Voltit häviää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Chevy van g20 6.2d, 7.10.2018.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Helvetin hyvä ;)
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja alkuperäiseen ongelmaan; ota jommastakummasta akunkenkä irti, ja mittaa jännitteet tunnin kuluttua, jos jompikumpi akku on sökö, mutta ehjä yrittää pitää sitä volteissa ;)
     
  3. tarkistan tänään illemmalla tuon moottori - runko kaapelin, en ajatellu yhtää ko sitä sinne vaihdoin että on tosiaa aika paskane se paikka ja tänää aiemmin satuin taas vilkasemaa sen kiinnike kohtaa ja oli niinku muistin, helvetin ruosteinen se paikka
     
  4. eipä auttanu sen puhdistaminen muuhun kuin että ei tarvitse starttia enää "ränkätä" että starttaa, silti kuulostaa siltä että ois virta loppu, vasta toissapäivänä latasin molemmat akut täyteen ja eilen kokeilin.. mitähä vielä ois kattomatta :D
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No ei sen moottori-runko kaapelin puhdistaminen auta mitään, jos sulla edelleen on ne akut maatettu koripeltiin.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    kokeile starttausten yhteydessä kaapeleiden liitoskohteita käsin, se paikka mihin ne startille tarkoitetut ampeerit katoaa on yleensä lämmin jopa kuuma..
     
    Poke tykkää tästä.
  7. akkukengät olivat kuumat ainaki eile starttailun jäliltä sekä moottori - runko kaapeli kuumenee
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    tämän neuvon lisäksi kokeile startata yhdellä akulla kerrallaan, jos jompikumpi akku on paskana niin se jaksa tehdä mitään. siis olettaen että ovat varmasti täydessä latingissa.

    minkä vahvuinen takaa tuleva pääkaapeli on?? olis hyvä olla jopa 70mm2
     
    KajS tykkää tästä.
  9. 50mm ovat, vani kävi sähkötohtorilla jossa diagnoosiksi sai että startti sekä akut entiset, startti ottaa liikaa virtaa.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Akkuja et pysty korjaamaan mutta jos startti ottaa liikaa virtaa se käyttäjä jorkkeri72 vastaus perslaakerista ja viasta oli hyvä. Kuluneet laakerit mahdollistavat sen että ankkuri lämmetessään hävittää voiman ollessaan liian lähellä kenttäkäämiä. Tiukoilla laakereilla tätä ei tapahdu. Kai vanissa kuulalaakerit kumminkin jo on? Ei muuta kuin peruskorjaus ja se on helppo. Useimmiten tää kyllä tapahtuu niissä missä on pronssipuslat laakereina. Jossain tapauksissa ankkuria sorvattiin kilpureissa jolloin välys pysyi kuumanakin aisoissa. Lisäksi rotsattiin kalvaimella helat ettei ollut uutuuttaan liian väljät.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Suorassa startissa on helat, ja niistä ainakin hiilipään helaa on menny. Välitysstartissa on kuulalaakerit ja niistäkin on useesti kuulapitimet katki ja takertaa.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Takerteleva kuulalaakerikin jos se oikein jumii aiheuttanee sen että ottaa liikaa virtaa.
     
  13. vaihdan tilalle uuden välitysstartin sekä uuden ison (225ah) akun, katsotaan tilannetta näiden vaihdon jälkeen..
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos itselläni olisi vapaat kädet tuunata Chevyvania, ja starttiakkuja, tekisin ilmatiiviin laatikon apparin penkin taakse, kaapelit lattian läpi suoraan startille, akkukoteloon ilmanvaihtoletkun ulos, ja akuiksi 2x 75 ah akkuja, maakaapeli kaavelin pultin alle ja normaali lanka moottorista koriin ;)
     
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

    vaneja hieman harrastaneena (18 vuotta, vanhakoppa/uuskoppa)voin sanoa ettei apukuskin puolelle oikein sovi eikä voi laittaa akkuja...ei lattian yläpuolelle eikä alapuolelle.
    syy: lattian yläpuolella sivuovi ja sen kulkureitti ja alapuolella sivuovien askelman/portaan vaatima tila.
    mutta taas vasemmalle puolelle voi mahtua kuskinpenkin ja tankintäyttöputken väliselle alueelle akkukotelo 2x 60-80A:sille akuille, siis lattian alle. (siellähän se originaali lisäakku onkin)
    eli kuskin puolelle lattiaan luukku...ja jokin tiivis kotelo..
    ei tosin ihan pikkujuttu/yhdenillanjuttu sekään.
    ...joten seimmiten ne laitetaan tavaratilaan takapenkkien taakse, jolloin ne saadaan edes jollain tapaa lämpimään tilaan.

    kaiken tämän vaivannäön jälkeen saattaa joku ”katsastustoimihenkilö” todeta/tulkita tavaratilan lattialla olevan akkukotelon ylimääräiseksi istumapaikaksi.
    ja sen jälkeen ei ole kenelläkään hauskaa.
     
    KajS ja hantta tykkäävät tästä.
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joo, ehkä fantasiani meni hiukan sähkötekniikka edellä, eli ajattelin lämmintä paikkaa lähellä konetta ;)
     
    KajS ja Bukero tykkäävät tästä.
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Kaverin vaniin laitettiin 220ah akku mahan alle,se ainakin toimi hyvin.
     
  18. palataas aiheeseen, startti sekä akku vaihdettu ilman tulosta, eli junnataan samassa pisteessä että vani ei käynnisty, startti pyörittää rivakkaasti mutta ei edes lupaa.., mitä kannattaisi seuraavaksi katsoa? hehku vaiko jako/ajoitus? hehkuja epäilisin itse tässä kohtaa esimerkiksi siksi että hehkuvalo ei pala kuin sen n.4sekunttia kun hehkuttaa ja sen jälkeen kun hehkutus loppuu alkaa hehkurele pitämään semmoista rohina ääntä.., toki tuo jaonkin voisi tutkia sekä pumpun ajoituksen
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei riitä 4 sekuntia, eikä releen kuulu rohista.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllähän nää hehkuttaa lämpösenäkin yli 4sec jo, tuntuu olevan 10sec+ hehkutuksia noissa GM diisseleissä ainaskin.
     

Kerro tästä muillekin!