Voiko kumiosia "uudistaa"/elvyttää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja trkp, 26.3.2006.

  1. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Tuskin millään aineella saa halkeillutta kumiosaa uuden veroiseksi, mutta paremman näköisiksi ja pehmeämmiksi kumit saa voitelemalla osat silikonivaseliinilla ja teollisuussilikonisprayllä. (Jarrujen kumivoiteluaine)
    Silikonivaseliini on maanmainiota stefojen ja O-renkaiden asennusvoiteluainetta.

    T: AJ,
     
  2. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    silikoonijarruneste eli dot5 o maaliystävällistä
     
  3. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Tolla lämmittämisellä saa ehostettua haalentuneita muoviosia.
     
  4. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    sellutinneri
     
  5. jublomb

    jublomb 1st gear

  6. Piru

    Piru 1st gear

    mitäs raati suosittelee muuten ehjään mutta kutistuneeseen tiivisteeseen "turvottajaksi".kyseessä ilmanputsarin reunukseen,konepellin ja putsarin väliin tuleva paksu kumitiiviste,joka on kutistunut noin 2-3cm lyhyeksi.
     
  7. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    mä laitoin etuparkkien tiivisteet wd-40:seen puoleksi tunniksi tiivisteet
    venähti joka suuntaan niin paljon että joutu survoo paikalleen
     
  8. trkp

    trkp Gearhead

    Kyselin asiaa suoraan sylttytehtaalta eli Suomen Kumitehtaalta:

    clip */
    "Kyllä kumin vanheneminen (hapettuminen, otsonin vaikutus jne.) on aika palautumaton reaktio. Tiivisteitä tosin voisi koettaa parannella glykolisivelyllä (dietyleeniglykoli, ainetta myydään kaupoissa ihan auton tiivisteitä varten). Auton konehuoneen puolella esim. mainitsemasi kiinnikkeet ovat todennäköisesti niin pitkälle kovettuneita ja pykimä edennyt niin pitkälle, että sanoisin uusimisen olevan viisaampi ratkaisu. En usko, että mikään yritys tekee kumiosia asiakkaan mallin mukaan. Muotit ovat hintavia ja pienen erän tekeminen tulee näin suhteettoman kalliiksi. Yhteenvetona voisin siis sanoa, että kumin kanssa ”pelatessa” ennaltaehkäisy on parempi ratkaisu kuin vanhan ja mahdollisesti tuhoutuneen osan korjaaminen."
    /*clip
     
  9. mke77

    mke77 3rd gear

    sivelee tolla "sisärengas-paikkaus aine" eli vulganointiliima on hyvä pehmentämään gummia!! pitkä ikäsyydestä en tiedä mut toimii.... omaassa kesä autossa kun noi pyyhkijän sulat ei kulu kovastikkaan, eikä joka katsastust ennen viitti ostaa uusia(ei sillä et maksais mut kun menee hukkaan kun ei käytetä) ni sivelen liimalla ensin ja annan kuivaa, ja johan pyyhkiii.....
    ja taka/etu valojen gummi tiivisteisiin kun laittaa ja sivelee ni johan istuu kun hiukan kovettuvat auringossa
     
  10. Kine

    Kine 3rd gear


    Ennenkaikkea hauskasti sanottu, mutta mitä se olisi tuo ennaltaehkäisy sitten? Autoon tuli englannista uudet kumekset akkunoiden ja luukkujen ympärille, niin olishan se kiva että ne nyt kestäis vaikka originaaleja kauemmin.

    Kannattaisko tuota glykolia vedellä uuteenkin tiivisteeseen vai kuin? Jotenkin karsastan noita silikonipuikkoja, eikös se vaikeuta kovasti maalaamista? En nyt tarkoita tietenkään tiivisteen maalaamista, vaan esim. pellin joka on sen kanssa kosketuksessa.
     
  11. junnu78

    junnu78 1st gear

    nii

    juu, vaikeuttaa maalaamista, mutta tottakai jokainen poistaa sen silikoonin ennen maalaamista. ainahan se pinta käsitellään ennen maalaamista ja pyyhitään rasvat ja silikoonit pois.
     
  12. jublomb

    jublomb 1st gear

    Se ei vaan toi silikoonin poisto oo mikään maailman yksinkertasin juttu,tuppaa maali "aukeemaan" vaan vaikka mitä tekis :mad:
     
  13. martiar

    martiar 1st gear

    Mäntysuopa on hyvä elvyttäjä !!!!
    Vettä ämpäriin ja mäntysuopaa vaan ....

    AM-Racing
     
  14. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ainakin joitain pystyy. 72 lincolnin kumiosia elvyttelin muutaman kuukauden kestävällä liotuksella tavallisessa moottoriöljyssä ( mineraaliöljy ). Pehmenivät, muuttuivat kimmoisammiksi ja aika helvetisti paremman näköisiksi. Ja hieman turposivatkin. En tiedä mikä on alunperin ollut oikea koko mutta paljon paremmin nämä elvytetyt koritulpat pitävät reiän tiiviinä kuin liian pieneksi kutistuneet ja kovettuneet.

    [​IMG]
     
  15. hantta

    hantta Gearhead

    En kyllä lähtis uittamaan moottoriöljyssä mitään arvokasta kumiosaa, hapertuu nopeammin.

    Hantta
     
  16. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Pitää tarkistaa tilanne muutaman vuoden päästä. Ainakin toistaiseksi on parempi kuin lähtötilanne, aiemmin tulpat olivat kutistuneet liian väljiksi reikiinsä ja olivat kivikovat joten ei tässä paljon hävittävääkään ole.
     
  17. Eliminator

    Eliminator 1st gear

    rengaspajojen liukaste aine.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jossain oli juttua et atf;ällä joku on pyyhkinyt s&m maskinsa jo monta vuotta ja on pysynyt hyvänä


    Mut ny tuli mieleen onkos noille seksileluille mitään hoitoainetta?
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    täytyy olla tosi automies että atf:n käryssä haluaa hommansa hoitaa? luulis ettei se ainakaan pitkällä hoidolla hevillä lähde pois? mut yhden impun männän stefat olen elvyttänyt atf:llä onnistuneesti. samalla kamalla tietty ruosteet pois...
     

Kerro tästä muillekin!