Voiko TH700:sen laatikon turbiinilukon kytkeytymistä säätää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Harri S, 9.1.2009.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuntuu tällä hetkellä tuossa pickupissani aika turhalta kapistukselta, kun nappaa kiinni vasta vajaassa 100:n vauhdissa.

    Tekniikkana 5,7 EFI ja ko. laatikko ja auto vuosimallia 1989.

    Määrääkö ECM tuon lukkiutumisnopeuden ja ja voiko sitä saada jollakin keinolla alemmas?

    Mulle tää on nyt neljäs tuolla laatikolla oleva auto ja aiemmissa tuo turbiinin lukkiutuminen on kyllä tapahtunut selkeästi alemmilla nopeuksilla (60-70 km/h).

    Tasakaasulla ajettaessa vilauttelee SE-valoa, EGR on kuristettu prikalla 5 milliin. Kone vetää ja toimii tosi hyvin ja egrn tiivisteen uusimisen ja ECM:n nollauksen ja tyhjäkäyntimoottorin asettumisen jälkeen tyhjäkäynti on nyt oikea ja kaikki voimat palanneet koneeseen, kun ei vedä sieltä löystyneen EGR:n välistä enää lisäilmaa imusarjaan.

    Tuon imusarjan ilmavuodon sekä korkean tyhjäkäynnin takia kaasuvivustoon oli ympätty lisäjousia vetämään kaasuläppiä tiukemmin kiinni. Kun ne nyt sitten turhina otin pois, niin tuo turbiinin lukkiutuminen nousi 90 km/h:sta lähelle satkua.

    Vaikuttaako TV-kaapelin säätö tuohon turbiininlukkoon ja jos vaikuttaa, niin mihin suuntaan alan sitä säätelemään?

    Vai mistä sitä vikaa kannattaisi alkaa etsimään. Vikakoodia en ole saanut vielä otettua ulos, kun tuo valo palaa vain ajoittain tasakaasulla ajettaessa ja on ilmeisesti kuristetusta EGR:stä johtuva.

    Mitään erillistä nappilukkoa en mielelläni ala rakentelemaan.
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos SES valo palaa, lukko ei kytkeydy lainkaan, eli voisiko se johtua siitä että vasta suuremmalla nopeudella toimii kun valokin on sammunut.

    Ja vaikuttaahan siihen kaasuläpän asentotunnistinkin, voisi kyllä aiheuttaa sen valon vilkkumisenkin.
    Oletko kattellu millaset vikakoodit se antaa?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    TV-kaapeli ei vaikuta mitenkään sun tapauksessa! Ihan ekaks kannattais mitata TPS voltit tyhjäkäynnillä, pitäis olla 0.5V ja saa olla allekkin ja toisex ettei MAP-anturin alipainelinjassa ole mitään vuotoa. Muistaakseni EGR tsydeemin vikakoodi ei vaikuta lukkoon?? kun se ei ole mitenkään kriittinen koodi.
     
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    ei vaikuttanu lootan/lukon toimintaan milläänlailla,kun repi koko egr:n pois.
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Suuret kiitokset!

    Tuo SES-valohan palaa vai ajoittain silloin tällöin, enkä oile huomannut sillä olevan vaikutusta lukon toimintaan (tosin tarvii vielä sekin kertaalleen kokeilla). MAP-anturin letkut tarvii myös vielä tarkistaa.

    Tuo TPS-anturin asento on varmaankin pielessä, koska aiemmat omistajat on säädelleet ainakin ruutan ruuvia ja lisäilleet jousia sen ilmavuodon takia. Säädänkö sen sitten vain tyhjäkäynnillä tuohon 0,5 volttiin, jos muuten kerran pelittää?

    Edit: Ohjeet löytyikin ja hyvät sellaiset. Koodi 13 tuli eli TPS:stä aloitetaan...
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tyhjäkäynnin perussäätö oli pielessä, nyt asetettu kohdalleen.

    IAC-venttiili säädetty.

    MAP-tarkastettu, ei vuotoja.

    Happianturi testattu, toimii.

    TPS-asetuksissa 0.56 voltin arvot ja sekin on nyt säädetty kohdalleen 0,48 volttiin.

    Löytyi koodit 13,14,15 sekä 32, jotka kaikki säätöjen jälkeen nollattu, eivätkä palanneet koeajon jälkeen.

    Moottori toimii ja vetää yhä hyvin.

    Lukko kytkeytyy vasta 90 vauhdissa...

    Onko ehdotuksia, miten sitä saisi vielä tuosta alas?
     
