhtaat öljyt siihen tarkoitukseen. ATF:n sisältämä rikki on kumille nannaa. Kumiosien (puslat tms.) asennusöljynä se on myös omiaan.
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kokeilin tuota jarrunestettä (oli kädenulottuvilla) kuivuneen kaasuttimen kovettuneen kiihdytyspumpun kumin elvyttämiseen. Kertakastelu ja paineilmalla suurimmat määrät pois. Laitoin paikoilleen, ja bensat kaasuttimeen samana iltana. Muutaman päivän jälkeen avasin kaasuttimen muutoin, kumi oli ihan pehmeä ja toimi hyvin.

    Samaa keinoa olen kuullut käytettävän pyhkijänsulissa. Varmaan toimii noissa GM:n pyyhkijäsysteemin takaiskuventtiileissäkin (nehän kovettuu myös).
     

Kerro tästä muillekin!