  7. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ihan villinä, ja todennäköisesti vääränä veikkauksena, tutkisin lukon kytkeytymistä ohjaavan solenoidin kunnon. Siis että napsuu ja pelaa oikein.

    Lukon voi kytkeä itse hyppylangalla ajon aikana yhdistämällä diagnostiikkapistokkeen liittimet A ja F (jos se perinteinen liitin). http://www.handen.us/caprice/aldl.gif

    TPS ohjaa tuota lukon käyttäytymistä siten, että nostettaessa jalka kaasulta lukko aukeaa, myös täyskaasua annettaessa lukko hyppää pois päältä. Eli lukuina tämä tarkoittaa, että lukko kytkeytyy vain tietyllä TPS-anturin arvoilla, liian pienellä ja suurella arvolla lukko ei kytkeydy.

    Tästä päästään semmoiseen, että pitäisi mitata, onko TPS-anturin antamat arvot lineaarisia. Eli mitataan samalla kun käännetään kaasuvipua. Jos jossain on rappu volttimäärässä tai muuta heittoa, niin se jo vaikuttaa.

    Hmm, sitä en muista vaikuttiko VSS-anturi myös lukkoon, eli että ECM ei anna sen kytkeytyä liian alhaisessa nopeudessa. Toimiiko cruise, jos sellaista on?
     
  8. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Heitän tällä kohdalla yhden tyhmän kysymyksen:

    Oletko täysin varma, että se on lukko eikä nelosvaihde, mikä kytkeytyy 90 vauhdissa?

    Ainakin mulla 5,7efi vanissa lukko kytkeyty jo kolmosella...
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuo TPS:n jännite nousee tasaisesti 4,8 voltista aina vajaaseen 4,5 volttiin kun kaasua kääntää pohjaan asti.

    Hep!
    Saattaapi hyvinkin olla, että se onkin vaan nelonen, joka menee päälle, koska kierrokset laskee "kytkeytyessä" aika tavalla.

    Testasin nyt myös tuon lukon pakko-ohjauksen sieltä A ja F liittimistä.
    Laatikon suunnasta ei kuulu mitään paikallaan virrat päällä ollessa, eikä kyllä kytke mitään ajossakaan, kun hyppyjohdolla tuota pakkokytkentää kokeilin 30 - 80 kmh nopeuksilla.

    Liitin A-maadoittaa ja A sekä D iittimien välinen arvo on noin 61 ohmia. Viittaako tuo juurikin solenoidivikaan?

    Miten mitata se solenoidi sieltä laatikon kupeesta? Voiko sen irroittaa laatikon kupeesta, ilman öljypohjan avaamista (ilmeisesti ei), tarkempaa tutkimista ja mittamista varten? Johdot näyttää päällisin puolin ehjiltä eikä liitinkään ole löysällä.

    Laatikkoon en ole öljyjä ja suodatinta vielä vaihtanut (onneksi).
     
  10. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joo nyt homma näyttää siltä, että se solenoidi ei toimi, kun kerta ei mene pakko-ohjauksella liittimestä päälle. Sitähän ei saa sieltä lootasta pihalle ilman öljypohjan avaamista (jolloin luonnollisesti vaihdetaan samalla suodatin ja öljyt).

    Tuo solenoidi on kulutustavaraa, ja suht usein viallinen. Uusi taitaa maksaa 20 euroa.

    Jollain konstilla pystyi tutkimaan, antaako ECM käskyä sinne solenoidille. Muistaakseni ECM maadoittaa sen solenoidin (sama maa ilmestyy sinne diagnostiikkaliittimelle), jolloin ehkä virtakynällä voisi tutkia asiaa, eli maadoittuuko solenoidille menevä piuha jossain vaiheessa sen jälkeen, kun nelonen on kytkeytynyt päälle. Muistaakseni lukko toimi tavallisessa D-asennossakin, eli kolmosella, en nyt ole varma.

    Haulla löytynee tuon solenoidin liittimen virtojen tulkinnasta.
     
  11. Stance

    Stance Gearhead

    Lukon kytkeytymisen näkee ajossa, kun laittaa jännitemittarin A ja F napojen väliin. Silloin kun lukko ei ole päällä, jännite on 12V luokkaa ja lukon mennessä päälle se tippuu melkein nollille.

    Lukon kytkeytyminen on mun mielestä huomattavasti hienovaraisempi tapahtuma kuin nelosvaihteen, noin niinkuin perstuntumalla. Mutta riippunee lootan säädöistä ja autosta missä se on kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!